«حمیدرضا احمدی» مدیرعامل ایوند، در گفتگو با دیجیتال خبر از میزبانی بیش از ۲۵۰۰ وبینار توسط این پلتفرم در دوران کرونا میدهد. او همچنین معتقد است که در دوران پساکرونا تمامی رویدادها به شکل «هیبریدی» برگزار خواهند شد؛ ادغامی از فناوریهای برگزاری وبینار و رویداد فیزیکی.
با شیوع کرونا از اسفند ماه و تعطیلی طبیعی رویدادهای بسیاری در جامعه فناوری ایران، ایوند که به عنوان شناختهشدهترین پلتفرم اطلاعرسانی و فروش بلیت رویدادها فعال بود، با یک چالش جدی روبهرو شد اما به سرعت، خود را با شرایطی که کرونا به وجود آورده بود تطبیق داد چراکه زیرساختهایی از ۲ سال پیش آماده شده بودند. احمدی به دیجیتال میگوید که در اسفند ماه هنوز مشخص نبود که آینده رویدادها چگونه خواهد بود:
«در همان دوران بیش از ۸۵۰ رویداد لغو شد و ما به برگزارکنندگان آنها چندین راه پیشنهاد کردیم، یا رویداد خود را به صورت وبینار برگزار کنند یا آن را به تعویق بیندازند و یا اینکه کلا آن را لغو کرده و مبلغ ثبت نام را به شرکتکنندگان عودت دهند. بسیاری از رویدادها تا پایان اردیبهشت به تاخیر افتاد ولی در نهایت بازهم شیوع کرونا گسترش پیدا کرد و از همین رو سعی کردیم به برگزاری وبینار به صورت تخصصی بپردازیم.»
به گفته احمدی برگزاری رویدادهای آنلاین در ایوند بیش از دو سال است که جریان دارد و صرفا مربوط به دوران شیوع ویروس کرونا نیست. او تاکید دارد این ایام کاری کرد که آنها تخصصیتر و بیشتر روی این مقوله تمرکز کنند: «تعداد رویدادهای آنلاین یا همان وبیناری که در اردیبهشت ماه برگزار میشد بسیار کمتر از رویدادهای فیزیکی بود. این موضوع نشان میداد هنوز برگزار کنندگان به برقراری یک رویداد آنلاین چندان اعتماد ندارند. ما هم در اوایل کار به مشکلاتی فنی برخوردیم اما اکنون تمامی رویدادها بدون هیچ مشکل صوتی یا تصویری برگزار میشوند.»
مدیرعامل ایوند اعلام میکند که این پلتفرم بیشتر از ۲۵۰۰ وبینار و رویداد آنلاین را میزبانی کرده که رشدی ۱۰۰۰ درصدی در مقایسه با وبینارهای سال گذشته است. او در پاسخ به این پرسش که آیا یک وبینار میتواند جایگزین رویداد فیزیکی باشد یا خیر به دیجیتال میگوید: «مسلما خیر ولی باید در نظر بگیریم که شرایط حال حاضر چگونه است. ضمن اینکه بسیاری از رویدادها پتانسیل برگزاری به صورت آنلاین را کاملا دارند. در حال حاضر رویدادهای آموزش محور بسیار پرطرفدار هستند و کاربران و برگزارکنندگان نسبت به برقراری چنین رویدادهایی علاقه نشان میدهند. رویدادهایی که در آنها نتورکینگ حرف اول و آخر را میزند در برقراری به صورت وبینار چالشهایی دارند که این چالشها نیز در تیم ما در حال بررسی است.»
احمدی میگوید آنها قصد دارند سرویس «کانکت» را که پیشتر معرفی کرده بودند را نیز توسعه دهند و در پاییز امسال این محصول را به جایی برسانند تا بتوان مشکلاتی نظیر نتورکینگ را نیز در رویدادها حل کرد. او باور دارد که این فناوریها در آینده برگزاری رویدادها به کار خواهند آمد و در پاسخ به این سوال که آینده برگزاری رویدادها در دوران پساکرونا را چگونه میبیند به دیجیتال میگوید که آینده متعلق به رویدادهای هیبریدی است:
«باور دارم که بعد از کرونا رویدادهای فیزیکی بسیار بزرگی برگزار خواهند شد چرا که انسانها دوست دارند یکدیگر را ببینند و از نزدیک باهم در ارتباط باشند. این رویدادهای پرشور دوران پساکرونا اما رگههایی از فناوریهای این ایام که در وبینارها به کار گرفته شد را نیز در خود دارند و به صورت هیبریدی برگزار خواهند شد که بسیار موثرتر خواهد بود.»
مدیرعامل ایوند همچنین به همکاری با مجموعه «VCast» اشاره میکند که توانسته چالش رویدادهای مجلل و با کیفیت را نیز برطرف کند: «بسیاری از وبینارها با یک وبکم قابل برگزاری هستند، مانند وبینارهای آموزشی. اما بسیاری از شرکتها و مجموعهها، رویدادهای بسیار بزرگی داشتند که در سالنهای مجلل و با کیفیت نظیر برج میلاد و کتابخانه ملی و... برگزار میشد. این دسته از افراد برگزاری رویداد آنلاین را تنها در روشن شدن یک وبکم میبینند در حالی که همکاری ما با VCast کاری کرده که یک استودیو کاملا مجهز در اختیارشان قرار بگیرد و رویداد به صورت کارگردانی شده و حرفهای برگزار شود. اینگونه برگزار کردن یک رویداد بزرگ و مجلل هم میتواند میزبان مهمانان بسیار متعددی و بدون محدودیت باشد و هم هزینهها را در این شرایط اقتصادی برای هر دو طرف، چه برگزارکننده و چه شرکتکننده، کاهش میدهد.»
پاسخ ها