مدیران دیجیکالا باور دارند لجستیک در ایران کوچک مانده است
«دیجیاکسپرس» سال گذشته بیش از ۳۰ میلیون بسته به ۲ هزار و ۲۶۰ نقطه شهری و روستایی تحویل داده است. براساس گزارشی که بازوی لجستیکی دیجیکالا منتشر کرده، سالانه ۶۰۰ میلیون بسته در ایران توزیع میشود.
به گزارش دیجیاتو، گزارش سال دیجیاکسپرس با عنوان «هزار مقصد ۱۴۰۲» رونمایی شد. این شرکت اعلام کرده سال گذشته ۱۰۰ درصد بستههایی را که بهموقع تحویل گرفته، در زمان مقرر تحویل داده است.
رکورد ارسال بسته نیز هفتم آذرماه با ارسال ۱۵۰ هزار بسته ثبت شده است که ممکن است به سفارشهای بلکفرایدی ارتباط داشته باشد. آخرین ماه سال، اسفند، نیز شلوغترین ماه بوده که ۳ میلیون بسته در آن ارسال شده است.
دیجیاکسپرس ۷۸ مرکز عملیاتی در کشور دارد که مجموعاً ۳۸ هزار مترمربع مساحت دارند.
سال گذشته، حدود ۸۵۰۰ راننده بستهها را به مقصد رساندهاند. میان این رانندگان، چند رکورد جالبتوجه دیده میشود. یکی از رانندگان ۲۶ هزار بسته در سرویس تحویل زمانبندیشده تحویل داده و راننده دیگری موفق شده بیش از ۱۱ هزار بسته در سرویس تحویل فوری تحویل بدهد. همچنین پردرآمدترین راننده در یک سال ۳۵۰ میلیون تومان درآمد کسب کرده است.
تقریباً نیمی از بازار دیجیاکسپرس در استانهای تهران و البرز متمرکز شده است: ۴۲ درصد تهران و ۶ درصد البرز. استان اصفهان نیز با سهمی ۵ درصدی در جایگاه بعدی قرار گرفته است.
متن کامل گزارش سال ۱۴۰۲ دیجیاکسپرس را اینجا بخوانید.
«سعید محمدی»، مدیرعامل گروه تجارت الکترونیک دیجیکالا، در رویداد رونمایی از گزارش سال دیجیاکسپرس به اهمیت لجستیک پرداخت و گفت: «فینتک، مارتک، کلاد و لجستیک چهار ستون اصلی صنعت تجارت الکترونیک هستند؛ به همین خاطر حوزه لجستیک در دیجیکالا همیشه برای ما پررنگ بوده است. هر چقدر در دیجیکالا جلوتر رفتیم، با تجربههای لجستیکی تازهای روبهرو شدیم. مثلاً هر گروه محصولی که اضافه میشد، درمورد موضوع لجستیک مسئلهای جدی وجود دارد. زمانی که مارکتپلیس شدیم، نیز بازطراحی لجستیکی انجام دادیم. وقتی کوییک کامرس مطرح شد، مشتری انتظار داشت کالا را ۳۰ دقیقهای تحویل بگیرد. همه اینها باعث شد لجستیک تبدیل به موضوعی پیچیده در گروه دیجیکالا شود که نیازمند نگاه جدیدی بود؛ برای همین دیجیاکسپرس بهشکل کسبوکاری مستقل درآمد.»
او همچنین گفت: «اگر زیرساخت لجستیک در کشور توسعه پیدا کند، باعث توسعه بلندمدت و پایدار کل صنعت تجارت الکترونیک میشود. امیدوارم رشد تجارت الکترونیک ایران در چند سال گذشته ادامه پیدا کند و به جایگاهی جهانی برسد.»
مدیرعامل گروه دیجیکالا در بخش دیگری از صحبتهایش درمورد هزینههای لجستیک در ایران نیز گفت: «باوجود چالشهایی مانند ناترازی انرژی و کمبود نیروی انسانی نیاز است تحولی اساسی در حوزه لجستیک اتفاق بیفتد تا بهرهوری ارتقا پیدا کند. این اتفاق نیازمند راهحلهایی مانند هوشمندسازی است. همچنین اصلاح قیمت اهمیت دارد. در هیچ جای دنیا امکان ارائه سرویس با هزینه ۵۰ سنت ممکن نیست.»
مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجیکالا، نیز در این رویداد گفت: «ما حدود ۳.۵ روز برای تحویل سفارش به مشتری پیشنهاد میدهیم. از سفارشهای روزانه گرفته تا سفارشهایی که در شهرها و روستاهای دوردست تحویل داده میشود، شامل این بازه میشوند.»
مدیرعامل دیجیکالا درمورد بیانگیزگی شرکتها برای نوآوری در حوزه لجستیک نیز توضیح داد: «در آینده حوزه لجستیک در کل کشور خیلیخیلی مهم خواهد شد. همه شرکتها ناگزیر خواهند بود از تکنولوژی در این بخش استفاده کنند تا بهینهسازی جدی انجام دهند اما تا زمانی که سهم هزینه سوخت در کل هزینهها خیلی به چشم نمیآید، نوآوری و بهینهسازی ناشی از آن هم اتفاق نمیافتد.»
«علی مرزبان»، مدیر عملیات دیجیکالا، نیز یکی دیگر از سخنرانان بود که طی ارائهای، وضعیت این صنعت در کشور را شرح داد. مرزبان گفت: «در کشورهای توسعهیافته هزینههای لجستیک ۸ تا ۱۰ درصد GDP را تشکیل دادهاند. در کشورهای درحالتوسعه این نسبت ۱۲ تا ۲۰ درصد است. در ایران بین ۱۵ تا ۱۶ درصد است. در نگاه اول خیلی بد نیست اما وقتی به قیمت پایین حاملهای انرژی در ایران نگاه میکنیم، متوجه میشویم این نسبت خوب نیست و عدد اصلی بالاتر از اینهاست.»
او روی اهمیت صرفه مقیاس در این صنعت تأکید کرد و گفت: «در این صنعت تعداد زیادی نقشآفرین کوچک داریم. تعداد زیادی از وسایل نقلیه مانند کامیون، وانت و موتور در شهر بستهها را جابهجا میکنند اما اگر محفظه بار هرکدام را باز کنید، خواهید دید که نهایتاً ۴۰ درصد آن اشغال شده است یا به قولی هوا حمل میکنند. دلیلش این است که به نقشآفرینان بزرگ در این صنعت اعتقاد نداریم.»
مرزبان درمورد نبود قانونگذار واحد در این صنعت نیز گفت: «وزارتخانههای صمت، بهداشت، راه و شهرسازی و اقتصاد، هرکدام از ظن خودشان قوانین این حوزه را به سازمانها تحمیل میکنند. درحالیکه لجستیک این بخش از GDP را به خود اختصاص داده، نیاز به یک وزارتخانه یا لااقل متولی مستقل دارد.»
مدیر عملیات دیجیکالا به کمبود نیروی کار متخصص، زیرساختهای فرسوده و تحریم و انزوای اقتصادی بهعنوان مشکلات دیگر این صنعت اشاره کرد.
«علیشاد اعتضادی»، مدیرعامل دیجیاکسپرس، نیز گفت: «در سال ۱۴۰۱ بخش لجستیک دیجیکالا به دیجیاکسپرس بهعنوان مجموعهای مستقل منتقل شد. این مسئله چالشهای فراوانی داشت، ازجمله انتقال ۱۵۰۰ نیروی انسانی به مجموعهای دیگر و مسائل مربوط به برند کارفرمایی.»
اعتضادی افزود: «اکنون روزانه ۵ هزار کاربر در تهران از دیجیاکسپرس استفاده میکنند. همچنین ۱۰ درصد سفارشها همان روز تحویل داده میشوند.»
مدیرعامل دیجیاکسپرس همچنین گفت: «امروز ۵ هزار کاربر در تهران از دیجیاکسپرس استفاده میکنند و ۱۰ درصد سفارشهای تهران و کرج تحویل در روز است. همچنین دیجیاکسپرس با پوشش بیش از ۲ هزار شهر و روستا، ۹۴ درصد سفارشها را در زمان مقرر به دست مشتری رسانده است.»
پاسخ ها