اپل دوباره به اپیک گیمز، سازنده بازی فورتنایت حمله و در شکایتی ادعا کرده که این شرکت برای جلب توجه پروندهای درباره سیستم پرداخت درون برنامهای این شرکت تشکیل داده است.
غول دنیای فناوری ادعا کرده که پیش از طرح دعوی در دادگاه، میزان علاقه کاربران به فورتنایت در حال کاهش بوده است:
«بنابر دلایلی که هیچ ارتباطی با ادعاهای اپیک گیمز علیه اپل ندارد، محبوبیت بازی فورتنایت رو به کاهش است. در ژوئیه ۲۰۲۰ میزان محبوبیت این بازی در مقایسه با اکتبر ۲۰۱۹ کاهشی ۷۰ درصدی را تجربه کرده بود. به نظر میرسد این پرونده و تیترهایی که در رسانهها ایجاد کرده، بخشی از یک کمپین بازاریابی است که برای تجدید نیرو و افزایش محبوبیت این بازی طراحی شده است.»
پس از افزایش تنشها میان اپل و اپیک گیمز در ماه گذشته میلادی، سازنده بازی فورتنایت یک کمپین با هشتگ FreeFortnite و همچنین یک تورنمنت راهاندازی کرد که به گیمرها جوایز ضد اپل میدهد.
اپل طبق دیتای ترند گوگل از کاهش ۷۰ درصدی محبوبیت فورتنایت خبر داده و میزان جستجوی کاربران برای این بازی از زمان انتشار در سال ۲۰۱۷ را مورد بررسی قرار داده است. این کمپانی همچنین به گزارش ماه آوریل «Yahoo Finance» اشاره کرده که نشان میدهد سایر بازیهای «بتل رویال» در حال پیشی گرفتن از فورتنایت هستند. بلومبرگ نیز در آگوست ۲۰۱۹ در گزارشی به کاهش درآمد بازی فورتنایت اشاره کرده بود.
اپل پس از اینکه اپیک سیستم پرداخت مستقیم خود را درون فورتنایت قرار داد، این بازی را از فروشگاه خود حذف کرد و با شکایت اپیک گیمز مواجه شد. از آن زمان تا به امروز این پرونده در جریان است و این کمپانیها مدارک جدیدی را در اختیار دادگاه قرار میدهند.
برای اینکه یک اپ بتواند در اپ استور منتشر شود، باید از سیستم پرداخت اپل استفاده کند که شامل ۱۵ تا ۳۰ درصد کمیسیون میشود. اپیک گیمز قصد داشت اپل را مجبور به برگرداندن بازی فورتنایت به اپ استور کند که تلاشهای آن تا به امروز ناکام ماندهاند. اپل در شکایت اخیر خود گفته:
«اپیک آتش را روشن کرد و روی آن بنزین ریخت و با اینکه میتواند با رعایت شرایط قرارداد این آتش را سریعا خاموش کند، از دادگاه درخواست کمک اضطراری میکند.»
اپیک با افزودن سیستم پرداخت اپل درون این بازی میتواند دوباره آن را در اختیار کاربران iOS قرار دهد، با این حال تا به امروز دست به چنین کاری نزده است.
پاسخ ها