آن اوایل را به خاطر آورید که تا نام یک خودروی چینی را می شنیدیم، به گونهای فردی که نام آن برند یا خودروی چینی را بر زبان آورده بود، مورد عتاب و سرزنش قرار میدادیم که انگار ظلم بزرگی از جانب آن شخص یا آن برند چینی بر ما وارد شده است. در پارهای موارد نیز با دیدن یک خودروی چینی، با لحنی تحقیرآمیز میگفتیم: «چینی است» و یا با بیاعتنایی تام از کنارش به نحوی که انگار اصلا وجود خارجی ندارد، رد میشدیم.
اما امروزه نمیتوان چینیها را نادیده گرفت؛ نه تنها نمیتوان ایشان را نادیده گرفت، بلکه همکاری با آنها حتی برای بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی نیز به یک راهبرد اساسی تبدیل شده است.
در ابتدای حضور چینیها در بازار خودرو کشورمان، شاید کسی آنطور که باید و شاید آنها را جدی نمیگرفت، اما رفتهرفته چینیها به یک بازیگر اساسی در بازار خودروی ایران تبدیل شدند و در دوره اول تحریمها نیز با یک بازار به بدون رقیب مواجه شدند که میشود گفت همین امر جایگاه آنها را در بازار ایران تثبیت کرد.
شرکت خودروسازی چری یکی از اولین کمپانیهای چینی بود که با خودروی ریز نقش چری QQ ( ام وی ام 110) وارد بازار ایران شد تا جای خالی دوو ماتیز را برای مشتریان ایرانی پر کند. پس از آن چری ویانا را به یاد آورید که علی رغم ظاهر بسیار نامأنوسش، آینه تمامنمای تلاش چینیها به منظور طی کردن پلههای ترقی محسوب میشد.
همچنان که ظاهر چری ویانا را در ذهن متصور هستید، چند سال جلوتر بیاید و نگاهی نیز به ظاهر چری آریزو 5 بیندازید. حالا حتما شما هم پیشرفت گسترده چینیها را ظرف این چند سال اخیر، تحسین و تأیید میکنید.
شرکت چری در سال 1997بنیان نهاده شد و از سال 1999 تولید خودرو را کلید زد. این شرکت از سال 2003 تاکنون بزرگترین صادرکننده خودروهای چینی بوده و با شرکتهای مطرحی همچون جگوار-لندروور نیز همکاری دارد.
شرکت خودروسازی چری در کلاسهای کراس اوور و سدان، راهی بازار ایران شده است. در این میان شرکت مدیران خودرو به عنوان شریک اصلی چری در ایران، به مونتاژ مدلهایی همچون تیگو2(ایکس 22)، تیگو3 (X33)، تیگو5 و تیگو7 مشغول است. در بین سدان های چری نیز مدلهای MVM550 و آریزو 5 در ایران حضور حضور دارند.
چری آریزو 5 یکی از سدانهای جمع و جور شرکت چری است که بین دو مدل آریزو3 و آریزو7 قرار میگیرد. این خودرو در سال 2015 میلادی در نمایشگاه خودروی گوانگژو به نمایش عمومی درآمد و از سال 2016 تولید آن آغاز شد. مدتی پس از این واقعه نیز به بازار کشورمان راه یافت.
بنابراین اگر قصد خرید یک سدان در بازه قیمت 200 تا 280 میلیون تومانی را دارید، با ما همراه شوید تا با هم بررسی جنبه های مختلف خودروی چری آریزو 5 بپردازیم.
نمای روبروی چری آریزو 5 برای علاقمندان حرفهای دنیای اتومبیل، میتواند یادآور چهره برخی محصولات جدید شرکت اوپل باشد؛ هرچند زبان طراحی جدید شرکت چری که در محصولات دیگر آن نظیر تیگو 7 نیز به کار رفته است را نیز نمیتوان نادیده گرفت.
جلو پنجره آریزو 5 به شکل شش ضلعی نامنتظم بوده و الگوی خاص سیاه رنگ درون آن را پوشش داده است؛ نماد چری در وسط قرار داشته و نواری کرومرنگ از جوانب آن تا دو انتهای کناری جلوپنجره امتداد یافته است.
چراغهای اصلی در دو طرف جلوپنجره آرام گرفتهاند و حد فاصل این دو تنها به یک شکاف باریک محدود میشود. گرافیک داخلی چراغها به گونهای است که با نوار کرومی، هماهنگی و هارمونی مناسبی را پدید آوردهاند.
بخش اعظم نیمه پایینی سپر آریزو 5 را مجرای بزرگ ورودی هوا و جایگاه چراغهای دیلایت با رنگآمیزی مشکی، به تسخیر خود درآوردهاند. نشانی از خطوط حجمی آنچنانی در نمای روبرو به چشم نمیخورد و تنها بر روی درب کاپوت اثراتی به منظور افزایش حس هیجان مشاهده میشود.
