درمان کلینیک

درمان کلینیک

مرکز تخصصی درمان بیماریهای نشیمنگاهی با لیزر در تهران darman.clinic

عمل سرپایی کیست مویی (سینوس پیلونیدال) یا جراحی باز و بسته؟!

بیماری کیست مویی مقعدی یا سینوس پیلونیدال نوعی بیماری عفونی است که در اثر برگشت مو در بالای کمر ایجاد می‌شود. این بیماری باعث می‌شود، حفره یا کیسه ای حاوی مو، یا عفونت بر روی پوست اطراف مقعد ایجاد شود. علائم این بیماری به شکل برآمدگی همراه با درد، عفونت، التهاب و ترشحات نمایان می‌شود.

تنها راهکار برای درمان قطعی این عارضه، تخلیه سینوس با روش‌های جراحی مثل لیزر و عمل باز و بسته است. انتخاب روش مناسب باید با در نظرگرفتن معایب و مزایای درمان، اندازه و میزان پیچیدگی کیست مویی انجام شود.

امروزه به دلیل خطر عود مجدد و عفونت به ندرت از روش سنتی عمل جراحی کیست مویی برای درمان آن استفاده می‌شود، زیرا روش لیزر با مزایای مختلفی جایگزین آن شده است. در ادامه به تشریح بیشتر روش‌های عمل جراحی و لیزر، نحوه انجام آنها و معایب و مزایای هریک می‌پردازیم:

عمل سرپایی کیست مویی با لیزر
این بیماری غالباً در میان مردان جوان شایع تر از زنان است. بعد از تشخیص ابتلا به بیماری ممکن است پزشک مصرف داروهای آنتی بیوتیک یا حمام سیتز را پیشنهاد کند. اما زمانی که کیست تشدید شود، راهی به جز جراحی نمی ماند!

لیزر کیست مویی که بدون بیهوشی ( با تزریق بی حسی موضعی) و در مطب یا کلینیک انجام می‌شود، به دلیل سهولت و نتایج رضایت بخش تا حد زیادی جایگزین جراحی شده است.

در روش عمل سرپایی با تابش اشعه لیزر به عمق بافت‌ پوست و ایجاد برش ظریف، کیست مویی بطور کامل تخلیه می‌شود.

محل زخم را لیزر با حداقل درد و خونریزی انجام می‌شود و به دلیل سوزاندن بافت، رگ‌های خونی مسدود شده و خونریزی بسیار جزئی خواهد بود.

جراحی کیست مویی به روش بسته
 یکی از روش‌های پرکاربرد برای درمان کیست مویی، به خصوص کیست های پیشرفته و بزرگتر یا کیست هایی که در نواحی حساس قرار گرفته اند،عمل جراحی به روش بسته است.

این درمان باید در بیمارستان و پس از دریافت بیهوشی کامل انجام شود. در جراحی بسته بوسیله تیغ زائده کیست و بخشی از بافت اطراف آن و عفونت ها بطور کامل برداشته شده و سپس توسط بخیه بسته می‌شود.

با توجه به اینکه در این روش احتمال عفونت و بازگشت بیماری بیشتر است، در برخی موارد بسته به نظر پزشک از درن نیز استفاده می‌شود. وظیفه درن کمک به خروج ترشحات و خشک شدن زخم است. هرگز بدون مشورت با پزشک درن را خارج نکنید.

عوارض بعد از عمل سینوس به روش بسته
تنها مزیت جراحی بسته، دلخراش نبودن زخم ایجاد شده بعد از عمل است. در این روش تنها تعدادی بخیه کوچک و قابل جذب وجود دارد که در طی چندین روز از بین می‌رود.

در روش بسته بیمار درد کمتری را حس می‌کند و به علت کوتاه بودن دوره نقاهت می‌تواند به سرعت به کار خود بازگردد.

از طرفی این روش جراحی کیست مویی نیازی به پانسمان‌های بزرگ و طاقت فرسا و نیز تعویض مداوم نخواهد داشت.

با این حال روش عمل کیست مویی بسته را نمی‌توان به عنوان بهترین روش معرفی نمود زیرا این احتمال وجود دارد که در صورت عدم تخلیه کامل کیست مجدداً عود نماید.

بهترین روش درمان کیست استفاده از لیزر است که نور پر قدرت آن به عمق پوست نفوذ کرده و کمترین اسکار را به جا می‌گذارد و به عنوان عمل سرپایی کیست مویی شناخته می‌شود.

ادامه مطلب در وب سایت کلینیک نوین

درمان کلینیک
درمان کلینیک مرکز تخصصی درمان بیماریهای نشیمنگاهی با لیزر در تهران darman.clinic

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