دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی
توسط ۱۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

آیا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال برای من خوب است؟

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال برای من خوب است؟

از زمان معرفی بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹، ارزهای دیجیتال هر روز سهم بیشتری از دنیا به دست آورده‌اند. در طول این سال‌ها، دنیای کریپتو شاهد اوج‌های شگفت‌انگیز و افت‌های ترسناک زیادی بوده است. تازه‌ترین نمونه آن هم همستر کامبت است. با ظهور این بازی، این سؤال برای بسیاری از افراد پیش می‌آید که «آیا من هم باید در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنم؟» ما در این مقاله چطور، ضمن آشنایی با دنیای کریپتو، قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم و ویژگی‌های شخصیتی یک فرد سرمایه‌گذار در دنیای ارزهای دیجیتال را با هم مرور می‌کنیم.

درک نوسانات ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال به‌خاطر نوسانات شدیدشان شناخته شده‌اند. نوساناتی که بسیاری از افراد را یک‌شبه ورشکست و اندکی را یک‌شبه پولدار کرده است. بهتر است بدانید و آگاه باشید که مالکیت ارزهای دیجیتال ریسک‌های بسیاری دارد. با این همه، برای کسانی که می‌دانند چگونه این ریسک‌ها را مدیریت کنند، ارزهای دیجیتال می‌تواند فرصت‌های جذابی برای کسب سود فراهم کند.

آیا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال امن است؟

احتمالا اول هر سرمایه‌گذاری این است که بازار هدفش امن است یا نه؟ ویلیام پروکاسکی، استادیار مالی در دانشگاه تگزاس A&M-Kingsville، به سرمایه‌گذاران تازه‌کار توصیه می‌کند که از سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال اجتناب کنند. با این حال، او می‌گوید که سرمایه‌گذاران باتجربه که توان ریسک کردن و مدیریت ریسک دارند می‌توانند این بازار را در سبد سرمایه‌گذاری خود قرار دهند.

پروکاسکی می‌گوید: «اگر شما در حال تشکیل یک پرتفوی سرمایه‌گذاری جامع هستید، می‌توانید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از پرتفوی خود را به دارایی‌هایی مثل ارز دیجیتال اختصاص دهید.»

بیت‌کوین و اتریوم، دو ارز دیجیتال بزرگ از نظر میزان سرمایه بازار، امن‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای بسیاری از علاقه‌مندان هستند. لورن نیشتراد، مدیر پرتفوی شرکت توروپوینت ولف کنسول، می‌گوید: «اگر به سراغ گزینه‌هایی مثل بیت‌کوین و اتریوم بروید، امنیت بیشتری خواهید داشت.»

نظر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا درباره ارزهای دیجیتال

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نسبت به دارایی‌های دیجیتال مردد است. گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ، در مصاحبه‌ای با یاهو فایننس گفت که شرکت‌های کریپتویی باید با قوانین موجود سازگار شوند. این اظهارات پس از شکست صرافی اف‌تی‌ایکس در پایان سال ۲۰۲۲ مطرح شد. گنسلر امیدوار است که این کمیسیون با ارائه تضمین‌های لازم به مصرف‌کنندگان بتواند فضای سرمایه‌گذاری را امن کند.

نظر نهادهای مالی ایران درباره ارزهای دیجیتال چیست؟

نهادهای مالی، اقتصادی و سیاسی ایران نظرهای متفاوتی درباره ارزهای دیجیتال دارند. از یک طرف ارزهای دیجیتال در کشور به رسمیت شناخته نمی‌شوند و از سوی دیگر مجوز استخراج ارز دیجیتال صادر می‌شود. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که ارز دیجیتال در ایران غیرقانونی نیست، اما پشتوانه قانونی منحصر به فرد هم ندارد.

با این همه، فعالیت چند صرافی بزرگ ارز دیجیتال در کشور مثل والکس یا نوبیتکس نشان می‌دهد که فضا برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. از نظر مالیات نیز هنوز مالیاتی مشخصی روی ارزهای دیجیتال وضع نشده است.

