دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی
توسط ۱۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

سنگ درمانی؛ آیا سنگ های شفابخش واقعا کار می کنند؟

سنگ درمانی؛ آیا سنگ های درمانی واقعا اثرگذارند؟

همه ما دوست یا آشنایی داریم که به روش‌های درمانی غیرپزشکی علاقه دارد و مایل است که دیگران را هم با آنها آشنا کند. بعضی از این روش‌ها مانند یوگا و مدیتیشن ریشه‌های علمی دارند و درباره برخی مانند طالع‌بینی هنوز جای تردید است. سنگ درمانی هم یکی از روش‌های درمانی غیرعلمی است که تحقیقات کافی برای اثبات اثربخشی‌اش انجام نشده‌اند، اما گاهی استفاده از آن در کنار درمان‌های اثبات‌شده علمی منجر به نتایج خوبی شده است. گفته می‌شود که برخی از سنگ‌ها مانند کوارتز و اُبسیدین مشکلات جسمی و روحی را از بین می‌برند و مزایای خاصی دارند. در این مقاله، سراغ سنگ های درمانی می‌رویم و از خواص آنها می‌گوییم. با ما همراه باشید.

سنگ درمانی چیست؟

منظور از سنگ درمانی استفاده از برخی سنگ‌های خاص در روند درمان مشکلات روحی و جسمی است. مبلغان و طرف‌داران این روش معتقدند که انرژی و ویژگی‌های خاص بعضی از سنگ‌ها باعث بهبود دردهای آدمی می‌شود.

رونیکس

البته سنگ درمانی از روش‌های درمانی مکمل است، یعنی تحقیقات علمی کافی در خصوص به‌کارگیری آن برای درمان بیماری‌ها انجام نشده است. هر روز به‌ شمار این درمان‌ها اضافه می‌شود و بسیاری از آنها چیزی جز هیاهویی تبلیغاتی نیستند.

گاهی‌ به‌جای واژه «سنگ»، از «کریستال» استفاده می‌شود. آیا سنگ‌‌های درمانی با کریستال‌های درمانی متفاوت‌اند؟ خیر، هیچ تفاوتی میان این دو وجود ندارد و در حوزه سنگ‌شناسی و زمین‌شناسی از این دو به‌جای هم استفاده می‌شود.

تاریخچه سنگ‌های درمانی

قدمت استفاده از سنگ‌ها برای درمان‌ مشکلات مختلف به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. مردم این سرزمین‌ها به اثرگذاری سنگ‌ها بر سلامت انسان ایمان داشته‌اند:

  • یونان باستان؛
  • بومیان آمریکایی؛
  • مصر؛
  • چین.

طرفداران سنگ‌های درمانی معتقدند که انرژی معنوی موجود در آنها نقش مهمی در درمان مشکلات روحی و جسمی دارد. بسیاری از افراد از چنین ایده‌هایی استقبال می‌کنند و برایشان جالب است که فکر کنند سنگ‌های زیبای زینتی قدرت‌های درمانی هم دارند. البته با توجه به پیشرفت بی‌نظیر علم، این پرسش پیش می‌آید که چرا محققان هنوز بر اثرگذاری این سنگ‌ها مُهر تأیید نزده‌اند.

شیوه اثرگذاری سنگ‌ها بر روند درمان

در سنگ درمانی تأکید می‌شود که کریستال‌ها یا همان سنگ‌ها می‌توانند روی انرژی بدن اثر مثبت بگذارند. مبلغان این روش‌ها می‌گویند که سنگ‌ها جریان انرژی را با ارتعاشات انرژی منحصربه‌فردشان در بدن هدایت و انسداد و مشکلات جریان‌یافتن انرژی در بخش‌هایی از بدن را رفع می‌کنند.

این فرایند موجب ایجاد تمرکز و احساس آرامش و شفایافتگی می‌شود. کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، معتقدند که کریستال‌ها انرژی را از فشار و حرکت جذب و آن را به فرکانس الکترونیکی تبدیل می‌کنند. این فرکانس برای هر نوع کریستال منحصربه‌فرد است و باعث تسکین درد و غلبه بر اضطراب می‌شود.

