darsaneh

darsaneh

توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

چطور برنامه ریزی برای کنکور 1402 انجام دهیم؟

تصور کنید قرار است به یک سفر بروید. اگر شما در این سفر راه درست رسیدن به مقصد را بشناسید، بدون هیچ ترس و استرسی خودتان را به مقصد خواهید رساند. حتی اگر مسیر را بلد نباشید و یک نقشه راه خوب داشته باشید، باز به مقصد خواهید رسید.

حال شرایطی را تصور کنید که قرار است به مقصدی بروید اما راه رسیدن به مقصد را بهدرستی نمیشناسید! چند درصد احتمال دارد تا به مقصد برسید؟ چند درصد احتمال دارد که منصرف شوید و بگویید که دیگر ادامه نمیدهم و برمی گردم!

مسیر راه کنکور 1402 همانقدر برای یک داوطلب ناشناخته است که بدون داشتن نقشه راه درست و بدون برنامه ریزی خوب برای کنکور 1402 نمی تواند به مقصد خود برسد.

اگر می خواهید بدون هیچ مشکلی مسیر پر پیچ و خم کنکور را طی کنید و برنامه ریزی برای کنکور 1402 داشته باشید، با ما همراه شوید.

 

ضرورت و فواید برنامه ریزی برای کنکور 1402

برنامه ریزی برای کنکور 1402 حرکتی هوشمندانه، منطقی برای دانش آموزانی است که میخواهند گام بهگام در مسیر موفقیت حرکت کنند. همچنین انجام دادن به موقع کار ها و جلوگیری از اتلاف وقت نیز از نتایج اصول برنامه ریزی برای کنکور 1402 است. در واقع شما بدون برنامه ریزی صحیح و اصولی نمی توانید رتبه دلخواه خود را در کنکور سراسری کسب کنید. از تعریف برنامه ریزی که بگذریم نوبت به فواید برنامه ریزی برای کنکور 1402 می رسد. در ادامه برخی از مهم ترین فواید برنامه ریزی برای کنکور 1402 را برای شما مطرح کرده ایم. فواید برنامه ریزی درسی برای کنکور عبارت است از :

داشتن انگیزه

شما زمانی انگیزه بیشتری برای حرکت کردن در جهت مسیر خود دارید که مطمین باشید در مسیر درست قرار گرفته اید و آن را به درستی طی میکنید. زمانی که برنامه ریزی مناسب داشته باشید و طبق آن عمل کنید، آرامش ذهنی و جسمی دارید. وقتی قسمتی از برنامه به درستی انجام می شود، انگیزه شما برای پیگیری برنامه بالا می رود و شما انگیزه مضاعف دریافت میکنید. داشتن انگیزه یکی از نتایج داشتن برنامه ریزی برای کنکور 1402 است.

افزایش کیفیت مطالعه

بیشتر داوطلبان تصور میکنند اگر ساعات مطالعه زیادی داشته باشند به این معنی است که کیفیت مطالعه بالاتری نیز دارند اما بعضی مواقع ساعت بالای مطالعه درسی از روی خواندن مطالب اضافی و وسواس بیهوده است درحالی که داشتن برنامه ریزی برای کنکور 1402 به شما هدف می دهد. همچنین برای رسیدن به درصد و رتبه مورد نیاز، کافی است بخشی از مطالب خوانده شود و بعضی از دروس کافی است دو بار مرور شود و نیاز به خواندن مطالب اضافی نباشد.

افزایش کیفیت مطالعه تنها با داشتن برنامه ریزی برای کنکور 1402 بوجود می آید.

صرفه جویی در زمان

برای جلوگیری از اتلاف وقت داوطلب و صرفه جویی در وقت دانش آموزان کنکوری باید میان درس ها و منابع هماهنگی و توازن برقرار شود. اگر نتوان توازن در مرور درس های خوانده و درس های خوانده نشده ایجاد کرد، دانش آموز دچار سردرگمی و بی نظمی میشود که این بی نظمی در برنامه باعث دوباره کاری و اتلاف وقت باارزش دانش آموز است.

همانطور که می دانید انسان دارای حافظه کوتاه مدت و بلند مدت است. فرد باید بتواند با داشتن برنامه اطلاعات و مطالب را از حافظه کوتاه مدت به حافطه بلند مدت انتقال دهد، در غیر این صورت درس ها و اطلاعات را فراموش خواهد کرد. پس باید زمان های اتمام هر درس و مرور آن در برنامه ریزی برای کنکور 1402 به درستی مشخص شده باشد.

پیشرفت

می توان گفت برنامه ریزی باعث پیشرفت و بهبود عملکرد و توان می شود. پیشرفت در عملکرد درسی و بازدهی بالا تنها با اهمیت دادن به برنامه ریزی برای کنکور 1402 ممکن خواهد بود.

مقابله با بحران فکری

بسیاری از داوطلبان در زمان آماده شدن برای کنکور سراسری با بحران های فکری متعدد مواجه میشوند که میتواند بر عملکرد آنها تاثیر منفی بگذارد . برای مقابله با این بحران های فکری، برنامه ریزی و داشتن یک روز جبرانی بسیار به شما کمک خواهد کرد که بتوانید از دوران بحران فکری و درسی عبور کنید.

