اصغر زارعی

اصغر زارعی

من اصغر ام عاشق ابزارآلات و کار های فنی

راهنمای خرید پیچ گوشتی چهارسو و دوسو ارزان

پیچ گوشتی یکی از رایج ترین ابزارها در خانواده ابزارهای دستی است. یک پیچ گوشتی یا پیچ گوشتی به دلیل خاصیت اهرم و گشتاور ، هنگام باز و بسته شدن هر پیچ استفاده می شود. این ابزار نه تنها برای اهداف فردی و حرفه ای ، بلکه برای مصارف خانگی و غیر حرفه ای نیز ضروری است. این ابزار انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع و مکان آن مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با ساختار و انواع پیچ گوشتی ها آشنا شوید.

ابزارهای فنی مورد استفاده در خانه و محل کار به انجام سریعتر و کیفیت بالاتر کمک می کند. به همین دلیل است که هر روز ابزارهای کارآمدتر و با کیفیت تری توسط شرکت های تولیدی مختلف تولید و به فروش می رسند. ابزار مورد استفاده صنعتگران و تعمیرکاران برای نجاران و خانه داران ساده.

یکی از پرکاربردترین ابزارها پیچ گوشتی است. پیچ گوشتی نوعی ابزار دستی است که قدمت آن به اواخر قرون وسطی باز می گردد. برای باز و بسته شدن پیچ از پیچ گوشتی استفاده می شود و به دلیل تنوع پیچ ، این ابزار نیز تنوع زیادی دارد. در نتیجه ، شما باید با طراحی پیچ گوشتی ، مواد ، تفاوت ها ، انواع مختلف و کاربردهای آنها بیشتر آشنا شوید تا بتوانید انتخاب درست را انجام دهید.

پیچ گوشتی قوی ترین ابزار است و در هر جعبه یا کیف ابزار یافت می شود. این دستگاه همانطور که از نامش پیداست پیچ ها را باز یا بسته می کند. ممکن است کار ساده ای به نظر برسد. اما اگر پیچ گوشتی نداشتید ، انجام همین کار ساده با دست بسیار مشکل خواهد بود.

این ابزار ، هر چند از دو قسمت ساده ، دسته و میله ساخته شده است. در سری های خود تنوع زیادی دارد که می توان از آنها برای باز و بسته کردن پیچ های مختلف استفاده کرد. به همین دلیل ، پیچ گوشتی ها بر اساس نوع پیچ قابل باز و بسته شدن نامگذاری شده اند.

ساختار پیچ گوشتی

 

پیچ گوشتی از سه قسمت اصلی تشکیل شده که این قسمت ها عبارتند از:

دسته پیچ گوشتی

دسته پیچ گوشتی برای سهولت در دست گرفتن و لغزش نکردن در حین کار استفاده می شود. این دسته ها معمولاً برای جلوگیری از سر خوردن و سر خوردن در حین کار طراحی شده اند. جنس این دسته بسته به کاربرد آن از مواد مختلفی ساخته شده است که بیشترین کاربرد را در ساختن دسته برای پلاستیک سخت مانند استات سلولز و لاستیک دارد که پس از ساخت روی آن با مواد نرم مانند حرارت لاستیک پوشش دیده می شود ، مشخص شده است.

میله محور یا شنک

در ساخت شافت یا دسته پیچ گوشتی از فولاد سخت استفاده می شود تا تحت فشار تغییر شکل ندهد و خم نشود. محور پیچ گوشتی معمولاً گرد یا شش ضلعی است ، بنابراین می توان از آچار برای اعمال نیروی بیشتر و در صورت لزوم چرخش استفاده کرد.

سری پیچ گوشتی

سری پیچ گوشتی از آلیاژها و فلزات مختلف مانند تیتانیوم ، فولاد ضد زنگ ، فولاد ضد زنگ ، S2 ، CVM و فلزات غیر اشباع برای کاهش خطر برق گرفتگی استفاده می کند. یک سری پیچ گوشتی می تواند به شفت متصل شود یا از آن جدا شود ، در نمونه های برقی و بی سیم ، سری آن قابل تعویض است.

روش های ساخت پیچ گوشتی

ماشین کاری یا قالب ریزی

پیچ گوشتی هایی که به این روش و با برش دقیق فلزات در جهت مخالف بافت ساخته می شوند ، دارای سری بسیار شکننده هستند و هنگام سفت کردن پیچ ها در مواد سخت می توانند شکسته شوند.

فورج

در این روش حرارت به فلز داده می شود و سپس با چکش به شکل دلخواه در می آید. این نوع پیچ گوشتی دارای مقاومت بالاتری نسبت به سری ماشین کاری شده است و برای بستن پیچ در داخل مواد سخت و نرم مناسب است.

انواع پیچ گوشتی

 

تفاوت در انواع پیچ گوشتی ها در درجه اول به تفاوت در شکل سری بستگی دارد. هر پیچ پیچ گوشتی مخصوص به خود را دارد که می توان از آن برای باز یا بسته شدن استفاده کرد. در زیر انواع پیچ گوشتی ها ، پیچ ها و کاربرد آنها را بررسی می کنیم:

پیچ گوشتی تخت یا پهن (دو سو)

این پیچ گوشتی یکی از رایج ترین انواع پیچ گوشتی و ابزار دستی است. نوک پیچ گوشتی دارای شکل خطی مستقیم است که در شکاف پیچ قرار می گیرد.

