در تو در

در تو در

www.dartudar.com

کاربرد انواع کولر آبی و گازی

    آشنایی با انواع کولر گازی و آبی و کاربردهای آنها

اگر شما هم قصد خرید یک دستگاه برای خنک کردن محل خود را دارید، باید قبل از خرید با انواع کولر گازی و آبی آشنا باشید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین گزینه را برای محل انتخاب کنید. زیرا بسیاری از افراد به دلیل نداشتن آگاهی درست، دستگاه اشتباه می‌خرند؛ در نتیجه علاوه بر خنک نشدن محیط، پول و زمان خود را هدر می‌دهند.

انواع کولر گازی کدام اند؟

همه انواع کولر گازی وظیفه خنک کردن محیط را به کمک تبخیر مایع مبرد به گاز در اواپراتور کولر به عهده دارند. در نتیجه از نظر نحوه کار تفاوتی ندارند اما بر اساس شکل ظاهری به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کولر گازی یک تکه

کولر گازی پنجره‌ای

یکی از ساده‌ترین مدل‌های کولر گازی موجود در بازار، مدل پنجره‌ای است. این مدل ساختاری یکپارچه دارد و همه قطعات کمپرسور، کندانسور، فن، اواپراتور و در یک بدنه نصب شده‌اند.

کولر گازی پنجره‌ای قابل نصب درون پنجره، درب اتاق، کانال کولر و است، پس نیازی به پرداخت هزینه‌ برای کانال کشی ندارید. از طرفی به شرطی که سایز دستگاه با پنجره‌های مختلف سازگار باشد، می‌توانید آن را برای اتاق‌ها و محل‌های مختلف استفاده کنید.

این کولر مناسب افرادی است که قصد جابه‌جایی دستگاه را دارند یا در برخی از اتاق‌ها امکان استفاده از کولر را ندارند.

*به دلیل صدای زیاد کولر گازی پنجره‌ای اغلب استفاده از آن برای اتاق خواب یا محل کار پیشنهاد نمی‌شود.

کولر گازی پرتابل

مانند کولر پنجره‌ای، کولر گازی پرتابل هم یک تکه است و همه اجزا در همین قطعه نصب شده‌اند. کولر پنجره‌ای در پنجره یا درب نصب می‌شود و به راحتی امکان جابه‌جایی ندارد ولی در کولرگازی پرتابل اغلب چرخ‌هایی زیر دستگاه قرار دارد. به همین دلیل جابه‌جایی کولر گازی پرتابل بسیار راحت است.

کولر گازی پرتابل نیز صدای زیادی تولید می‌کند اما صدای آن کمتر از صدای کولر پنجره‌ای است. در نتیجه اگر صدای دستگاه برای شما اهمیت زیادی ندارد، می‌توانید از این کولر استفاده کنید.

به دلیل ابعاد کوچک، اغلب کولرگازی‌های پرتابل ظرفیت زیادی ندارند و برای خنک کردن فضای کمتر از 40 متر پیشنهاد می‌شوند.

کولر گازی دو تکه

کولر گازی دو تکه همان اسپیلت‌ها هستند. این کولرها دارای دو پنل هستند. در پنل داخلی قطعاتی مانند فیلتر هوا، سنسورها، اواپراتور و وجود دارد اما قطعاتی مانند کندانسور که صدای زیادی تولید می‌کنند در پنل بیرونی نصب می‌شوند.  کولرگازی های دو تکه، انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسپیلت دیواری

یکی از مدل‌های پر طرفدار اسپیلت نوع دیواری است. این اسپیلت به دلیل نوع طراحی خود قابلیت نصب روی دیوار را دارد.

اسپیلت دیواری به دلیل مزایای مختلفی مثل ظاهر زیبا، اشغال کردن فضای کم، راندمان بالا، ظرفیت‌های مختلف و برای افراد مختلف قابل استفاده است.

 

 

                                                                                *با توجه به متراژ محیط خود می‌توانید اسپیلت دیواری با ظرفیت مناسب را خریداری کنید.

داکت اسپیلت اسپیلت کانالی

یکی از انواع کولر گازی ، داکت اسپیلت یا اسپیلت کانالی هستند. در این مدل، دستگاه از دو قسمت هواساز و کندانسور تشکیل شده است. داکت اسپیلت‌ها بر اساس نوع کارکرد موتور، به دو نوع اینورتر و معمولی تقسیم می‌شوند.