برنامه ریزی برای کنکور 1402 باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

پس از آگاهی در مورد اصول برنامه ریزی برای کنکور 1402 برای بسیاری از داوطلبان سوال به وجود می آید که یک برنامه خوب درسی چه ویژگی هایی دارد؟ در ادامه برخی از مهم ترین ویژگی های برنامه ریزی برای کنکور 1402 را برای شما مطرح کرده ایم. این ویژگی ها عبارتند از :

قابل اجرا بودن

برنامه باید قابل اجرا و واقع بینانه باشد. در هنگام برنامه ریزی توجه داشته باشید که برنامه شما از حد توان شما بیشتر نباشد. برای مثال 14 ساعت درس خواندن در طول روز آن هم روزهای اول شروع، کار سختی است و فقط باعث می‌شود که به سرعت خسته شوید. مدت زمان درس خواندن باید در طول زمان و به تدریج افزایش یابد.

زمان کافی برای خواب و استراحت

یک برنامه ریزی مناسب برنامه ای است که به خواب و استراحت توجه ویژه ای داشته باشد چراکه نداشتن استراحت و خواب کافی و مناسب باعث تضعیف عملکرد تحصیلی میشود پس طوری برنامه ریزی کنید که حداکثر ساعت یازده شب به خواب بروید و 6 تا 7 صبح بیدار شوید. چرا که بهترین زمان برای خواب و استراحت در این بازه زمانی است. می‌توانید خواب نیم ساعته ای در بعد از ظهر نیز داشته باشید. همچنین باید زمانی را به استراحت در میان زمان های درس خواندن قرار دهید. برای مثال می‌توانید بعد از 90 دقیقه مطالعه، 15 دقیقه استراحت داشته باشید.

نکته: در هنگام درس خواندن، فقط باید درس بخوانید و در هنگام استراحت، فقط باید استراحت کنید.

تناسب

تناسب به این معنا است که فرد بتواند زمان های متناسبی برای دروس عمومی و اختصاصی تعیین کند. در طول روز هم به مطالعه دروس عمومی و هم دروس اختصاصی بپردازید. توجه داشته باشید نسبت دروس تخصصی همواره بیشتر از دروس عمومی است و در برنامه ریزی برای کنکور 1402 باید زمان بیشتری را به آن ها اختصاص دهید.

زمان جبرانی

یک از بخش های مهم برنامه ریزی توجه به زمان های هدر رفته و تعیین وقت مناسب برای جبران است. ممکن است که بعضی روزها نتوانید به خوبی درس بخوانید و در این صورت از برنامه خود عقب می افتید و تعادل درس خواندن تان از بین می‌رود. به همین دلیل بهتر است که در هنگام برنامه ریزی برای کنکور 1402، زمانی را در آخر هفته به جبران مباحث عقب افتاده اختصاص دهید.

اشتباهات رایج در برنامه ریزی

بسیاری از دانش آموزان برای شروع دوره مطالعاتی خود شخصا اقدام به برنامه ریزی برای کنکور 1402 میکنند که در این مسیر با مشکلاتی مواجه میشوند و دچار خطاها و اشتباهاتی میشوند که در ادامه با برخی از آنها آشنا میشویم:

برنامه ریزی بسیار سنگین

برای اینکه بتوانیم برای کنکور 1402 برنامه ریزی درست و اصولی داشته باشیم لازم است از اصول برنامه ریزی که بالاتر به آنها اشاره کردیم پیروی کنیم.اکثر دانش اموزان به هنگام برنامه ریزی برای خود در ابتدا برنامه ای خیلی سنگین و سخت و انعطاف ناپذیر طراحی میکنند به طوری که نمیتوانند آن را به انجام برسانند و در نتیجه اعتماد به نفس و خودباوری خویش را به خطر می اندازند.

مرور غیر اصولی

یکی از مهمترین بخش های برنامه ریزی برای کنکور 1402 تعیین زمان درست برای مرور مطالب است، اگر مطالب در زمان درست خود مرور نشوند عملکرد به شدت کاهش میابد و مطالب با گذر زمان فراموش میشوند در نتیجه لازم است برای یادآوری مجدد مطالب زمان بیشتری صرف شود

مطالعه سینوسی

یکی از مشکلات بزرگ دانش آموزان که مسیر موفقیت را برای آنها دشوار میکند مطالعه سینوسی است.به این معنی که دانش آموز یک هفته را به خوبی مطالعه میکند اما در هفته بعد دست از مطالعه میکشد و این خود باعث میشود مطالبی که فرد در هفته اول با زحمت زیاد یاد گرفته است را فراموش کند، پس لازم است که پیوستگی در مطالعه خود را حتما رعایت کنید.

جمع بندی

برنامه ریزی برای کنکور یکی از مهم ترین مسایل برای دانش آموزان دبیرستانی و کنکوری است،آن هم برنامه ریزی به صورت درست و دقیق. برنامه ریزی برای کنکور 1402 باید متناسب با شخصیت فرد باشد و به پیشرفت او کمک کند. مشاوره کنکور باید در راستای کاهش استرس و بالا بردن تمرکز داوطلب باشد و بنابراین در این مسیر، کمک گرفتن از یک مشاور کار درست و با تجربه بسیار مهم است. در کنار برنامه ریزی درست و اصولی، داوطلب باید بتواند روحیه خود را بالا نگه دارد؛ زیرا آرامش و اعتماد به نفس، دو مسئله بسیار تاثیرگذار در موفقیت داوطلب هستند. همراهی خانواده و مشاورین و همچنین فراهم کردن محیطی آرام، همه از مواردی هستند که می توانند به داوطلبان کمک کنند تا موفق شود. یک داوطلب کنکور، خود باید در پی شناخت شخصیت خود باشد تا بتواند بهترین راه های مطالعه و برنامه ریزی متناسب با شخصیت خود را انتخاب کند تا موفقیتش را تضمین کند.

darsaneh
darsaneh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