دو ردیف چراغ LED دیلایت نیز با سادهترین شکل در جناحین تحتانی سپر تعبیه شدهاند. به طور کلی نمای روبرو آریزو 5 با وجود بهرهگیری از اِلمانهای اندک، شمایل دلنشینی داشته و به احتمال زیاد مورد پسند مشتریان ایرانی واقع خواهد شد.
در نمای جانبی طراحان تاکید بیشتری بر استفاده از خطوط حجمی داشتهاند تا حس اسپرت بودن افزونتری را به بیننده القا کنند. خط شانهای بالایی از روی چراغ عقب در راستای دستگیره دربها تا حوالی گلگیر جلو با شیب ملایم تداوم داشته است. همچنین یک چینخوردگی حجمی دیگر نیز در بخش میانه پایینی دربها، از نزدیکیهای گلگیر عقب با شیب تقریبا یکسان نسبت به خط بالایی، تا حوالی گوشه تحتانی گلگیر جلو ادامه یافته است.
نوع طراحی رینگهای 16 اینچی نیز وجهه زیبایی داشته و بر افزایش میزان جذابیت بصری نمای جانبی خودرو تاثیر مثبتی دارد. طول نسبتا کوتاه درب صندوق عقب به همراه شیب ستون C، تداعیگر یک خودروی فستبک اسپرت در ذهن طرفداران خودرو خواهد بود.
طراحی فریم پنجرهها نیز حالت تقریبا متقارن داشته و ضلع پایینی آن با رنگ کروم پوشش داده شده است تا جذابیت دیداری آن افزایش یابد. نوع طراحی نمای عقب آریزو5 هوشمندانه بوده و ضمن سادگی، جذاب و زیبا به نظر میرسد. فرم چراغهای پشت آریزو5 بسیار شبیه به انواع به کار گرفته شده در هیوندای النترا هاچبک بوده و میتوان گفت از روی آنها الگوبرداری شده است.
طراحان آریزو 5 سعی کردهاند تا با ایجاد برجستگی و فرورفتگیهای مختلف بر روی سپر و درب صندوق عقب، به نحوی چشم بیننده را فریب داده و ظاهری فریبا را در ذهن بیننده از نمای پشت های آریزو 5 ایجاد نمایند. انصافا به نسبت هم موفق بودهاند. در پایینترین بخش از سپر عقب نیز یک قطعه پلاستیکی مشکی رنگ با حاشیههای منحنی به چشم میخورد که در دو انتهای کناری خود به چراغهای مه شکن-شبنمای باریک و کشیده مزین شده است.
در مجموع میتوان به طراحی ظاهری چری آریزو 5 نمره قبولی داد. این خودرو ظاهری عامهپسند داشته و به راحتی میتواند نظر مشتریان ایرانی را به خود جلب نماید.
ابعاد بدنه آریزو 5 به شرح ذیل است:
طول: 4532 میلیمتر، عرض: 1814 میلیمتر، ارتفاع: 1487 میلیمتر
در داخل کابین به تبعیت از نمای ظاهری خودرو، سعی شده تا حس و حالی اسپرت به سرنشینان انتقال داده شود. کیفیت متریال به کار رفته در فضای داخلی به ویژه در بخش داشبورد و پنل دربها در قیاس با سایر محصولات چینی موجود در بازار کیفیت تقریبا بهتری دارد. البته نمی تواند مشتریان سخت پسند را راضی نگه دارد.
ضمنا به دلیل قیمت نسبتا بالاتر Arizo 5 در مقایسه با بسیاری دیگر از خودروهای سدان چینی موجود در کشور، بهرهمندی از یک کابین خوشساخت و باکیفیتتر، حداقل انتظار مشتریان از این خودرو باشد؛ چرا که شاید کیفیت متریال کابین آریزو 5 (در ازای بهای پرداختی) چندان خرسندکننده به نظر نرسد.
صفحه نمایشگر لمسی 7 اینچی نیز که این روزها به لیست تجهیزات رفاهی اکثر خودروها اضافه شده است و آریزو 5 (به جز نسخه پایه) نیز از این قاعده مستثنی نیست. در دو طرف صفحه نمایشگر، دریچههای تهویه به صورت کشیده و بر روی سطوح شیبدار، به سمت راننده و سرنشین متمایل شدهاند.
یک سری دکمه مربوط به سیستم مالتی مدیا به حالتی مایل و شیبدار، در پایین صفحه نمایشگر لمسی حول یک کلید چرخان به صف شدهاند. در نواحی پایینتر کنسول میانی نیز دکمههای سیستم تهویه و سایر کلیدها حضور دارند. در جلوی اهرم تعویض دنده نیز یک فضای خالی مکعبی شکل وجود دارد که مکان بسیار مناسبی به جهت قرار دادن اشیایی همچون تلفن همراه خواهد بود.
غربیلک فرمان فرم مناسبی داشته و خوشدست به نظر میرسد؛ در مدل فول آپشن توسط پوشش چرم روکش شده است. پنل کیلومترشمار پشت غربیلک فرمان نمای زیبایی داشته و به صورت اسپرت طراحی شده است. یک صفحه نمایشگر TFT نیز در بین دو عقربه ساعت شمار و دور سنج حضور دارد تا راننده را نسبت به یک سری اطلاعات ضروری آگاه سازد.
