darsaneh

darsaneh

توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

مشاوره تحصیلی برای کنکور چه ویژگی هایی دارد؟

همه دانش آموزان کنکوری وقتی با انبوه مطالب کتاب های درسی و تست مواجه می شوند دچار سردرگمی و نگرانی می شود ، و برلی آنها سوال پیش می آید که چگونه همه کتاب ها را تا زمان کنکور مطالعه کنم؟ چگونه مهارت تست زنی خود را تقویت کنم؟ از چه تکنیک هایی استفاده کنم که در هنگام کنکور با کمبود وقت مواجه نشوم؟ کسب چه درصدی برای هر درس در آزمون های آزمایشی قابل قبول است؟ و سوالات بسیار دیگری که ذهن دانش آموز را به خود مشغول می کند.

دانش آموزان می دانند که هر ساله دارای رقیب های بسیار زیادی در کنکور سراسری هستند ، پس از اینکه ما بدانیم چگونه در ماراتون کنکور رفتار کنیم باعث می شود که بتوانیم از رقبای خود سبقت بگیریم بدون شک همراه داشتن مشاوری که خود چندین بار به همراه دانش آموزان مختلف و در سطوح مختلف این مسیر را پیموده می تواند بسیار کمک کننده باشد.

تا به اینجا از اهمیت مشاوره تحصیلی کنکور مطلع شدیم برای آشنایی با دیگر ویژگی ها و تکنیک های مشاوره کنکور تا پایان این مقاله با ما همراه باشید‌.

 

اهمیت مشاوره تحصیلی کنکور

اگر به معنی کلمه مشاوره دقت کنیم متوجه می شویم که آن به معنای مشورت کردن می باشد و مشاور کسی است که به ما مشورت می دهد.

حال سوال پیش می آید آیا میشود کسی خود مشورت دهنده خودش باشد؟ آیا درست است که فرد دیگری که در آن زمینه تجربه و تخصص ندارد با ما مشورت کند؟ مسلماً پاسخ شما خیر است. با توجه به اهمیت کنکور و حساسیت بالای این ماراتون بزرگ در زندگی ما نیاز به یک مشورت دهنده دلسوز و آگاه داریم کسی که با استفاده از تجربیات و مطالعاتش می تواند راهنمای خوبی برای حرکت در مسیر موفقیت باشد.

برای دانش آموزان کنکوری کنکور یک مقصد با یک مسیر پر فراز و نشیب و ناشناخته است،پس لزوم حضوری کسی که بالا و پایین راه را بشناسد در کنار داوطلب احساس می شود.

مشاوره تحصیلی کنکور میتواند در به حرکت درآوردن شما در مسیر درست بسیار کمک کننده باشد.

شناخت اولیه و کافی درمورد دانش آموز

همانطور که دانش آموزان بدون شناخت خود و نقاط ضعف و نقاط قوت خود نمی توانند به درستی در مطالب درسی تمرکز کنم و اولویت خود را برای مطالعه انتخاب کنند. عدم شناخت اولیه مشاور از دانش آموز نیز باعث میشود که مشاور نتواند نتیجه مطلوب را دریافت کند از یک مشاور متخصص ابتدا باید بعضی ویژگی های دانش

آموز را شناسایی کند از جمله:

۱- وضعیت تحصیلی دانش آموز

۲- هدف دانش آموز

۳-شرایط خانوادگی دانش آموز

۴- اولویت های دانش آموز

۵- افکاری که ذهن دانش آموز را گاها به هم میریزد

شناخت موارد بالا به سودمند تر شدن مشاوره تحصیلی کنکور کمک میکند.

شناسایی و تغییر عادت ها

هر فرد از جمله دانش آموزان ، والدین آنها ، معلمان و حتی خود مشاورین در زندگی خود سبک خاصی از زندگی را انتخاب کرده اند و بر اساس آن سبک خاص برخی عادات رفتاری را در خود پرورش دادند مثلاً کسی که سبک زندگی راحت طلبی را انتخاب کرده است عادت به ساعات خواب زیاد دارد.

دانش آموزان کنکوری نیست از این قاعده مستثنا نیستند اما هنگامی که زمان کنکور نزدیک می شوند لازم است که سبک زندگی خود را عوض کنند وعادات رفتاری خود را تغییر دهند. یکی از ویژگی ها و وظایف مشاوره تحصیلی کنکور شناخت عادت های منفی و مضر دانش آموز و تبدیل آن ها عادات مثبت است.

 

 

هدف گذاری صحیح

اگر شما روزی تصمیم به مسافرت بگیرید و آماده شوید و در ماشین بنشینید اما مقصد معین نداشته باشید، بدون شک تا مدت ها در همان ماشین بدون حرکت باقی می مانید زمانی که دانش آموزان به پایان تحصیلات دوران متوسطه میرسند باید برای خود مقصد و هدف تعیین کنند تا بتوانند در یک مسیر مشخص حرکت کرده به خواسته های خود دست پیدا کنند یکی از کاربردهای مشاوره تحصیلی کنکور کمک به دانش آموزانی است که در انتخاب هدف و مقصد تردید دارند و نمی دانند که چه چیزی را و چطور انتخاب کند.

دانستن این نکته بسیار مهم است که دستیابی به اهداف و مقاصد بزرگ تنها در صورتی امکان پذیر است که دانش آموز ابتدا به مقاصد کوچک تر دست پیدا کرده باشد مثلاً دانش آموزی که می خواهد تست کتاب های دینی هر سه سال را به خوبی بزند باید ابتدا بتواند کتاب دینی هر سال را به صورت جداگانه مطالعه کرده و در حد مطلوب تست بزند.

مشاوره تحصیلی کنکور این وضعیت را برای دانش آموز تشریح کرده و او را در مسیر درست هدایت می کند.

