سیستم انتقال قدرت زامیاد EX نیز بدون تغییر باقی مانده است و همچنان گیربکس پنج سرعته دستی را در این خودرو میبینیم.
شرکت زامیاد مدتی پیش از توقف تولید وانت نیسان خبر داد؛ موضوعی که در ابتدا باعث خوشحالی همه شد. بااینحال زامیاد همانند ایرانخودرو دیزل، قصد ندارد تولید وانت نیسان را بهطور کامل متوقف کند. نسخه مجهزتر این خودرو با رنگ آبی تیره در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۴۰۴ رونمایی شد؛ خودرویی که با نام وانت زامیاد EX یا وانت زامیاد اکستند شناخته میشود.
وانت زامیاد EX همانند نیسان آبی معروف، به پیشرانه M24 مجهز است. البته زامیاد اکنون از نسخه بهینه این پیشرانه استفاده میکند که M24 پلاس نام دارد. این پیشرانه ۴ سیلندر با حجم ۲۳۸۹ سیسی، یکی از پایینترین راندمانهای ممکن را درحالحاضر ارائه میدهد.
این پیشرانه با تغییرات انجام شده اکنون میتواند استاندارد عدم آلایندگی یورو ۵ را پاس کند. پیشرانه M24 پلاس با دو سوخت گاز طبیعی و بنزین کار میکند. در حالت استفاده از بنزین، حداکثر راندمان این پیشرانه به ۹۴ اسببخار قدرت و ۱۸۷ نیوتنمتر گشتاور میرسد. اگر از گاز طبیعی بهعنوان سوخت استفاده کنید، راندمان این خودرو به ۸۰ اسببخار قدرت و ۱۶۰ نیوتنمتر گشتاور میرسد.
سیستم انتقال قدرت زامیاد EX نیز بدون تغییر باقی مانده است و همچنان گیربکس پنج سرعته دستی را در این خودرو میبینیم. این گیربکس، قدرت و گشتاور را به محور عقب خودرو منتقل میکند. ترمزهای خودرو در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسهای هستند. ترمز دستی خودرو نیز بهصورت مکانیکی و روی گاردان تعبیه شده است. البته وانت زامیاد EX اکنون به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش و ترمز اضطراری خودکار مجهز شده است تا استانداردهای جدید را پاس کند.
فرمان زامیاد EX نیز بهصورت استاندارد، از نوع هیدرولیک است. سیستم تعلیق این وانت در جلو از نوع جناغی دوبل و در عقب از نوع فنر شمش به همراه اکسل صلب است. دو کمک فنر هیدرولیکی – تلسکوپی نیز برای بهبود سواری وانت در نظر گرفته شدهاند. ابعاد زامیاد EX شامل ۵۰۲۰ میلیمتر طول، ۱۷۰۰ میلیمتر عرض، ۱۷۰۰ میلیمتر ارتفاع و ۳۰۳۰ میلیمتر فاصله محوری هستند.
رینگهای وانت زامیاد EX از نوع ۱۶ اینچی فولادی هستند و این وانت بهصورت استاندارد با تایرهای رادیال عرضه میشود. مخزن سوخت این وانت ۴۰ لیتر ظرفیت دارد و کپسولهای گاز ۱۱۳ تا ۱۲۰ لیتری قابلیت نصب روی زامیاد EX را دارند.
رنگ بدنه ED/PT، سیستم هشدار بین خطوط (LDWS)، سیستم هشدار برخورد از جلو (FCWS)، سیستم ضد لغزش (ASR)، سیستم هشدار توقف اضطراری (ESS)، سیستم هشدار باز بودن کمربند ایمنی (SBR)، هشدار روشن ماندن چراغها، سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل، چراغ رانندگی در روز (دیلایت)، چراغ مهشکن عقب، سیستم تهویه مطبوع، ایموبلایزر (سیستم ضد سرقت)، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ جلو، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در چهار جهت و روکش پارچهای و کنسول وسط.
با توجه به توقف تولید وانت نیسان، انتظار داریم طی هفتههای آتی نخستین شرایط فروش وانت زامیاد EX از سوی سایپا منتشر شود. قیمت این وانت نیز در آن زمان مشخص خواهد شد. با توجه به تولید زامیاد EX، آینده وانت پادرا در شرکت زامیاد کمی مبهم به نظر میرسد.
پاسخ ها