قسمت هواساز درون سقف کاذب نصب می‌شود اما قسمت کندانسور مانند اسپیلت در فضای بیرونی منزل نصب می‌شود. این کولر برای افرادی که روی دیوار فضای کافی برای نصب کولر ندارند، پیشنهاد می‌شود. البته باید بگوییم برای استفاده از این کولر، باید از قسمت هواساز به محل دریچه‌ها، کانال سازی شود.

فرآیند خنک سازی هوا در داکت اسپیلت مشابه اسپیلت‌های معمولی است اما بر خلاف اسپلیت، داکت اسپیلت برای گرم کردن محیط، آب گرم را در دستگاه به جریان می‌اندازد.

 

اسپیلت ایستاده

کولر اسپیلت ایستاده نیز یکی از انواع کولر گازی موجود در بازار است. این اسپیلت نیز دارای دو نوع پنل است. به دلیل ظرفیت بالای دستگاه، ابعاد پنل داخلی و بیرونی اسپیلیت‌های ایستاده از سایر اسپیلیت‌‌های موجود در بازار بیشتر است. ظرفیت بالای این دستگاه موجب شده تا محیط‌های بزرگ مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سالن‌های زیبایی، مساجد، تالارها و از آن برای خنک کردن محیط استفاده کنند.

اغلب این دستگاه در ظرفیت‌های 36000 تا 80000 تولید می‌شود و به دلیل ابعاد بزرگ، صدای زیاد و قیمت بالا در منزل استفاده نمی‌شود.

اسپیلت‌های ایستاده نیز در دو نوع زیر در بازار وجود دارند:

  • اسپیلت ایستاده معمولی
  • اسپیلت ایستاده اینورتر

 

 

                                                                                مصرف برق اسپلیت ایستاده معمولی از کولر گازی ایستاده اینورتر بیشتر است.

 

انواع کولر آبی کدام اند؟

حال که با انواع کولر گازی آشنا شدیم، نوبت آن می‌رسد که به سراع کولر آبی برویم و با انواع کولر آبی موجود در بازار آشنا شویم. کولرهای آبی انواع مختلفی دارند از جمله:

کولر آبی پوشالی

بیشتر کولرآبی های موجود در بازار از نوع پوشالی هستند. در این مدل پد پوشالی از جنس چوب، داخل دستگاه قرار می‌گیرد. پوشال‌ها در اثر ریزش آب خیس می‌شوند، سپس هوای گرم با عبور از داخل پوشال‌ها، سرد شده و از طریق کانال‌ها به فضای داخلی وارد می‌شود.

کولرهای پوشالی در مناطقی که رطوبت، کمتر از 60 درصد است کارآمد هستند. از طرفی با تعمیر کولر آبی و سرویس به موقع آنها می‌توان هوای خنکی را در سراسر تابستان تجربه کرد.

 

 

 

کولر آبی پرتابل

نحوه کار کولر آبی پرتابل نیز مانند کولر آبی سلولزی و پوشالی است. تفاوت کولر آبی پرتابل با سایر کولرهای آبی این است که کولرهای پرتابل به راحتی قابلیت ‌جابه‌جایی دارند اما سایر مدل‌ها در یک محل ثابت نصب می‌شوند. از ویژگی دیگر کولر آبی پرتابل می‌توان به عدم نیاز به کانال کشی، قیمت و مصرف برق پایین اشاره کرد.

کولر آبی پرتابل نیز در مدل‌های سلولزی، پوشالی، پایه دار، بدون پایه، رومیزی و وجود دارند. با توجه به نوع کاربری محل، متراژ فضا، قیمت دستگاه و می‌توانید مناسب‌ترین مدل‌را انتخاب کنید.

 

 

                                                                         * نصب کولرهای آبی پرتابل بسیار ساده است و نیازی به پرداخت هزینه برای نصب کولر نیست.

در این مقاله سعی کردیم تمام نکاتی که باید در زمان خرید تجهیزات سرمایشی در مورد انواع کولر بدانید را به زبان ساده آموزش دهیم. در صورتی‌که نیاز به یک تعمیرکار برای نصب دستگاه ، تعمیر کولر آبی یا تعمیر کولر گازی می‌توانید درخواست خود را در سایت آچارباز ثبت کنید

در تو در
در تو در www.dartudar.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