فرم صندلیهای این خودرو به نسبت محصولات وطنی بهتر بوده و پوشش آن نیز کیفیت مناسبی دارد. ضمن اینکه استراحتگاه بازویی تعبیه شده بین صندلیهای جلو نیز با پوششی مشابه روکش شده و نرمی تقریبا مناسب و در حد انتظاری دارد. فضای مابین کنسول آرنج و پنل تعویض دنده هم توسط اهرم ترمز دستی و دو عدد جایگاه فنجان که یکی از آنها را جاسیگاری لیوانی شکل اشغال نموده، پر شده است.
متاسفانه فضای سر برای افرادی با قد بیش از 185سانتیمتر، هم در ردیف جلو و هم در ردیف عقب با محدودیت مواجه است و از این نظر نمیتوان آریزو 5 را خودروی چندان آسایش بخشی دانست. با این حال، به دلیل فاصله محوری و عرض مناسب بدنه، آریزو 5 از نظر فضای پا، زانو و شانهها، ظرفیت کافی را برای نشیمن چهار سرنشین بالغ در اختیار میگذارد.
گنجایش صندوق عقب چری آریزو 5 نیز معادل 430 لیتر است که نسبت به خودروی همچون تندر 90 با 510 لیتر فضای صندوق، کمی ناکافی به نظر میرسد. این فضا البته با خواباندن صندلیهای ردیف عقب گسترش خواهد یافت.
در کل فضای داخلی آریزو 5 از نظر دیداری جلوه مناسبی داشته و میتواند نظر مثبت مشتریان را کسب نماید اما از نظر فضا و گنجایش کمی با محدودیت مواجه است.
چری آریزو 5 مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی، از نظر سطح امکانات و تجهیزات، به سه نسخه پایه(MT) ، لاکچری و اکسلنت تقسیم میشود. امکانات نسخه پایه به شرح زیر است:
مدل لاکچری علاوه بر امکانات فوق، دارای تجهیزات ذیل نیز هست:
همچنین نسخه فول آپشن اکسلنت، به جز موارد فوق، از موارد زیر نیز بهرهمند گشته است:
آریزو 5 توربو نیز از نظر امکانات شامل دو مدل لاکچری و اکسلنت است که تفاوت چندانی با نسخه تنفس طبیعی خود ندارند.
البته لازم به یادآوری است که با توجه به شرایط فعلی صنعت خودروسازی کشورمان در حال حاضر تمامی نسخه های مذکور در بازار کشورمان عرضه نمی شود.
آریزو 5 در کشورمان با دو پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر عرضه میشود که یکی از آنها به صورت تنفس طبیعی بوده و دیگری به توربوشارژ مجهز است.
پیشرانه تنفس طبیعی آریزو 5 قادر است تا توان خروجی معادل 116 اسب بخار را ایجاد نموده و 141 نیوتن-متر گشتاور را نیز چاشنی کار خود کند. لازم به ذکر است که حداکثر قدرت و گشتاور این پیشرانه به ترتیب در دورهای 6400rpm و 4800 rpm ظاهر خواهند شد.
پیشرانه توربوشارژ نیز دارای قدرتی معادل 145اسب بخار است. گشتاور حاصل از آن هم به رقم جالب توجه 210 نیوتن متر میرسد که آمار نسبتا قابل قبولی خواهد بود. انتقال نیروی حاصل از پیشرانه تنفس طبیعی به چرخهای جلو از طریق یک گیربکس دستی 5 سرعته و یا جعبه دنده اتوماتیک از نوع CVT صورت خواهد پذیرفت.
آریزو 5 با گیربکس دستی در زمان تقریبی 13تا 14ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست خواهد یافت. این زمان برای نمونه اتوماتیک در حدود 15 ثانیه اعلام شده است.
مشروح تجربه رانندگی با خودروی آریزو 5 تنفس طبیعی و توربو شارژ را می توانید در لینک های زیر مشاهده نمایید:
تجربه رانندگی طولانی مدت با چری آریزو 5؛ گرانترین سدان 1.5 لیتری بازار
تجربه رانندگی با چری آریزو 5 توربو؛ اولین چینی اسپرت بازار ایران
بررسی ویدیویی چری آریزو 5 توربو
از جمله رقبای آریزو 5 در بازار ایران میتوان به مزدا3، هیوندای الانترا، لیفان 820، MG360، بسترن B30، بسترن B50 (توقف تولید) و کیا سراتو سایپا اشاره نمود.
هم اکنون مدیران خودرو توربو چری آریزو 5 را در بازار کشورمان عرضه می کند. این خودرو در شرایط فروش مدیران خودرو از قیمتی در حدود 400 میلیون تومان برخوردار است.
همچنین شما عزیزان میتوانید جدیدترین شرایط فروش آریزو 5 از سوی مدیران خودرو را در اینجا مشاهده نمایید.
پاسخ ها