پیچ گوشتی فیلیپس

بعد از پیچ گوشتی سر تخت ، این نوع پیچ گوشتی یکی از رایج ترین انواع پیچ گوشتی است و سری آن بصورت ضربدری است. این پیچ گوشتی برای ایجاد گشتاور بیشتر طراحی شده است.

پیچ گوشتی چهارسو

این پیچ گوشتی یک نوع پیچ گوشتی فیلیپس است و برای کاهش پیچ خوردن پیچ گوشتی و چرخاندن آسان آن ساخته شده است.

پیچ گوشتی ستاره ای یا ترکس

Trex یک مارک پیچ گوشتی با مجموعه ای از ستارگان شش ضلعی است و به همین دلیل به آن پیچ گوشتی ستاره ای نیز می گویند. این پیچ گوشتی برای اطمینان از اعمال گشتاور مورد نیاز ، به عنوان مثال در کارهای مکانیکی استفاده می شود.

پیچ گوشتی آلن

یکی از محبوب ترین ابزارها برای باز کردن و بستن پیچ های شش گوش ، آچار است. البته پیچ های شش ضلعی را می توان با پیچ گوشتی شش ضلعی یا شش ضلعی شل کرد یا سفت کرد.

پیچ گوشتی مربع

همانطور که از نامش پیداست ، این پیچ گوشتی برای پیچ های مربع شکل طراحی شده است تا لغزش و لغزش را کاهش داده و گشتاور پیچ را افزایش دهد.

پیچ گوشتی سه پر

از این پیچ گوشتی برای باز و بسته شدن پیچ های دستگاه های خاص مانند کنسول های بازی ، تلفن و دوربین استفاده می شود. این پیچ گوشتی تفاوت کمی با پیچ گوشتی سه طرفه دارد و معمولاً با آن اشتباه گرفته می شود.

پیچ گوشتی ترک متر

این پیچ گوشتی معمولاً با پیچ گوشتی ستاره ای اشتباه گرفته می شود ، اما پیچ گوشتی اندازه گیری ترک شباهت زیادی به آچار اندازه گیری ترک دارد و برای بستن پیچ با حداکثر گشتاور مشخص استفاده می شود. از این پیچ گوشتی برای محکم کردن پیچ ها بدون آسیب رساندن به پیچ استفاده می شود. این نوع پیچ گوشتی دارای اتصال دهنده محدود کننده گشتاور است که در صورت اعمال نیروی زیاد نیروی اضافی را کاهش می دهد.

پیچ گوشتی بوکس

مکانیزم ساخت پیچ گوشتی بوکس به گونه ای است که فقط از یک طرف به پیچ فشار وارد می شود و اگر آن را در جهت مخالف بچرخانید آزاد می شود. دسته این پیچ گوشتی شبیه دسته آچار جعبه ای است.

پیچ گوشتی آهنربایی

سری مغناطیسی این پیچ گوشتی پیچ را به پیچ گوشتی می کشاند و از افتادن آن جلوگیری می کند. این پیچ گوشتی برای استفاده در مواردی که پیچ بسیار کوچک است مناسب است و می تواند در مواقعی که دسترسی به آن دشوار است سقوط کند.

پیچ گوشتی برقی و شارژی

 

این نوع پیچ گوشتی با موتور الکتریکی کار می کند. پیچ گوشتی بی سیم و برقی یک ابزار جهانی است که می تواند برای انجام کارهای اساسی در خانه مانند مونتاژ یا سفت کردن پیچ ها استفاده شود.

پیچ گوشتی شارژی برای کارهای سنگین‌تر برای مثال محکم یا باز کردن اتصالات با نیرویی ناگهانی یا برای بستن یا باز کردن پیچ در مواد با چگالی بیشتر و سخت‌تر مناسب است.

بند اطمینان پیچ گوشتی

این بند که به دور مچ بسته می شود ، مناسب حرفه ای هایی است که در ارتفاع کار می کنند و از افتادن پیچ گوشتی جلوگیری می کنند.

پیچ گوشتی عایق

این پیچ گوشتی از مواد غیر رسانا مانند لاستیک ساخته شده و از شوک الکتریکی جلوگیری می کند.

پیچ گوشتی دقیق

این پیچ گوشتی مناسب دستگاه های بسیار کوچکی است که با پیچ های بسیار کوچک مانند ساعت و تلفن همراه بسته می شوند.

پیچ گوشتی چند سر

این پیچ گوشتی دارای سری قابل تعویض است که می توان آن را از نوک پیچ گوشتی جدا کرد و سری جدیدی را بر روی آن نصب کرد.

پیچ گوشتی ها در اندازه های مختلف ، بزرگ ، متوسط ​​و کوچک موجود هستند ، اما در فضاهای تنگ از یک پیچ گوشتی کوتاه استفاده می شود. مجموعه پیچ گوشتی ها برای مواردی که به پیچ گوشتی در اندازه های مختلف نیاز دارید بسیار مناسب است و به عنوان مثال وجود مجموعه ای از پیچ گوشتی های دقیق برای کار بر روی دستگاه های الکترونیکی بسیار مناسب است.

https://biknik.ir/

اصغر زارعی
اصغر زارعی من اصغر ام عاشق ابزارآلات و کار های فنی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