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با ریسک‌هایی زیادی همراه است که با هم مهم‌ترین‌ها را مرور می‌کنیم:

  • از دست دادن سرمایه: نوسانات شدید در بازار کریپتو می‌تواند منجر به زیان‌های مالی قابل توجهی شود. کافی است به افت و خیزهای بیت کوین نگاهی داشته باشید.
  • مقررات دولتی: نبود قوانین جامع می‌تواند عدم‌قطعیت را افزایش دهد. اگرچه احتمالاً ارزهای دیجیتال در ایران یا ایالات متحده غیرقانونی نخواهند شد، اما هر لحظه امکان تصویب یک قانون جدید در این زمینه وجود دارد.
  • کلاهبرداری: طبیعت غیرقانونی صنعت کریپتو باعث افزایش فعالیت‌های کلاهبردارانه شده است. کلاهبرداری در ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و عدم نظارت قانونی بر این صنعت موجب ضرر هزاران سرمایه‌گذار شد.»
  • هک‌ها: تهدیدات امنیتی در کریپتو رایج است و طبق گزارش چین‌آنالیسیس در سال ۲۰۲۱ بیش از ۳.۲ میلیارد دلار ارز دیجیتال به سرقت رفته است. در حالی که بسیاری از صرافی‌ها بیمه خسارت ارائه می‌دهند، اما باز هم ریسک سرمایه‌گذاری زیاد است.

پذیرش ارزهای دیجیتال

قیمت بیت‌کوین در زمان نگارش این مطلب حدود ۵۴ هزار دلار است که پایین‌تر از بالاترین قیمت آن است. با این حال، بیت‌کوین به‌عنوان یکی از اولین ارزهای دیجیتال بسیار محبوب است. برای اینکه این پیش‌بینی‌ها درباره قیمت بیت کوین محقق شود، ارزهای دیجیتال باید برای خرید کالاها و خدمات قابل استفاده باشند.

با این حال از میان بیش از ۲۲,۰۰۰ ارز دیجیتال در گردش، تنها تعداد کمی از آن‌ها به‌طور گسترده برای خرید کالا یا خدمات پذیرفته شده‌اند. در اواخر سال ۲۰۲۰، تخمین زده شد که حدود ۲,۳۰۰ کسب‌وکار در ایالات متحده ارز دیجیتال را برای می‌پذیرند. این در حالی بود که آن زمان ۳۵ میلیون کسب‌وکار در آمریکا فعال بود.

ویژگی‌های یک سرمایه‌گذار در حوزه کریپتو

حالا که با بازار ارزهای دیجیتال آشنا شدیم بیاید به این سؤال پاسخ دهیم که آیا شما برای سرمایه‌گذاری در این بازار فرد مناسبی هستید یا نه؟ واقعیت این است که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مناسب همه نیست.

برای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید از این ویژگی‌های شخصیتی برخوردار باشید:

  • تحمل ریسک بالا: سرمایه‌گذاران کریپتو باید آماده پذیرش سطوح بالایی از ریسک بشاند. نوسانات شدید بازار در دنیای ارزهای دیجیتال دیوانه کننده است.
  • صبر: در دنیایی با نوسان و ریسک بالا صبر کلید موفقیت است. سرمایه‌گذاران کریپتو از تصمیمات عجولانه پرهیز می‌کنند و روی استراتژی‌های بلندمدت تأکید دارند.
  • واقع‌نگری: سرمایه‌گذاران موفق کریپتو دنبال سودهای تخیلی نیستند و سود و ضرر را کاملاً واقعی و منطقی ارزیابی می‌کنند.
  • ذهنیت نوآورانه: سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال دارای تفکر پیشرو هستند و از فناوری‌های جدید هیجان‌زده‌اند. آن‌ها به پتانسیل فناوری بلاک‌چین برای تحول در صنایع مختلف اعتقاد دارند.
  • دیدگاه بلندمدت: سرمایه‌گذاران موفق در کریپتو دیدگاه بلندمدت دارند و معتقدند که ارزهای دیجیتال در آینده ارزشمند خواهند شد و آماده‌اند تا برای دستیابی به سودهای بلندمدت، نوسانات کوتاه‌مدت را تحمل کنند.
  • کنجکاوی و یادگیری مداوم: در دنیای متغیر کریپتو، ماندن در جریان اخبار و روندهای بازار ضروری است. سرمایه‌گذاران کریپتو کنجکاو هستند و همواره برای یادگیری مطالب مرتبط با روندهای بازار، پیشرفت‌های تکنولوژیک و تغییرات نظارتی تلاش می‌کنند.
  • تفکر مستقل: سرمایه‌گذاران کریپتو معمولاً تفکر مستقلی دارند و آماده‌اند تصمیمات سرمایه‌گذاری بگیرند که ممکن است با مشاوره‌های مالی سنتی مغایرت داشته باشد.

