مایکروسافت میگوید این اختلال که اکنون برطرف شده، ابتدا توسط یک حمله DDoS آغاز شد و یک خطای دفاعی آن را تقویت کرد.
برخی از سرویسهای مایکروسافت 365 از روز گذشته با مشکلاتی روبهرو شدند که باعث شد کاربران نتوانند از برنامههای ابری ازجمله ورد و پاورپوینت استفاده کنند. درحالیکه غول ردموندی روز سهشنبه به «یک مشکل شبکه احتمالی» اشاره کرده بود، اکنون در بیانیه جدیدی گفته شده که این مشکل از یک حمله سایبری ناشی شده است.
گزارشهای مربوط به اختلال برنامههای مایکروسافت 365 صبح روز سهشنبه در DownDetector افزایش پیدا کرد. بااینحال، مشکل ظاهراً تا بعدازظهر سهشنبه برطرف شد و مایکروسافت در آن زمان اعلام کرد که مرکز مدیریت Microsoft 365 و سرویس ابری Azure در دسترس هستند.
بنابراین، مایکروسافت کمتر از دو هفته پس از اختلال گسترده مربوط به شرکت امنیت سایبری کراوداسترایک (CrowdStrike) که حدود 8.5 میلیون رایانه ویندوزی در سراسر جهان را با مشکل مواجه کرد، با اختلال دیگری روبهرو شد.
طبق گزارش بیبیسی، مایکروسافت در بیانیهای گفته است:
«درحالیکه این اختلال توسط یک حمله DDoS آغاز شده بود، بررسیهای اولیه ما نشان میدهد که یک خطا در سیستم دفاعی ما باعث تقویت حمله شده است.»
در حملات DDoS یا محرومسازی از دسترسی به سرویس تلاش میشود تا با ارسال درخواستهای مکرر به یک وبسایت یا سرویس آنلاین، آن سرویس غیرقابلدسترس یا آفلاین شود.
اختلال مایکروسافت برای سرویسهایی که به پلتفرمهای غول فناوری متکی هستند تأثیرگذار بوده است. ازجمله آنها میتوان به شرکت تأمین آب Cambridge Water اشاره کرد که با انتشار یک پست در ایکس میگوید:
«بهدلیل اختلال جهانی مایکروسافت Azure، بروز یک مشکل در وبسایت ما چندین سرویس از جمله MyAccount و PayNow را تحت تأثیر قرار داده است.»
مایکروسافت از سال گذشته تاکنون با حملات سایبری زیادی دستوپنجه نرم کرده که این موضوع بسیاری از کارشناسان را نگران کرده است. تمام این موارد باعث شده بود تا «برد اسمیت»، رئیس مایکروسافت در خردادماه در کنگره شهادت بدهد و بگوید که تقویت امنیت «حتی از کار این شرکت در زمینه هوش مصنوعی» نیز مهمتر خواهد بود.
پاسخ ها