توسعه دهنده شاد

توسعه دهنده شاد

مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید
توسط ۲ نفر دنبال می شود

صبر خریداران باعث کاهش قیمت خودرو می شود

صبر خریداران، قیمت خودرو را کاهش می‌دهد

شرایط بسیاری بر کاهش قیمت خودرو در روزهای اخیر تاثیرگذار بوده‌اند. نخستین عامل، کوچ خریداران از بازار خودرو به بازارهای دیگر است.

سال گذشته و از اواسط اردیبهشت‌ماه، روند کاهش قیمت خودرو در بازار آغاز شد. این کاهش به دلیل خروج خریداران از بازار صورت گرفت؛ در واقع خودروهای عرضه شده بدون مشتری باقی ماندند و فروشندگان ناچار شدند تا قیمت‌ها را کاهش دهند. روند ثبات قیمت خودرو تا زمستان 1402 نیز ادامه داشت و پس از آن قیمت‌ها بار دیگر به پرواز درآمدند. اکنون که در روزهای میانی تیر 1403 به سر می‌بریم، بار دیگر قیمت خودرو در مسیر کاهش قرار گرفته است.

چرا قیمت خودرو این روزها کاهش یافته است؟

شرایط بسیاری بر کاهش قیمت خودرو در روزهای اخیر تاثیرگذار بوده‌اند. نخستین عامل، کوچ خریداران از بازار خودرو به بازارهای دیگر است. این مساله به خصوص در بازار ارز دیجیتال نمود بیشتری پیدا کرده است. بازار خودرو از نظر سودآوری در کوتاه‌مدت، نتوانست با بازارهای دیگر از جمله ارزهای خارجی و ارزهای دیجیتال رقابت کند.

همچنین بخوانید: قیمت خودروهای هیبریدی در چین از اتومبیل‌های درون‌سوز ارزا‌ن‌تر شد!

دیگر عامل کاهش قیمت خودرو، کاهش قیمت ارزهای خارجی است. قیمت دلار آمریکا که چند هفته پیش در محدوده 62 هزار تومان قرار داشت، اکنون به حدود 58 هزار تومان کاهش یافته است. هنگامی که قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی کاهش می‌یابد، مشتریان نیز توقع دارند تا قیمت خودروها به خصوص خودروهای خارجی کاهش یابد. در غیر این‌صورت آن‌ها از خرید خودداری می‌کنند و به انتظار کاهش قیمت‌ها می‌مانند.

خودروهایی که دیگر جذاب نیستند

در نهایت می‌توان گفت که عدم جذابیت خودروها چه برای خودروسازان و چه برای مشتریان، عامل دیگری در جهت کاهش قیمت خودرو و رکود بازار است. خودروسازان بزرگ که از ابتدای فعالیت خود تاکنون مورد حمایت دولت بوده‌اند، از تولید محصولاتی باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه ناتوان هستند. در سوی دیگر مشتریان نیز خودروهای داخلی را جذاب نمی‌دانند. اکثر خودروهای داخلی در واقع نسخه‌های مشابه یکدیگر به شمار می‌آیند و در مقایسه با خودروهای چند دهه گذشته، پیشرفت‌های حداقلی را تجربه کرده‌اند.

دنا پلاس

اکثر مشتریان ایرانی توانایی خرید خودروهای وارداتی، جدید و جذاب را ندارند. حتی خرید خودروهای چینی جدید نیز از قدرت خرید آن‌ها خارج است. خودروهای داخلی نیز به دلیل مشابهت بسیار با یکدیگر و عدم نوآوری طی چند دهه، جذابیتی برای مشتریان ندارند. به عنوان مثال شاهین که خودرو جدید سایپا محسوب می‌شود، همچنان قدرت خود را از پیشرانه M15 می‌گیرد. پیشرانه M15‌ نیز در واقع نسخه ارتقایافته موتور پراید معروف است. در سوی مقابل نیز ایران‌خودرو همچنان به پیشرانه‌های XU7، TU5 و EF7 متکی است که از دو دهه پیش مورد استفاده بوده‌اند. البته خودروسازان نیز می‌گویند که تولید خودرو برای آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست.

فاصله قیمت‌ها، حضور دلالان را در بازار تداوم می‌بخشد

«امرالله امینی» کارشناس و تحلیل‌گر صنعت خودرو در این باره می‌گوید: «افزایش تولید خودرو زمانی منجر به کاهش قیمت می‌شود که بازار خودرو متاثر از نوسان قیمت دلار نباشد. همچنین خودروسازان نیز باید چالش های پولی و ارزی در حال تولید و عرضه به بازار باشند. وزیر صمت وعده افزایش تولید خودرو به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه در سال جاری را می دهد. نکته مهم این است که مشکلات بازار خودرو از سمت عرضه نیست که با افزایش عرضه حل شود بلکه چالش‌ جدی امروز بازار خودرو بیش از همه از سوی تقاضا است.»

قیمت خودرو

منظور امینی از تقاضا، حضور دلالان بی‌شمار در بازار خودرو و خرید اتومبیل با نیت کسب سود است. اختلاف قیمت بازار و کارخانه خودروها عامل اصلی حضور دلالان در این بازار است. به گفته امینی، آینده بازار ارز و بازار خودرو نیز به گونه‌ای است که همچنان دلالان با هدف کسب سود در این دو بازار حضور خواهند داشت. بنابراین حداقل در کوتاه‌مدت، تغییری را در وضع قیمت خودرو تجربه نخواهیم کرد. این عدم تغییر با وجود صبر خریداران رخ می‌دهد. در واقع میزان عرضه خودرو آن‌قدر کاهش یافته است که حتی در صورت رکود بازار، بازهم بخشی از اختلاف قیمت برقرار باقی خواهد ماند.

توسعه دهنده شاد
توسعه دهنده شاد مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