نیمه تاریک شخصیتی سرمایه‌گذاران کریپتو

نکته جالب اینجا است که به نوشته ساینس آلرت سرمایه‌گذاران کریپتویی نیمه تاریکی هم دارند:

  • نارسیست و روان پریش: یک نظرسنجی در ایالات متحده نشان داد که مالکان ارزهای دیجیتال بیشتر از دیگران به ویژگی‌های شخصیتی مریض‌گونه مانند نارسیسیسم و روان‌پریشی دچارند. آن‌ها در این ویژگی‌ها نسبت به غیرکریپتویی‌ها برتری دارند!
  • علاقه به تئوری توطئه: نگاهی به جامعه کریپتویی‌های حرفه‌ای نشان می‌دهد که آن‌ها بیشتر به داستان‌های توطئه آمیز مثل دولت مخفی آمریکا یا فراماسون‌هایی که دنیا را اداره می‌کنند باور دارند.
  • مردسالاری کریپتویی: مردان به‌طور قابل‌توجهی وزن بیشتری در جامعه کریپتو دارند. شاید این مسئله طبیعی باشد چون همچان سهم مردان در اقتصاد جهان بیش از زنان است.

پاسخ به پرسش‌های رایج

آیا کریپتو سپری در برابر تورم است؟

برخی معتقدند که بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌توانند سپری در برابر تورم باشند. با این حال، عملکرد اخیر ارزهای دیجیتلا نشان می‌دهد که این دیدگاه درست نیست. طبق گزارش دفتر آمار کار ایالات متحده، در نوامبر ۲۰۲۲، تورم اصلی سالانه بیش از ۷٪ بود، در حالی که بیت‌کوین در همان دوره بیش از ۶۵٪ ریزش قیمت داشت. پروکاسکی می‌گوید: «کریپتو در آزمون مقاومت در برابر تورم شکست خورد.» البته ماجرا در ایران کمی متفاوت است، اما در نهایت نباید در این باره قطعی صحبت کرد.

ارزهای دیجیتال مالیات دارند؟

در بسیاری از کشورهای اروپایی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند. این مسئله هر فرایند مرتبط با کریپتو را به یک رویداد مشمول مالیات تبدیل می‌کند. در اروپا و آمریکا شما بابت استخراج (mining)، سهام‌گذاری (staking) و تبدیل ارز دیجیتال به ارز فیات برای خریدها مالیات می‌دهید. در ایران هرچند خرید و فروش ارز دیجیتال مالیات ندارد، اما قانون مالیات بر عایدی سرمایه روی تبدیل ریالی ارزها مؤثر است.

آیا کریپتو یک سرمایه‌گذاری بلندمدت خوب است؟

برای اینکه ارز دیجیتال ارزش سرمایه‌گذاری بلندمدت پیدا کند، به پذیرش گسترده نیاز دارد. آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟ پاسخ قطعی برای این مسئله وجود ندارد. با این همه علاقه‌مندان به کریپتو به آینده آن ایمان دارد.

آیا شما باید در کریپتو سرمایه‌گذاری کنید؟

تصمیم برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال به شما بستگی دارد. انجام تحقیقات کامل، درک نگاه خلق هر ارز دیجیتال خاص و مشاوره با یک مشاور مالی مطلع اهمیت زیادی دارد.

ارزهای دیجیتال؛ هیجان انگیز و ترسناک

ارز دیجیتال فرصت‌های هیجان‌انگیزی فراهم می‌کند که اگر آن‌ها را مغتنم بشمارید، ممکن است ثروتمند شوید. اما لازم است آگاه باشید که چنین فرصت‌هایی، ریسک‌های بسیار زیادی هم دارد. با درک این ریسک‌ها و مدیریت مؤثر آن‌ها، شما هم می‌توانید کریپتو را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنید. آیا این کار را می‌کنید یا نه؟

 

منبع: Sciencealert , Forbes , Stash

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت
دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