darsaneh

darsaneh

توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

روش های مطالعه برای کنکور

بسیاری از دانش آموزان هنگام مطالعه دروس به این مسیله فکر میکنند که بهترین روش مطالعه برای کنکور چیست؟ و چگونه میتوانند با روش درستی دروس خود را مطالعه کنند که به موفقیت در کنکور سراسری دست پیدا کنند. دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور از راه‌های زیادی برای مطالعه دروس استفاده می‌کنند. روش های مطالعاتی دروس تخصصی و عمومی تفاوت های بسیاری دارند برخی دروس با روش خواندن و حفظ مطالب و برخی دروس با روش تمرین و حل مسیله مطالعه میشوند.

برای اینکه دانش آموزان کنکوری بتوانند به درستی دروس و مواد کنکور را مطالعه کنند و به سطح خوبی از عملکرد تحصیلی برسند باید با روش های مطالعه کنکور آشنا شوند. باتوجه به گسترش تلنولوژی و گسترش روابط انسانی یکی از بهترین روش های آگاهی یافتن از روش های مطالعه کنکور استفاده از مشاوره تلفنی کنکور است.

برای آشنایی با روش های مطالعه کنکور و تکنیک های مطالعاتی روز تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دو تکنیک موثر برای مطالعه کنکور

دانش آموزان کنکوری همواره با حجم بسیاری زیادی از دروس رو به رو هستند. برای مدیریت این وضعیت لازم است با تکنیک ها و روش های مطالعه برای کنکور آشنا شوید.

دو تکنیک سودمند برای مطالعه وجود دارد که آشنایی با آنها ضروری است.

اثر فاصله‌گذاری

پژوهشگران اثبات کرده اند زمانی که اطلاعات جدیدی وارد مغز می شود برای آنکه این اطلاعات بهتر در مغز ما ثبت شوند و نتیجه بهتری در یادآوری آن اطلاعات داشته باشیم باید دست کم یک روز به این مطالعه قبلی و مطالعه مطالب جدید فاصله ایجاد کنیم در این مدت مغزمان زمان پیدا می کند تا اطلاعات آموخته شده و ارتباطات عصبی که در اثر آن اطلاعات شکل گرفته است تقویت بشود بنابراین اینگونه اطلاعات در زمان یادآوری بهتر به یاد فرد می آیند مثلاً برای مطالعه یک موضوع درسی بهتر است در طی یک هفته ۱۱ روز و روزی یکبار مطالعه شود تا اینکه در طی دو یا سه روز ۳۰ بار مطالعه شود در این روند با آنکه شما تعداد دفعات مطالعه کمتری داشتید اما ذخیره سازی اطلاعات در مغز شما بهتر شکل گرفته است در روند مطالعه کنکور نیز باید اطلاعات با دفعات و فاصله گذاری وارد ذهن دانش آموز شود اثر فاصله گذاری یکی از تکنیک های موثر و روش های مطالعه برای کنکور است.

تکنیک پیشخوانی

قدم بعدی برای دستیابی به عملکرد تحصیلی بهتر در ماراتون کنکور تکنیکی به نام پیشخوانی است.

پیش خوانی تکنیکی است که در آن دانش آموز برای دسترسی آسانتر و مدیریت بهتر اطلاعاتش آن اطلاعات را دسته بندی می کند. اگر همزمان با مطالعه دروس برای کنکور در کلاس های درس و مدرسه شرکت میکنید بهتر است روش پیش خوانی را در کتاب های درسی خود نیز اجرا کنید مثلاً درس های مربوط به هر روز را یک روز قبل از آن مطالعه کنید و نکات مهم هر پاراگراف را هایلایت کنید در کلاس درس از مطالب مهمی که در هنگام پیش خوانی خود هایلایت نکرده‌اید یادداشت برداری کنید پس از آنکه پیش خوانی دروس و تدریس آن توسط معلم درس مربوطه به پایان رسید بازخوانی یا پس خوانی را از دست ندهید چرا که با این روش زمان مطالعه هر درس برای شما به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و این کار فرصت بهتری به شما برای مرور مطالب به صورت فاصله گذاری به شما میدهد با استفاده از این دو تکنیک شما مطالب آموخته شده را بسیار سریع تر به یاد میآورید

نکات مهم روش های مطالعه برای کنکور

یکی از نگرانی ها و مشکلات دانش آموزان کنکوری عدم اگاهی از روش های مطالعه کنکور است،در ادامه این مقاله به بررسی برخی نکات مهم روش های مطالعه کنکور میپردازیم.

