انگیزش در سخنرانی موجب میشود که مخاطبان انگیزه پیدا کنند تا برای رسیدن به هدفی مطلوب و برآوردهکردن نیازها یا خواستههای برآوردهنشدهی خود اقدام کنند. در این مطلب درباره انگیزش مخاطب در سخنرانی صحبت میکنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
انگیزههای درونی و انگیزههای بیرونی | عوامل اصلی انگیزه | بهرهگیری از نیازها یا خواستههای برآوردهنشده | توالی انگیزشی مونرو
انگیزه، ویژگیای روانشناختی است که موجب میشود در جهت دستیابی به هدفی مطلوب بکوشیم و رفتارهای لازم را برای رسیدن به آن ادامه دهیم. برای نمونه، اگر برای مدتی غذا نخورده باشید، احساس گرسنگی در شما انگیزهای ایجاد خواهد کرد و شما نیز با جستوجو برای غذا و خوردن غذا به آن واکنش نشان میدهید. گاهی انگیزه در نیازی بنیادین ریشه دارد و فرد را وامیدارد تا برای بهحداقلرساندنِ رنجهای فیزیکی یا بهحداکثررساندنِ راحتی و لذت تلاش کند. گاهی نیز انگیزه به نیازها یا خواستههای خاص فیزیکی، شناختی و احساسی مربوط است.
میتوانیم انگیزههای خود را به دو نوع اصلیِ درونی یا بیرونی تقسیم کنیم. البته هیچ تمایز روشن و مشخصی میان انگیزههای درونی و بیرونی وجود ندارد. گاهی برخی از انگیزهها بیش از انگیزههای دیگر، درونی هستند. اساسا هر انگیزه یا عامل ایجاد آن، زمانی بیرونی است که فردی ابزار ایجاد آن را کنترل کند یا شما را در جهتی هدایت کند که نیاز یا خواستهای را برآورده کنید. برای نمونه، اگر به این دلیل درس میخوانید که استاد به شما گفته است اگر درس نخوانید از آن درس نمرهی قبولی نخواهید گرفت، انگیزهی شما بیرونی خواهد بود و گذراندن آن درس، پاداش موردنظر شماست.
در ادامه ۱۶ خواستهی اصلی را بیان میکنیم که به شما انگیزه میدهد و شخصیت شما را تعریف میکند:
هرگز نباید فراموش کنید که فقط از نیاز یا خواستهای که برآورده نشده برای انگیزهدادن به شنوندگان بهره بگیرید. شما باید شرایط فعلی مخاطبان خود را بشناسید تا بتوانید انگیزههای مناسب را برگزینید.
آبراهام اِچ مازلو (Abraham H. Maslow)، روانشناس مشهور آمریکایی، سلسلهمراتبی از نیازها را در ۵ گروه معرفی کرد. بهرهگیری از این دستهبندی، روشی مناسب برای بررسی نیازها بهمنظور انگیزش در مخاطبان است. پایینترین سطح نیازها که شامل نیازهای فیزیولوژیکی و ایمنی است، باید پیش از همه برآورده شود تا بتوانید به سطوح بالاتر نیازها بپردازید. به گفتهی مازلو اگر میخواهید به شنوندگان خود انگیزه بدهید که نیاز خاصی را برآورده کنند، ابتدا باید اطمینان یابید که نیازهای سطح پایینتر آنها برآورده شدهاند؛ سپس میتوانید به آنها انگیزه بدهید که نیازهای سطح بالاتر را برآورده کنند.
در نخستین بخش از هرم او، الزامات اساسی و اولیه قرار میگیرد. اگر هرگونه کمبودی در این سطح وجود داشته باشد، تمام رفتارهای انسان در جهت رفع آن کمبودها شکل خواهد گرفت. سطح دوم، نیاز به امنیت را دربرمیگیرد و هدف از آن، برآوردهکردن نیازی در آینده برای ایجاد امنیت است. پس از برآوردهکردن این دو سطح از نیازها، به حوزهی اجتماعی میرسیم که سطح سوم را تشکیل میدهد. نیازهای روانی نیز در سطح چهارم قرار میگیرد و در بالای هرم، نیاز به خودشکوفایی و پرورش استعدادهای فردی قرار دارد. این نیازها را که از موارد اساسی (پایینترین سطح و ابتداییترین نیازها) تا پیچیدهترین موارد (بالاترین سطح و آخرین نیازها) فهرست شده است، در زیر مشاهده میکنید:
اکنون میتوانیم از این دانش برای انگیزهبخشی به شنوندگان خود بهره بگیریم. در این استراتژی، برای سازماندهی سخنرانی از انگیزهها استفاده میکنیم. توالی انگیزشی آلن مونرو (Alan Monroe) روشی برای سازماندهی یک سخنرانی متقاعدکننده است. این توالی، مراحل زیر را دربرمیگیرد و چگونگی سازماندهیِ انگیزش در مخاطبان را نشان میدهد:
مزیت توالی انگیزشی مونرو، تأکید آن بر تواناییهای مخاطبان است. در بیشتر موارد، مخاطبان حس میکنند که شرایطِ موجود ناامیدکننده است؛ ولی در توالی انگیزشی مونرو به آنها میگوییم که چه کارهایی را میتوانند برای رفع مشکل انجام دهند.
ممنون از انتشار محتوای بسیار خوبتون. بنده هم در زمینه تولید محتوا در بلاگ های فارسی فعال هستم. اخیرا با وب سایتی آشنا شدم با نام " پرسپت " که محل بسیار مناسبی برای بلاگرها هست. همچنین وقتی فهمیدم که میشه از نوشتن مطالب کسب درآمد هم داشته باشم خیلی برام جذاب بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا این سایت خوب رو به دوستان دیگرمعرفی کنم. حتما به این سایت خوب مراجعه کنید قطعا امکانات و فضای بهتری رو برای شما فراهم می کند. آدرس سایت percept.ir هست.
موفق باشید