انواع سنگ های درمانی

۱. سیترین

سیترین

می‌گویند افزایش اعتمادبه‌نفس و خلاقیت از خواص سنگ سیترین است و طرف‌داران سنگ درمانی از آن به‌عنوان عامل مؤثری در افزایش موفقیت، ثروت و اعتمادبه‌نفس نام می‌برند.

کسانی که فکر می‌کنند انرژی خاصی در سنگ‌ها نهفته است، از سیترین برای افزایش فراوانی در زندگی بهره می‌برند. آنها با قراردادن این سنگ در دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کارشان سعی می‌کنند که انرژی مثبتی به‌ فضا منتقل کنند.

۲. آمیتیست

سنگ آمیتیست

ایجاد آرامش از خواص سنگ آمیتیست (amethyst) است و از آن در مدیتیشن استفاده می‌شود. کسانی که به کاربرد مثبت آمیتیست معتقدند، موقع انجام تمرینات مدیتیشن آن را در دست خود نگه می‌دارند.

مزایای دیگر این سنگ عبارت‌اند از:

  • ایجاد محیطی آرام؛
  • کاهش استرس؛
  • رفع اضطراب.

۳. یشم

سنگ یشم نوعی سنگ درمانی

افزایش اعتمادبه‌نفس و دفع انرژی‌های منفی از خواص یشم است. این سنگ به‌زعم طرف‌دارانش ویژگی‌های دیگری هم دارد، مانند:

  • ایجاد احساس قدرت؛
  • مبارزه با استرس.

۴. کوارتز صورتی

کوارتز

صرف‌نظر از اینکه چه ویژگی‌های درمانی مثبتی را به کوارتز صورتی نسبت می‌دهند، این سنگ ظاهر زیبایی دارد. ویژگی‌هایی که برای این کریستال خوش‌رنگ برمی‌شمارند، عبارت‌اند از:

  • ایجاد حس علاقه به خود؛
  • بهبود روابط عاطفی.

۵. اُبسیدین

ابسیدین

اگر از طرف‌داران سنگ درمانی باشید، ابسیدین را عامل دفع انرژی‌های منفی و افزایش قدرت می‌دانید. مبلغان سنگ‌درمانی می‌گویند این سنگ به افراد کمک می‌کند با خود ارتباط بهتری داشته باشند. مزایای دیگر ابسیدین عبارت‌اند از:

  • محافظت در مقابل افراد سمی و آزاردهنده؛
  • دفع انرژی‌های منفی و ممانعت از ورودشان به زندگی.

۶. کوارتز شفاف

کوارتز شفاف

مانند خواص سنگ فیروزه و انواع کریستال‌های زیبا، برای این سنگ هم مزایایی در نظر گرفته شده است. ویژگی‌های مثبت کوارتز شفاف عبارت‌اند از:

  • افزایش تمرکز؛
  • مؤثر بر رشد معنوی؛
  • اثرگذاری مثبت روی تأثیر سنگ‌های دیگر.

نتیجه تحقیقات علمی درباره سنگ درمانی

آیا واقعا خواص سنگ تورمالین یا انواع کوارتز نقش مثبتی در سلامت جسم و روح دارد؟ علم در این باره چه می‌گوید؟ دانشمندان و محققان معتقدند که سنگ‌درمانی کارکردی ندارد و با «اثر دارونما» و تلقین سبب بروز علامت‌های مثبتی مبنی بر رفع برخی مشکلات می‌شود.

دارونما یعنی روش یا ماده مدنظر اثر درمانی واقعی ندارد، بلکه فرد با فریب خود و القای بهبودی احساس بهتری پیدا می‌کند. بهتر است در خصوص استفاده از این سنگ‌ها واقع‌بین باشیم و همیشه حواسمان به اثر دارونما باشد.

البته اگر چیزی مانند لمس یک تکه سنگ در زمان مدیتیشن برایمان خوشایند است، نباید آن را از خودمان دریغ کنیم. بااین‌حال دل‌بستن بیهوده به اثرات درمانی جدی کار درستی نیست.

نوبت شماست!

شما به خواص سنگ عقیق و تورمالین و یشم اعتقاد دارید؟ باید بدانید که تاکنون تحقیقات علمی اثرگذاری این روش درمانی مکمل را تأیید نکرده‌اند و شاید پژوهش‌های بیشتری لازم است. نظر شما چیست؟ تجربه استفاده از سنگ درمانی را داشته‌اید؟

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت
دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