1-برنامه‌ریزی دقیق

از برنامه ریزی دقیق میتوان به عنوان مهمترین تکنیک روش های مطالعه کنکور یاد کرد دانش آموزان باید اهداف تحصیلی خود را به صورت کوتاه مدت و بلند مدت مشخص کرده و با یک برنامه زمانبندی شده دقیق به سمت آن اهداف حرکت کند یعنی باید زمان های مشخصی را برای مطالعه کلیه درس ها از جمله دروس عمومی و دروس تخصصی تعیین کنند همینطور باید توجه داشته باشند که نباید تنها به یکی از این دو درس اهمیت  بدهند، و باید این دروس را به صورت همزمان پیش ببرند این یعنی دانش آموز نباید در یک روز تنها دروس عمومی تنها دروس تخصصی را مطالعه کند همچنین برنامه زمان بندی شده کنکور باید توجه ویژه ای به استراحت دانش آموز داشته باشد چرا که هنگامی که دانش آموز به لحاظ ذهنی و جسمی خسته باشد نمی‌تواند یادگیری موثر داشته باشد.

2-مطالعه دقیق و جزئی

یکی از مهم‌ترین مراحل روش های مطالعه کنکور مطالعه دقیق علمی و جزئی مطالب است دانش آموز برای مطالعه دقیق درس خود باید ابتدا یک درس را انتخاب کرده و به پیش خوانی آندرس بپردازد سپس مطالب را عمیقاً مطالعه کنند تا یادگیری بهتری داشته باشد یکی از از نکات اصلی که در مطالعه دقیق و جزئی باید به آن توجه کرد عدم حفظ مطالب است در این نوع مطالعه دانش آموز باید مفاهیم را سطر به سطر بخواند و سپس پس برای خود توضیح دهد و حتی از خود سوال پرسیده و سپس با آن سوال ها پاسخ دهد که این خود باعث افزایش تسلط دانش آموز بر محتوای کتب و جزوات خود میشود.

3-خلاصه‌نویسی

سومین مورد از روش های مطالعه کنکور روش خلاصه نویسی است خلاصه نویسی این تنها یکی از مهمترین تکنیک ها برای مطالعه و مرور آزمون سراسری کنکور می باشد بلکه از مهمترین تکنیک ها برای مطالعه هر آزمون علمی دیگری است دانش آموز در این روش باید ابتدا مطالب کتاب درسی را به صورت عمیق مطالعه کرده و سپس مهمترین قسمت های هر درس را مشخص نموده و به صورت مرتب خلاصه نویسی کند سپس باید خلاصه های نوشته شده را هر روز و قبل از شروع مباحث جدید دروس خود مطالعه کرده تا اطلاعات قبلی بازیابی شوند و ذهن برای یادگیری اطلاعات جدید تر آماده باشد خلاصه نویسی بهترین راه برای مرور مطالب خوانده شده است شما میتوانید در هنگام انجام خلاصه نویسی بخش‌هایی که در آن ها اشکال دارید و یا بخش های سخت تر درس می باشند علامت بزنید و در پایان روز و همچنین در روزهای بعد آنها را سریع مطالعه کنید.

 

4-استفاده از منابع مناسب

یکی از دغدغه های اصلی دانش آموزانی که در ماراتون کنکور شرکت می کنند یافتن منابع مناسب برای مطالعه و آماده شدن برای آزمون سراسری است به نظر می رسد مطالعه کتب درسی برای قبولی در کنکور کفایت می کند اما استفاده از منابع مناسب می تواند در پیشرفت و موفقیت یک دانش آموز تاثیر شگرفی داشته باشد دانش آموزان با مطالعه عمیق کتب درسی خود با مفاهیم اصلی و ملزومات آموزشی کنکور آشنا می شوند اما استفاده از منابع دیگر که دارای سوالات تکمیلی ، تست های متنوع و پاسخ های تشریحی و تحلیل مناسب تست ها هستند باعث می شود دانش آموز به تسلط بیشتری برد ویروس خود برسد.

