دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی
توسط ۱۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

انواع پرده آشپزخانه، دکوراسیون های جذاب و نکاتی که نمی دانید

انواع پرده آشپزخانه، دکوراسیون‌های جذاب و نکاتی که نمی‌دانید

معمولا در آشپزخانه‌ها تصمیم‌های زیادی گرفته می‌شود؛ از انتخاب وسایل، رنگ و مدل کابینت گرفته تا تصمیم برای آشپزی. شاید آخرین چیزی که در آشپزخانه به آن فکر می‌شود، مدل پرده آشپزخانه باشد. آشنایی با انواع پرده آشپزخانه، به تصمیم گیری بهتر درهنگام تغییر دکوراسیون آشپزخانه به شما کمک می‌کند. در این مقاله، با مدل‌های مختلف پارچه، رنگ‌ها و طرح‌ها آشنا می‌شوید تا بتوانید بهترین مدل را برای پرده آشپزخانه انتخاب کنید. در ادامه، باتوجه‌به انواع دکوراسیون، پرده مناسب را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

انواع پرده آشپزخانه، دکوراسیون‌های جذاب و نکاتی که نمی‌دانید

آشنایی با انواع پرده‌ آشپزخانه

پرده‌های کافه‌ای

این مدل پرده یکی از انواع رایج پرده آشپزخانه است. این پرده‌ها معمولا از جنس کتان، پلی‌استر و حریر دوخته می‌شوند. قسمت بالای بعضی از پرده‌های کافه‌ای مدل چین‌دار است که از نیمه پایینی پنجره از حلقه‌های چوب‌‌پرده آویز می‌شود و تنها همان قسمت را می‌پوشاند. در گذشته، از این سبک پرده در کافه‌های کنار جاده استفاده می‌شد و نام آن هم برگرفته از همین موضوع است.

۱. پرده‌های کافه‌ای بلند

بلندی این نوع پرده حدود ۱ متر و ۱۵ سانتی‌متر است. این نوع پرده کل پنجره را می‌پوشاند و برای کسانی که دغدغه‌ حریم شخصی دارند، انتخابی مناسب است. این نوع پرده تقریبا از نزدیکی سقف تا پایین آویزان می‌شود.

۲. پرده‌های کافه‌ای نیمه

پرده آشپزخانه کافه‌ای در ترکیب با والان

این مدل پرده آشپزخانه تنها نیمه پایینی پنجره را می‌پوشاند و به‌خوبی با دکور آشپزخانه هماهنگ می‌شود. طرح‌ها و مدل‌های مختلفی را از این پرده می‌توانید سفارش دهید. با داشتن این مدل از پرده‌های نیمه، نور به میزان کافی به محیط آشپزخانه می‌تابد و به‌این‌ترتیب مکان روشنی خواهید داشت. اگر نگران حریم شخصی در آشپزخانه هستید، می‌توانید از والانی هماهنگ با رنگ و مدل این نوع پرده استفاده کنید.

پرده‌های والان (نیم‌پرده)

پرده‌های والان ابعاد کوچکی دارند و تنها قسمت بالای پنجره را می‌پوشانند. می‌توانیم بگوییم این مدل از پرده درست مدل متضاد پرده‌های کافه‌ای است. در ابتدا، این مدل پرده در دوران رنسانس به کار گرفته شد؛ اما در دوره ویکتوریایی به اوج محبوبیت رسید. پرده والان بیشتر برای آشپزخانه‌هایی استفاده می‌شود که فضای کوچکی دارند.

۳. پرده‌های والان بالونی

پرده آشپزخانه مدل والان بالونی

مدل پرده آشپزخانه دیگری که معرفی می‌کنیم، والان بالونی است که با نام والان ابری یا پفی نیز شناخته می‌شود. برای دوخت والان بالونی، دوبرابر اندازه موردنظر برای طول پرده مشخص می‌شود و لبه پایینی آن را در امتداد قسمت بالایی پرده می‌دوزند. معمولا این مدل پرده با پرده‌های کافه‌ای ترکیب می‌شوند و لطافت و طراوتی به آشپزخانه می‌دهند.

۴. پرده‌های والان تاب‌دار

پرده آشپزخانه والان تابدار

همان‌طور که از نام این پرده مشخص است، والان تاب‌دار مدل ساده‌ای ندارد. این مدل پرده از قسمت بالا نصب می‌شود و دو طرف آن آویزان است. والان تاب‌دار ظاهر رسمی دارد و پرزرق‌وبرق‌تر از دیگر مدل‌های پرده است. این طرح پرده آشپزخانه ظاهر کلاسیکی به فضا می‌دهد.

۵. پرده‌های والان جعبه‌ای پلیسه‌ای

پرده آشپزخانه والان جعبه‌ای پلیسه‌ای

این مدل پرده به آن دسته از پرده‌های والانی‌ گفته می‌شود که لبه‌های آنها صاف هستند و عرض آنها به‌شکل پلیسه‌ای دوخته می‌شود. این مدل دوخت مدل جعبه‌ای نامیده می‌شود و ظاهر بسیار شیکی دارد. این پرده فانتزی آشپزخانه شما را بسیار زیبا می‌کند.

