کارخانه هوشمند (Smart Factory) این روزها نمایانگر انقلابی از دنیای سنتی به سمت یه سیستمهای کاملاً متصل و انعطافپذیر است که با استفاده مداوم از دادهها، اطلاعات بیشتری را تولید میکند. با افزایش اطلاعات و دادهها، سیستمها و محصولات بیشتری تولید میشوند و این روند به افزایش پیوسته بازدهی منجر میشود.
مرزبندی جدید سیستمهای تولیدی
فرایند اتصال، موضوع جدیدی نیست که به تازگی کشف شده باشد یا در مورد آن تصمیمگیری کرده باشند، بلکه یک بحث چالشبرانگیز در حوزههای صنعتی است که طبق پیشبینیها، احتمالاً به وقوع انقلاب صنعتی چهارم منجر میشود. در دنیای اتوماسیون و هوشمند سازی، کارخانجات، فیزیک و علوم کامپیوتری با یکدیگر ترکیب میشوند تا محصولات بر پایه فناوری اطلاعات (IT) و فناوری عملیاتی (OT) بوجود آیند.
هر تولیدکننده موفقی در آینده برای دوام کسب و کار خود هم که شده، باید اقدامات اجرایی و فرایندهای علمیاتی خود را هوشمند کند تا خطاها، هزینهها، مشکلات و چالشها کاهش پیدا کرده و کیفیت محصولات بیشتر شود. در دنیای واقعی، متصل کردن بخشهای مختلف و ترکیب آنها برای داشتن یک محصول بی نقص، کار ساده ای نیست. در ادامه مطلب روند اتصال بخشهای مختلف را بیشتر توضیح میدهیم.
جهش از دنیای سنتی به سمت دنیای هوشمند آغاز شده است
در همین لحظه که شما با مطالعه این مطلب میخواهید از چگونگی محقق شدن رؤیای کارخانههای هوشمند سردرآوید، بد نیست بدانید این فرایند از مدتها پیش در کارخانههای مختلف سراسر دنیا شروع شده و بسیاری از تولیدکنندگان در بخشهای مختلف خط تولید خود از این سیستم استفاده میکنند.
این شرکتها با کمک برنامههای پیشرفته و زمانبندیهای مبتنی بر دادهها و اطلاعات، محصولات خود را مدیریت میکنند و با کمک فناوریهایی مثل واقعیت افزوده موجودیهای خود را بررسی میکنند تا یک سیستم کارآمدتر، بروزتر و با چالشهای کمتر داشته باشند. یک کارخانه هوشمند واقعی و به تمام معنا، باید با کمک دادهها همیشه در حال پیشرفت باشد و با اثرگذاری بر دیگر صنایع تولیدی امکان رشد کل اکوسیستم را فراهم سازد.
یکپارچه سازی فرایند تولید در یک کارخانه هوشمند، با کمک علوم فناوری اطلاعات و دیجیتال، کاملاً امکانپذیر است و صاحبان صنایع میتوانند سیستمهای واحدی را برای نقش آفرینی بهتر در حوزه فعالیت خود بنا کنند.
چرا کارخانههای صنعت لوازم خانگی به دنبال هوشمند سازی هستند؟
بزرگترین برندهای تولید لوازم خانگی در سراسر دنیا برای پیشی گرفتن از رقبایشان در زمینه هوشمندسازی و اتوماسیون روی استفاده از فناوریها و ابزارهای مختلف تمرکز کردهاند. اما چه چیزی این غولهای صنعتی را به سمت تغییر سوق داده است؟
آینده غیرقابل انکار ورود تکنولوژیها و فناوریها به صنایع تولیدی، باعث شده که تمامی تولیدکنندگان به خوبی این نیاز را متوجه شوند که برای ماندن در بازار و حفظ مزیت رقابتی باید به تغییر تن بدهند. تغییری که میتواند خطاهای انسانی را از بین ببرد، هزینههای تولید و حمل و نقل را کاهش دهد، کیفیت کالا را به طرز چشمگیری افزایش دهد و در نهایت رضایت مشتریان را آسانتر بدست آورد.
در حال حاضر برخی از برندهای تولید لوازم خانگی در کشورهای آسیایی و آمریکایی بخشی از قسمتهای تولیدی خود را به صورت آزمایشی هوشمندتر کرده و در پی توسعه این برنامههای پیشرفته نیز هستند. در ادامه بیشتر راجع به مفهوم اصلی کارخانه هوشمند، بحث میکنیم.
کارخانه هوشمند چیست؟
حالا که با اصلیترین مفاهیم و پایههای بنیادی راه اندازی یک کارخانه هوشمند یعنی فناوریهای اطلاعات و عملیات آشنا شدید، نوبت آن است که یک تعریف جامعتر و کاملتر از کارخانه هوشمند ارائه کنیم تا موضوعات مرتبط با این بحث را بهتر درک کنیم. کارخانه هوشمند یا اتوماتیک، در واقع مکانی تولیدی است که با قرارگیری در شبکه تأمین دیجیتال بدون دخالت انسان (و خطاهای ناشی از بهکارگیری آن)، محصولات و دستگاهها را تولید میکند.
با یک کارخانه هوشمند ایرانی آشنا شوید
اسنوا یکی از برترین برندهای فعال در حوزه لوازم خانگی است که محصولات باکیفیتی را تولید میکند. شما با استفاده از محصولات اسنوا که در اسمارت فکتوری آن ساخته و در آزمایشگاههای مجهز تست شدهاند، یک سبک زندگی جدید را تجربه خواهید کرد.
پاسخ ها