کمپانی چینی دانگ فنگ به تازگی محصول جدیدی با نام ix5 را معرفی کرده که یک کراس اور کوپه محسوب میشود و بر اساس شواهد قرار است تا در آینده نزدیک در گروه بهمن خودرو مونتاژ شود. با توجه به قراردادهای جدید خودرویی، کراس اوور چینی دانگ فنگ ix5 با برخی تغییرات به بازار ایران میآید و علی الظاهر قرار است تا نشان تجاری گروه بهمن به جای لوگوی دانگ فنگ بر روی آن نصب شود.
به تازگی تصویری از کابین «دیگنیتی» گروه بهمن و یا همان «دانگ فنگ ix5» منتشر شده که نشان می دهد، این کراس اوور کوپه با سطح امکانات میانی پا به بازار ایران گذاشته است. قبلا هم اعلام شده بود که ix5 در فول ترین نسخه به خط تولید گروه بهمن نمیآید و تنها برخی امکانات در آن دیده خواهد شد.
دانگ فنگ ix5 با کمی تغییرات و با نام دیگنیتی به بازار ایران میآید. پیش از این هم برخی دیگر از محصولات دانگ فنگ با نشان تجاری «خودروسازی فردا» به بازار معرفی شدند و در حال حاضر در کارخانه این شرکت خصوصی مونتاژ میشوند.
حال با توجه به تصویر منتشر شده از کابین دیگنیتی گروه بهمن، میتوان متوجه شد که خبری از نشان تجاری دانگ فنگ بر روی فرمان نیست و به احتمال زیاد، لوگوی نصب شده بر روی فرمان، همان نشان تجاری جدید گروه بهمن برای دیگنیتی است.
جلو آمپر دیگنیتی از نوع آنالوگ است و این خودروساز بخش خصوصی، نمونه تمام دیجیتال را به کمپانی DFL و گروه DFM سفارش نداده است. امکاناتی نظیر کروز کنترل، استارت دکمهای، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی و… در خودرو دیده میشود. قبلا هم تصویر دیگری از کابین دانگ فنگ ix5 گذر موقت منتشر شده بود که معلوم بود، این خودرو در بالاترین سطح امکانات رفاهی و ایمنی قرار ندارد. اما با این وجود امکاناتی نظیر سقف پانارومیک، تریم داخلی چرم، ترمز پارک برقی، اتوهلد و… بر روی دیگنیتی نصب خواهد شد. از سویی گویا قرار است تا دانگ فنگ ix5 بازار ایران با ۴ کیسه هوا وارد خط تولید گروه بهمن شود.
طراحی بدنه ix5 ساده و زیباست و تقریبا هیچ اثری از اغراقهای متدوال در طراحیهای قبلی محصولات این برند را در آن نمیتوان یافت. طراحی فضای داخلی و داشبورد نیز ساده، اما مدرن و جذاب به نظر میرسد و نمایشگر لمسی کنسول میانی حسی مدرن و اروپایی به آن بخشیده است.
بهمن دیگنیتی یا همان دانگ فنگ ix5 با پیشرانه SFG15T در خط تولید بهمن موتور مونتاژ خواهد شد. این پیشرانه از نوع ۱٫۵ لیتری توربو است و ۱۴۷ تا ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر تولید میکند. حداکثر گشتاور این پیشرانه در ۱۸۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه قابل بهره برداری است و این توان به وسیله جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخهای جلو منتقل میشود.
این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است و مصرف سوخت بهینه و ترکیبی آن به ترتیب ۵٫۴ و ۷٫۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام میشود.
به نوشته اسب بخار، با توجه به انتخاب این پیشرانه برای ix5 گروه بهمن، مشخص است که سیاست DFM و DFL، مشابه سازی فنی میان محصولات مونتاژ بازار ایران است. زیرا در سایر قراردادها و فرایند مذاکره میان خودروسازان ایرانی و دانگ فنگ لیوژو، طرف چینی محصولاتش را با دو پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو (۴A91T و SFG15T) و ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی ۴A92 معرفی میکند.
در دوران برجام بهمن موتور نه تنها با مزدا و بسترن طرف قرار بود، بلکه با مونتاژ هاوال h2 برنامه گسترده ای نیز برای عرضه خودروهای چهارچرخ محرک در افق کاری خود داشت، اما پس از خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته ای، هاوال نیز تصمیم به قطع همکاری با بهمن موتور گرفت و سبد محصولات این شرکت به یکباره از خودروهای مونتاژی خالی شد.
حالا به نظر می رسد که مونتاژ دیگنیتی با برند داخلی سازی شده بهمن موتور و یک نشان تجاری تازه، به معنای از سرگیری روابط کاری بهمن و خودروسازان چینی قلمداد شود و بعید نیست که دیگنیتی هم متناسب با مشخصات فنی خود در بازه قیمتی + 500 میلیون تومانی به بازار عرضه شود، چرا که مشخصات این خودرو عملا با محصولاتی نظیر چری تیگو 4، یا هایما s5 مطابقت دارد.
پاسخ ها