اگر شما از این دسته دانش آموزان هستید تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

برنامه ریزی

پس از اینکه ویژگی ها ، اطلاعات و عادتهای دانش آموز به خوبی شناخته شد میتوانیم به سراغ برنامه ریزی برویم برنامه ریزی باید در چند طبقه پله انجام شود برنامه ریزی روزانه برنامه ریزی هفتگی برنامه ریزی ماهانه باید توجه کنیم که در برنامه ریزی ها ابتدا اهداف و مقاصد کوتاه مدت کسب شوند و سپس اهداف و مقاصد بلند مدت چرا که اگر دانش آموز در کوتاه مدت احساس تغییر نکند و موفقیتهای جزئی کسب نکند احساس دلسردی و خستگی می کند و احتمال اینکه برنامه را کنار بگذارد زیاد می شود.

یکی دیگر از بخش های مهمی که مشاوره تحصیلی کنکور در بحث برنامه ریزی به آن توجه ویژه ای میکند داشتن استراحت و تفریح کافی و مناسب است برنامه باید به صورتی باشد که دانش آموز فکر نکند همه زندگی او وقف درس خواندن شده است اگر چنین احساسی به دانش آموز دست دهد به زودی خسته می شود و از ادامه راه باز می ماند.

مشاوره تحصیلی کنکور به هنگام برنامه ریزی باید به کلیه جزئیات برنامه از جمله پیش خوانی ، یادداشت برداری ، خلاصه نویسی ، بازخوانی و تست زدن توجه کند تا بتواند برنامه مطلوب دانش آموز را پیاده سازی کند.

 

ویژگی های مطالعه اصولی

یکی از وظایف مشاوره تحصیلی کنکور آشنا کردن دانش آموزان با این مسئله است که چگونه درس بخوانند تا بتوانند نتیجه بهتر و مطلوب تری بگیرند. بسیاری از دانش آموزان ساعات مطالعه بسیار بالایی دارند اما آن نتیجه مطلوب و مورد نظر خود را دریافت نمی کند لازم است به این سوال پاسخ دهیم که مشکل کجاست؟ چرا دانش آموزی که روزانه ساعات بسیاری را صرف درس خواندن می کند نمی تواند به خوبی در آزمون ها نتیجه بگیرد؟ پاسخ مشخص است، علت نداشتن مطالعه اصولی و آگاه نبودن به چگونگی فرایند مطالعه مطلوب است در این قسمت از مقاله مطالعه اصولی را به شما آموزش می دهیم.

یکی از بهترین روش های مطالعه شناخته شده در دنیا روش (SQ3R) است که به اختصار در مورد هر کدام از مراحل آن توضیح میدهیم:

پیش مطالعه (Survey)

سوال کردن (Question)

مطالعه دقیق (Read)

یادآوری (Recite / Recall)

مرور (Review / Revise)

پیش مطالعه

اگر قبل از اینکه معلم شروع به درس دادن می کند دانش آموزان درس را به صورت تند خوانی پیش خوانی کنند از موضوع درس آگاهی پیدا کنند به هنگام مطالعه و همینطور تدریس معلم اطلاعات بهتر و در زمان کمتری در حافظه ذخیره می شوند همینطور پیشخوانی باعث می شود دانش آموز کمتر احساس خستگی کند

سوال کردن

در این مرحله دانش آموز با طرح سوال هایی از موضوعات مهم درس برای خود اهداف مطالعاتی پیدا می کند و قسمت های مهم درس را بهتر به ذهن می سپارد این مسئله باعث می شود بهتر و با تمرکز بیشتری در کلاس درس حاضر شود طراحی سوال و سوال کردن از خود باعث افزایش یادگیری مطالب تدریس شده در کلاس میشود.

مطالعه دقیق

در این مرحله مشاوره تحصیلی کنکور به دانش آموزان آموزش می دهد و وارد مرحله اصلی مطالعاتی خود شود در این مرحله باید درس خود را با دقت و تمرکز مطالعه کند و نکات مهم و اساسی درس را یادداشت کند در این مرحله دانش آموز مفاهیم اصلی درس را به طور کامل فرا میگیرد.

یادآوری

چهارمین مرحله ای که مشاوره تحصیلی کنکور برای روش های مطالعه آموزش می دهد مرحله یادآوری است دانش آموز پس از مطالعه دقیق مطالب باید نکاتی را که فرا گرفته است بازگو کند در این صورت آن مطالب مجدداً در ذهن دانش آموز تکرار میشود و این روش باعث می شود موضوعات مهم در ذهن دانش آموز ذخیره شود.

نکته: در مرحله یاداوری نیازی به بازگو کردن مطالب به صورت دقیق و خط به خط نیست بلکه دانش آموز باید مطالب یاد گرفته شده را به زبان خود را آنگونه که قابل فهم است بازگو کند.

مرور

مهمترین مرحله در این روش مطالعه مرحله مرور است در این مرحله شما باید مطالب خوانده شده را به طور کامل مرور کنید با این کار ذهن شما علی رغم تمایلش اطلاعات را در حافظه بلند مدت ذخیره می کند.

نتیجه گیری

در این مقاله مهمترین مباحثی که مشاوره تحصیلی کنکور به آنها توجه میکند پرداختیم،مباحثی از جمله ویژگی ها و وظایف مشاوره تحصیلی کنکور و همینطور بهترین روش مطالعه دروس اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که برای حرکت در هر مسیری از متخصص مخصوص همان را استفاده کنید چرا که تنها همان متخصص است که می‌تواند شما را به مسیر درست هدایت کند توصیه می کنیم در مسیر سخت کنکور لزوم وجود مشاوره تحصیلی کنکور را جدی بگیرید.

darsaneh
darsaneh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