5- مرور مباحث مهم

برای اینکه دانش آموزان مطالب آموخته شده را به راحتی یادآوری کنند و همچنین این مطالب در ذهن آنها ذخیره سازی عمیق‌ تری بشود لازم است که به مرور همه مباحث مهم بپردازند یکی از منابعی که دانش آموزان می توانند در پایان هر روز برای مرور از آن استفاده کنند خلاصه نویسی است که در بالا به طور کامل توضیح دادیم مرور مطالب باعث میشود که مباحث در حافظه بلند مدت دانش آموز ثبت شود همینطور مرور و مطالعه پی در پی و مداوم مباحث مهم و دشوار به دانش آموز کمک می کند تا بازده بیشتری را در یادگیری مطالب داشته باشد در نتیجه یکی از مهمترین روش های مطالعه برای کنکور مرور مباحث مهم هر درس است.

 

6- حل تست های کنکور سال های قبل

ششمین مورد از روش های مطالعه برای کنکور حل تست های کنکور سالهای قبل است شما می دانید هنگامی که به حل تست های کنکور سالهای قبل می پردازید در واقع در حال فضاسازی کنکور با استاندارد ترین تست های موجود می باشید در نتیجه هم با نحوه حل تست ها و هم با ادبیات سوالات کنکور آشنا می شوید بدون شک حل تست های کنکور سالهای قبل شما را به حرکت در مسیر درست تر و بهتر راهنمایی می کند اما نکته مهم این است که تنها حل تست ها کافی نیست و پاسخ های آنها باید به صورت کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند.

7- حرفه ای تست بزنید!

باید بدانیم حتی اگر اطلاعات کافی و دقیقی از مطالب درسی داشته باشیم اما در پیاده سازی این اطلاعات در زمان کنکور مشکل داشته باشیم نمی توانیم نتیجه خوبی را در کنکور سراسری رقم بزنیم در نتیجه باید روی مهارت تست زنی خود تمرکز و سرعت خود را در تست زنی افزایش دهید تا بتوانید در روز کنکور در جلسه مدیریت داشته باشید.

 

8- اشراف بر بودجه بندی

کلیه دروس و منابع کنکور سراسری اعم از عمومی و تخصصی در آزمون ۱۴۰۲ بر اساس منابع نظام جدید هستند دانش آموزان و داوطلبان باید بر بودجه بندی این منابع اسراف کامل داشته باشند تا بتوانند بخش های مهم و تست خیز هر درس را شناسایی کند و خود را برای آن آماده سازند تا عملکرد مناسب تری در کنکور داشته باشند.

 

نتیجه گیری

با توجه به تجربیات مشاوره کنکور روشهای مطالعه کنکور در کنار توجه کردن به عوامل محیطی تاثیر گذار بر شرایط مطالعه دانش آموز مهمترین بخشهای آمادگی برای دوره های مطالعاتی شما هستند باید بدانیم تا زمانی که شرایط محیطی را متعادل کنیم و آن را تحت کنترل خود در نیاوریم نمی توانیم به درستی مطالعه داشته باشیم محل مطالعه شما باید ساکت و به دور از آلودگی و اشیا اضافی و مزاحم باشد افکار مزاحم باید تحت کنترل شما در بیایند تا هنگام مطالعه عملکرد شمارا تحت تاثیر قرار ندهند فراموش نکنید نکاتی که در مقاله فوق گفته شد از جمله فاصله گذاری ، پیش خوانی ، مهارت تست زنی ، توجه کافی به بودجه بندی ، مرور ، خلاصه نویسی و استفاده از منابع مناسب همه در افزایش عملکرد شما و کاهش زمان مطالعه اهمیت چشمگیری دارند پس باید قبل و حین مطالعه خود به آنها توجه کافی داشته باشید.

darsaneh
darsaneh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