پرده شید (زبرا)

این مدل پرده‌ جدید جزو پرده‌های مدرن آشپزخانه است که از جنس‌های سخت‌تر، مثل پلی‌اتیلن یا پارچه توری زبر، ساخته می‌شود. این پرده‌ روی قابی مخصوص نصب می‌شود و با کمک ریسمانی مخصوص بالا و پایین می‌رود. پرده‌ شید دربرابر گرما و سرما عایقی مناسب است. سه مدل پرده شید مناسب آشپزخانه وجود دارد: رومی، بامبو و رول.

۶. پرده‌های شید رومی

پرده آشپزخانه شید رومی یک پرده مدرن

این پرده یکی از مدل‌های محبوب است که به‌طور یکدست بالا و پایین می‌شود. شید رومی به‌خوبی جلوی عبور نور را می‌گیرد. جنس آن معمولا از چوب یا پارچه‌های خشک است. اگر پرده شید رومی با دکور و رنگ آشپزخانه هماهنگ شده باشد، ظاهر بسیار شیک و مدرنی خواهید داشت.

۷. پرده‌های شید بامبو

شید بامبو برای پرده آشپزخانه

برخلاف شید رومی، کمی نور از شید بامبو عبور می‌کند. این نوع پرده ظاهری گرمسیری و استوایی‌ دارد و حسی از آرامش به آشپزخانه شما می‌بخشد. شید بامبو مدل پرده آشپزخانه محبوب کسانی است که دغدغه‌های محیط ‌زیست دارند. این نوع پرده ۱۰۰درصد از مواد طبیعی ساخته می‌شود؛ اما جدا از راحتی آن، شید بامبو پرده بسیار ظریفی است که ممکن است به‌سادگی آسیب ببیند.

۸. پرده‌های شید رول

شید رول مناسب برای پرده آشپزخانه

اگر به‌دنبال پرده آشپزخانه‌ای هستید که حریم خصوصی شما را حفظ کند و ساده هم باشد، این نوع پرده بهترین انتخاب خواهد بود. نصب شید رول آسان است و با اکثر دکورهای آشپزخانه به‌خوبی هماهنگ می‌شود. تمیزکردن این نوع پرده آشپزخانه هم راحت است. پرده‌های شید رول از شما و وسایل آشپزخانه‌تان دربرابر اشعه‌های زیان‌آور فرابنفش محافظت می‌کنند و درعین‌حال روشنی محیط را از بین نمی‌برند. این طرح پرده آشپزخانه ظاهری ساده دارد و فضای یکدستی برای شما به‌ وجود می‌آورد.

۹. پرده‌های حریر

پرده حریر برای پرده آشپزخانه

پرده‌های حریر از پارچه‌های بسیار سبکی ساخته می‌شوند. این نوع پرده علاوه بر روشن‌کردن محیط، حریم شخصی شما را هم حفظ می‌کند. رنگ روشن و لطافت پارچه در این مدل پرده، آشپزخانه شما را بسیار زیبا می‌کند. یکی از مزایای استفاده از این مدل پرده آشپزخانه، نصب راحت آن روی پنجره‌هایی با اندازه‌های مختلف است. نکته منفی پرده‌های حریر این است که عایق حرارتی مناسبی به حساب نمی‌آیند.

۱۰. پنل‌ پرده‌های بلند

پرده‌های بلند مناسب پرده آشپزخانه

پرده‌های بلند در رنگ‌ها، طرح‌ها و جنس‌های مختلفی یافت می‌شوند. این مدل پرده برای آشپزخانه‌هایی که فضای بزرگی دارند، بسیار مناسب است. برای به‌دست‌آوردن اندازه مناسب این پرده، از جایی که میله را نصب می‌کنید تا پایین پنجره را اندازه بگیرید. اگر می‌خواهید کمی متفاوت عمل کنید، می‌توانید چند سانتی‌متر بیشتر به اندازه پرده اضافه کنید تا دنباله پرده ظاهر متفاوتی برایتان ایجاد کند. البته فراموش نکنید که این مدل پرده آشپزخانه، نظافت بیشتری هم نیاز دارد. پرده‌های بلند کاملا حریم خصوصی شما را حفظ می‌کنند، عایق مناسبی هستند و ظاهر شیکی به آشپزخانه می‌دهند.

آشنایی با انواع دکوراسیون آشپزخانه

دکوراسیون آشپزخانه کلاسیک

دکوراسیون کلاسیک و انتخاب پرده آشپزخانه

اگر آشپزخانه شما آشپزخانه‌ای کلاسیک با رنگ‌های ملایم کرمی است، پرده آشپزخانه را سفید روشن با مقدار خیلی کم سبز انتخاب کنید. فرقی نمی‌کند مدلی که انتخاب می‌کنید کل پنجره را می‌پوشاند یا مدل پرده والان است، رنگ سفید آن به‌خوبی با دکوراسیون آشپزخانه هماهنگ می‌شود. تابش نور خورشید صبحگاهی از پنجره‌ نیز منظره زیبایی به وجود می‌آورد.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

دکوراسیون مدرن و انتخاب پرده آشپزخانه مناسب

برای دکوراسیون آشپزخانه‌ های مدرن که ظاهری ساده و درعین‌حال عمیق دارند، استفاده از شیدهای تیره گزینه بسیار خوبی خواهد بود. این رنگ پرده‌های متضاد در نگاه اول حسابی به چشم می‌آیند. از طرفی، پرده کرکره معمولی نیز انتخاب مناسبی برای پرده آشپزخانه در دکوراسیونی مدرن است.

دکوراسیون آشپزخانه بومی/ روستایی

پرده آشپزخانه مناسب دکوراسیون سبک بومی

برای دکوراسیون‌های بومی که معمولا صفحه کابینت آنها چوبی است و قفسه ادویه بزرگی در اطراف آن دیده می‌شود، طرح پرده‌های شطرنجی انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. فرقی نمی‌کند پرده آشپزخانه انتخابی شما رنگ‌های تیره چشمگیر یا قرمز شطرنجی کلاسیک دارد، این نوع پرده حس صمیمیت را به آشپزخانه شما می‌آورد.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن کلاسیک

پرده آشپزخانه مناسب دکوراسیون مدرن کلاسیک

سبک مدرن کلاسیک (The Mid Century Modern) جنبشی هنری بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۹ در آمریکا بود که در دکوراسیون داخلی، گرافیک، محصولات و معماری تغییراتی به وجود آورد. در دکوراسیون‌های پیرو این سبک، از چوب و رنگ‌های چشمگیر استفاده می‌شود. برای انتخاب پرده آشپزخانه‌ای که مناسب این دکوراسیون باشد، می‌توانید سراغ چشمگیرترین طرح‌های شید رومی بروید. فراموش نکنید که رنگ انتخابی شما با آشپزخانه و فضای کلی آن هماهنگ باشد.

دکوراسیون آشپزخانه اسکاندیناویایی

پرده آشپزخانه مناسب دکوراسیون اسکاندیناویایی

این دکوراسیون در اوایل قرن بیستم پدید آمد. سادگی و کاربردی‌بودن عناصر دکوراسیون مشخصه بارز این سبک است. برای پرده آشپزخانه اسکاندیناویایی که ظاهری ساده و مینیمال دارد، شید بامبو در رنگ‌های روشن انتخابی عالی است که با سایر عناصر چوبی آشپزخانه هم هماهنگ می‌شود. این مدل پرده فضایی گرم و مجذوب‌کننده را شکل می‌دهد.

دکوراسیون آشپزخانه صنعتی

پرده آشپزخانه مناسب دکوراسیون صنعتی

برای انتخاب پرده آشپزخانه در خانه‌ای که به سبک صنعتی دکور شده و ترکیبی از فلز و مبلمان به رنگ‌های تیره است، شید رومی خاکستری به تلطیف فضا کمک می‌کند. رنگ خاکستری همان‌طور که تضاد ایجاد می‌کند، حس‌وحالی لطیف به فضای آشپزخانه می‌بخشد.

دکوراسیون آشپزخانه ملوانی

دکوراسیون ملوانی و پرده آشپزخانه

یکی از مشخصه‌های اصلی این سبک دکوراسیون، وجود رنگ آبی ملوانی در آن است. در آشپزخانه سبک ملوانی، مدل ظروف و طناب‌های دکوری بزرگ حرف اول را می‌زنند. شیدهای راه‌راه که در بازار به‌عنوان پرده‌های زبرا در دسترس هستند، با این دکور بسیار هماهنگ می‌شوند.

دکوراسیون آشپزخانه بوهمین (کولی‌وار)

پرده آشپزخانه مناسب دکوراسیون بوهمین

در سبک دکوراسیون بوهمین، ظروف و وسایل دست‌دوم زیادی دیده می‌شود. پرده طرح گلدار انتخاب مناسبی برای این سبک است. پرده شید رومی یا پرده‌ والان به‌خوبی در آشپزخانه این دکوراسیون هماهنگ می‌شوند.

دکوراسیون آشپزخانه شهری

پرده آشپزخانه مناسب دکوراسیون شهری

این سبک دکوراسیون با الهام از زندگی شهری به وجود آمده است و ظاهری مدرن، خاص و آرامش‌بخش دارد. در دکوراسیون شهری عناصر ساده، مینیمال و مدرن حرف اول را می‌زنند. یک شید ساده با رنگ تیره بهترین گزینه برای پرده در این دکوراسیون است. این انتخاب شجاعانه ظاهری حرفه‌ای و جسورانه دربرابر دیوارهای سفید به وجود می‌آورد که سبک مینیمالیستی دکوراسیون را هم حفظ می‌کند.

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت
دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