darooboom.pharmacy

darooboom.pharmacy

قرص ال کارنتین چه فوایدی دارد؟

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین به طور طبیعی توسط لیزین و متیونین در بدن تشکیل می شود. آنها نوعی اسید آمینه هستند که در کبد و کلیه ها یافت می شوند. پس از تولید، ال کارنیتین در مغز، قلب و حتی اسپرم ذخیره می شود. اگر تمایلی به مصرف مکمل ها ندارید و می خواهید تمام ال کارنیتین خود را به صورت ارگانیک دریافت کنید، غذاهای غنی از اسید آمینه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. آووکادو، سویا و گوشت قرمز منابع عالی ال کارنیتین هستند.

فواید کارنیتین چیست؟

کارنیتین این پتانسیل را دارد که به بسیاری از جنبه های عملکرد ورزشی مانند احتباس عضلات، ریکاوری، کاهش درد و افزایش انرژی کمک کند. این مکمل همچنین برای چربی سوزی مورد مطالعه قرار گرفته است. چه به دنبال انرژی بیشتر، کمک به چربی سوزی یا ریکاوری بهتر باشید، ما خواص کارنیتین را برای کمک به هر یک از این جنبه ها در زیر تجزیه و تحلیل می کنیم.

1- افزایش انرژی و طول عمر

کارنیتین می تواند به عملکرد میتوکندری و تولید انرژی کمک کند. کارنیتین یک ماده شیمیایی است که در مغز، کبد و کلیه ها ساخته می شود و اسیدهای چرب را به میتوکندری منتقل می کند و سپس می تواند آنها را به انرژی قابل استفاده تبدیل کند. مکمل کارنیتین ممکن است به بهبود عملکرد میتوکندری کمک کند. از آنجایی که میتوکندری در تنظیم ایمنی و به تاخیر انداختن پیری نقش کلیدی دارد، یک میتوکندری سالم می تواند به تقویت ایمنی و طول عمر کمک کند. 

2- کاهش چربی

به نظر می رسد کارنیتین به انتقال اسیدهای چرب بیشتر به سلول ها کمک می کند تا برای انرژی مورد استفاده قرار گیرند، بنابراین یک عقیده رایج در بین افراد است که به شکل قرص ال کارنتین می تواند به عنوان یک مکمل کاهش وزن و چربی سوز مفید می باشد. با این حال، مطالعات انسانی متفاوت است. برخی از تجزیه و تحلیل ها کاهش وزن قابل توجهی را مشاهده کرده اند، به ویژه در میان افراد چاق یا مسن تر، در حالی که تحقیقات بیشتری به خصوص در رده سنی جوانان مورد نیاز است.

3- عضله سازی

کارنیتین، به ویژه در شکل L-Carnitine  و L-Tartrate، برای کاهش آسیب عضلانی در حین ورزش نیز مصرف می شود. تحقیقات استفاده از دوزهای دو گرم در روز را برای این مقصود تجویز کرده اند. همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد کارنیتین به ساخت و حفظ ماهیچه های بدون چربی در میان سالمندان کمک می کند، تحقیقات زیادی در مورد افراد جوان و سالم وجود ندارد همچنان ادامه دارد و به نتیجه قطعی نرسیده اند.

4- خاصیت آنتی اکسیدانی

هنگامی که مولکول کارنیتین به گروه استیل متصل می شود، یک ترکیب بسیار قدرتمند در بدن انسان ایجاد می کند. این ترکیب فعال به نام استیل-ال-کارنیتین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند که قادر به عبور از سد خونی مغز است. محققان در سراسر جهان بر این باورند که این ترکیب به طور بالقوه در برابر تخریب عصبی محافظت می کند. اگرچه مطالعات هنوز در حال انجام است، نتایج اولیه پتانسیل بالایی از استیل-ال-کارنیتین را در پیشگیری یا درمان شرایط دژنراتیو مانند آلزایمر نشان داده است.

5- بهبود کیفیت اسپرم

به نظر می رسد دوزهای بالای کارنیتین (دو یا سه گرم در روز ) کیفیت اسپرم را با توجه به مورفولوژی اسپرم افزایش می دهد. مورفولوژی اسپرم به اندازه، شکل و ظاهر اسپرم اشاره دارد. مورفولوژی غیر طبیعی می تواند به ناباروری نسبی منجر شود، بنابراین ال کارنتین به ویژه در افرادی در تلاش برای بارداری هستند مفید است.

انواع کارنیتین

انواع مختلفی از کارنیتین وجود دارد. 

1- ال کارنیتین معمولی.

2- دی کارنیتین که به نظر می‌رسد جذب کارنیتین قابل استفاده در بدن را محدود می‌کند، بنابراین بهتر است از مصرف این نوع خودداری کنید.

3- ال کارنیتین ال تارتارات رایج‌ترین نوع در مکمل های ورزشی ال کارنتین می باشد و به سرعت جذب می شود.

4- استیل-ال-کارنیتین که تقریباً مشابه کارنیتین معمولی است، اما استیله شده است، بنابراین  به طور موثرتری از سد خونی مغزی عبور می کند. 

دوز مصرفی ال کارنتین

یک دوز بسیار معمولی 250 تا 500 میلی گرم دو بار در روز است، اگرچه بسیاری از تحقیقات ذکر شده در بالا از دو تا سه گرم در روز استفاده کردند. معمولاً توصیه می شود با دوز کمتر شروع کنید و به مرور سراغ دوزهای بالاتر بروید، زیرا کارنیتین گاهی اوقات در صورت مصرف در دوزهای بالاتر باعث حالت تهوع می شود.

عوارض ال کارنتین

اگرچه ال کارنیتین به عنوان یک مکمل بی خطر در نظر گرفته می شود که بدن به خوبی آن را پذیرفته است، اما قبل از شروع هر روتین باید با پزشک خود مشورت کنید. احتمال تداخل ال کارنیتین با برخی داروها را نمی توان به طور کامل رد کرد. برخی از عوارض جانبی رایجی که ممکن است با مکمل ال کارنیتین تجربه کنید، بیشتر شامل علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، گرفتگی عضلات شکمی و اسهال است.

نتیجه گیری

پس از سال ها تحقیق، چشم انداز مثبتی نسبت به ال-کارتینین به دلیل مزایای متعدد آن در بهبود وضعیت قلبی عروقی وجود دارد. این مکمل در رسیدن افراد به اهداف تناسب اندام بسیار کمک می کند. چه بخواهید وزن کم کنید یا چربی بدن را بسوزانید، این مکمل می تواند برای تقویت سیستم بدنی شما هم جادو کند.

darooboom.pharmacy
darooboom.pharmacy

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