به گزارش دیجیتال استارتاپ سفارش غذای آنلاین «چنگال» که در ۳ سال اخیر تلاش میکرد تا به یکی از بازیگران اصلی حوزه سفارش آنلاین غذا تبدیل شود، دیروز و در سکوت خبری به کار خود پایان داده است.
چنگال که در سال ۱۳۹۵ در ایران شروع به کار کرده بود متعلق به شرکتی به نام «ایده نگر باربد تجارت» بود که تیم تشکیلدهنده آن چند سالی خارج از ایران فعالیت داشتند. چنگال در آغاز کار خود توانست با تخفیفهای مختلف به خوبی در بین رقبا ظاهر شود ولی در نهایت به نظر میرسد بنا به دلایلی مختلف از جمله تحریمها علیه ایران، نتوانسته به کارش ادامه دهد. اکنون نیز اپلیکیشن این استارتاپ ۲۰ هزار نصب فعال در کافه بازار دارد.
یکی از مسئولین این استارتاپ که نخواست نامش ذکر شود، در گفتگو با دیجیتال ضمن تایید تعطیلی چنگال از دو شب گذشته میگوید که تعطیلی چنگال ربطی به ادغام دو بازیگر دیگر این حوزه یعنی «ریحون» و «چیلیوری» ندارد: «اساسا قرار نبود ما داخل این ادغام باشیم.»
او تاکید میکند که مذاکرات ریحون و چیلیوری بیش از یک سال است که در جریان بوده و امروز به نتیجه رسیده ولی مشکلات چنگال از زمان گرانی دلار و تشدید تحریمها آغاز شد. او همچنین تاکید میکند که مشکلات انحصار طلبی برخی رقبا در این حوزه همیشه گریبانگیر چنگال بوده ولی عمده مشکلات به مساله «سرمایهگذاری» برمیگردد.
در حال حاضر هیچ رستورانی در سامانه چنگال فعال نیست و تلفنهای پشتیبانی نیز پاسخگوی هیچکس نیستند.
او با اشاره به این موضوع که سرمایهگذاری در استارتاپ چنگال تماما به وسیله یک شرکت خارجی بوده، تاکید میکند که با گرانی دلار و تشدید تحریمها موقعیت شرکت به خطر افتاد. او میگوید صحبتهایی با سرمایهگذاران ایرانی هم شد اما با هیچیک از آنها توافقی حاصل نشد: «بخش زیادی از سرمایهگذاران نیز حاضر به سرمایهگذاری نبودند و این بازار را پر ریسک میدانستند.»
این مسئول تاکید میکند که چنگال به نوعی قربانی تحریمها شده و بعد از شرایط فعلی، شرکت سرمایهگذاری خارجی ترجیح داده که این استارتاپ را با ۴۰ نیرویی که در آن شاغل بودند، تعطیل کند. او همچنین میگوید که ممکن است دوباره نام چنگال در اکوسیستم استارتاپی کشور به چشم بخورد: «هیچ چیزی غیر قابل پیشبینی نیست و شاید دوباره روزی نام چنگال در بین بازیگران سفارش آنلاین غذا بدرخشد.»
پاسخ ها