دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت

مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی
توسط ۱۷ نفر دنبال می شود
 ۶ نفر را دنبال می کند

چگونه زبان انگلیسی را خودآموز یاد بگیریم؟

چگونه زبان انگلیسی را خودآموز یاد بگیریم؟

مطمئنا برای شما هم پیش آمده است که از کلاس‌های زبان انگلیسی خسته شده باشید یا اصلا وقت شرکت در کلاس‌های زبان انگلیسی را به‌دلیل مشغله‌های کاری، درسی، خانوادگی و… نداشته باشید. اولین فکری که در این مواقع به ذهن افراد می‌آید این است که عطای یادگیری زبان انگلیسی را به لقایش ببخشند یا شروع به یادگیری زبان انگلیسی به‌صورت خودآموز کنند. الان که شما در حال خواندن این مقاله‌اید، مطمئنا جزو آن دسته‌ای هستید که تصمیم به یادگیری خودآموز زبان انگلیسی گرفته‌اند. ما در این مقاله نکات و روش‌هایی را خواهیم گفت که بتوانید به‌صورت خودآموز زبان انگلیسی را یاد بگیرید.

آیا می‌شود زبان انگلیسی را بدون کلاس یاد گرفت؟

چگونه زبان انگلیسی را خودآموز یاد بگیریم؟

همه‌چیز به خودتان بستگی دارد. داشتن معلمی خوب همیشه کمک‌حال زبان‌آموز است؛ اما باید دقت کنید که اگر بهترین معلم دنیا هم برایتان زبان انگلیسی تدریس کند و خودتان تلاشی انجام ندهید، محال است بتوانید زبان انگلیسی را یاد بگیرید. چه با معلم و چه به‌صورت خودآموز، در هر دو حالت به تمرین و تلاش و صبوری نیاز دارید. با این حساب، باید همین ابتدا افکار غلط را دور بیندازید و مثل سرباز، آماده جنگی تن‌به‌تن با زبان انگلیسی شوید.

شما باید زبان انگلیسی را به‌صورت کامل وارد زندگی‌تان کنید. شاید الان با خودتان بگویید که «اگر وقت چنین کارهایی را داشتم، از همان اول در کلاس‌های زبان انگلیسی ثبت‌نام می‌کردم». منتها باید بگوییم که حتی اگر ۲۴ساعته مشغول کار باشید، بازهم می‌توانید زمانی را برای یادگیری زبان انگلیسی اختصاص دهید و از زمان‌های مرده خود استفاده کنید.

شما حتما با دغدغه‌های زندگی مدرن آشنا هستید؛ دغدغه‌هایی مثل ترافیک و صف بانک و کارهای اداری که زمان زیادی را از ما می‌گیرند. به‌راحتی می‌توانید با استفاده از این زمان‌های مرده، زبان انگلیسی را وارد زندگی‌تان کنید و حتی در مواقع آشپزی، ظرف شستن، تمیزکردن خانه و… نیز از یادگیری زبان انگلیسی بهره ببرید. کافی است در این زمان‌های مرده، با هندزفری‌تان زبان انگلیسی یاد بگیرید.
چگونه زبان انگلیسی را خودآموز یاد بگیریم؟

روش‌های یادگیری خودآموز زبان انگلیسی

راه‌های زیادی برای تقویت زبان انگلیسی به‌صورت خودآموز وجود دارد. هر روشی که شما را در معرض زبان انگلیسی قرار بدهد روشی خوب برای یادگیری خودآموز زبان انگلیسی است. اکثر آنها نیز کاملا رایگان‌اند.

در ادامه، نکات و روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که بتوانید زبان انگلیسی را به‌صورت خودآموز یاد بگیرید.

۱. دفترچه‌یادداشت بخرید

شاید بیشترین هزینه‌ای که نیاز باشد برای یادگیری خودآموز زبان انگلیسی بپردازید فقط خریدن یک دفترچه‌یادداشت کوچک باشد. هر چیز جدیدی را که از زبان انگلیسی می‌آموزید در این دفترچه‌یادداشت بنویسید و سپس مرورشان کنید. سعی کنید آن را همیشه در کار خود داشته باشید؛ چون هر لحظه امکان دارد نکته جدیدی از زبان انگلیسی بیاموزید که نیاز باشد در دفترچه ثبتش کنید.

۲. فیلم و انیمیشن انگلیسی ببینید

یکی از بهترین روش‌های یادگیری خودآموز زبان انگلیسی فیلم‌دیدن است. دیدن فیلم مزیت‌های زیادی دارد که مهم‌ترینش جذاب‌بودنش است. فیلم‌ها و انیمیشن‌ها شامل ژانرهای مختلفی می‌شوند و امروزه هرکسی ژانر موردعلاقه خودش را دارد. از ژانر موردعلاقه‌تان فیلم یا انیمیشنی را انتخاب کنید و سعی کنید آن را با زیرنویس انگلیسی ببینید. هرچه را نمی‌دانید یادداشت کنید و در فواصل مرتب زمانی مرورشان کنید.

اگر گمان می‌کنید با این کار نمی‌توان از فیلم‌دیدن لذت برد، می‌توانید ابتدا فیلم را با زیرنویس یا دوبله فارسی ببینید و سپس آن را با زیرنویس انگلیسی مشاهده کنید. پس از اینکه فیلم را با زیرنویس انگلیسی دیدید، بهتر است یک بار دیگر آن را بدون هیچ‌گونه زیرنویسی ببینید تا هم مهارت شنیداری‌تان را تقویت کنید و هم مطالبی را که آموخته‌اید در ذهنتان تثبیت کنید. اگر این کار را مرتب انجام دهید، پس از گذشت مدت‌زمانی، متوجه پیشرفت خود خواهید شد.

این موضوع شاید در ابتدا کمی حوصله‌سربر باشد که هر لحظه فیلم را نگه دارید و نکته جدیدی را یادداشت کنید! به همین خاطر، سعی کنید از فیلم‌هایی شروع کنید که مکالمات درونشان ساده باشند.

چگونه زبان انگلیسی را خودآموز یاد بگیریم؟

۳. اخبار و پادکست انگلیسی گوش بدهید

به‌جای اینکه پشت ترافیک، تعداد خطوط عابر پیاده را بشمارید، به پادکست یا اخبار انگلیسی گوش دهید. حتی مواقعی که می‌دانید برای انجام کاری منتظر خواهید ماند، هندزفری‌تان را همراهتان بردارید و به‌جای نگاه‌کردن به درودیوار، به زبان انگلیسی گوش بدهید تا هم سرگرم بشوید و هم زبان انگلیسی‌تان را تقویت کنید. با انجام مداوم این کار، گوش‌هایتان به شنیدن کلمات انگلیسی عادت می‌کند و مهارت شنیداری‌تان نیز تقویت می‌شود.

۴. با خودتان حرف بزنید

بله! درست خواندید! با خودتان به انگلیسی حرف بزنید. بهترین یار و یاور شما در مسیر یادگیری خودآموز زبان انگلیسی خودتانید. هر کجا تنها بودید، بلافاصله شروع به مکالمه انگلیسی کنید. خودتان را در شرایط مختلف قرار دهید و به چالش بکشید؛ برای مثال، قبل خواب سعی کنید اتفاقات طول روز را تعریف کنید یا هنگام حمام‌کردن خودتان را در جلسه‌ای انگلیسی راجع‌به کارتان فرض کنید و با جزئیات آن را شرح دهید.

هنگام تنهایی، جز خدا کسی بر اعمال شما ناظر نیست. مهم نیست چقدر اشتباه می‌کنید. فقط این کار را انجام بدهید. به‌مرور زمان خودتان اشتباه‌هایتان را اصلاح خواهید کرد.

۵. کتاب انگلیسی بخوانید، اما نه هر کتابی

خواندن کتاب‌های آموزشی زبان انگلیسی برایتان تا حدودی مفید است؛ اما احتمالا همه شما موافقید که خواندن چنین کتاب‌هایی واقعا حوصله‌سربر و خسته‌کننده است. به‌جای خواندن کتاب‌های آموزشی، می‌توانید از کتاب‌های داستانی، انگیزشی، عاشقانه و… به زبان انگلیسی استفاده کنید. با این کار، در کنار یادگیری زبان انگلیسی، خودتان را نیز سرگرم می‌کنید.

۶. گرامر را به طبیعت بسپارید

نگران گرامر نشوید! گرامر اکتسابی است! آن را مثل ریاضیات به فرمول‌های پیچیده تبدیل نکنید. همه ما در بدو تولد، زبانی را یاد گرفته‌ایم. آیا آن زمان به شما قواعد زبان مادری‌تان را یاد داده‌اند که الان می‌توانید به آن زبان حرف بزنید؟ مطمئنا نه! پس خودتان را درگیر گرامر نکنید، چون اگر خودتان را در معرض زبان انگلیسی قرار بدهید، خودبه‌خود آن را یاد خواهید گرفت.

بد نیست یک کتاب گرامر نزد خود داشته باشید که اگر زمانی دچار شک و تردید درمورد یک مبحث گرامری شدید، به آن رجوع کنید و شکتان را برطرف کنید.

۷. به موسیقی انگلیسی گوش دهید

یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی روشی جذاب و هیجان‌انگیز است. منتها باید بگوییم صرف گوش‌دادن به موسیقی نمی‌تواند شما را به تسلط در زبان انگلیسی برساند. اگر موسیقی را همراه با متن گوش دهید، مهارت شنیداری‌تان تقویت و دایره لغات‌تان گسترده‌تر می‌شود. بهتر است روی یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی حساب آن‌چنانی‌ای باز نکنید؛ اما در اوقات فراغت‌تان برای ایجاد تنوع و نشاط انجامش دهید.

چگونه زبان انگلیسی را خودآموز یاد بگیریم؟

۸. از اپلیکیشن‌های زبان انگلیسی استفاده کنید

امروزه اپلیکیشن‌های آموزش زبان انگلیسی زیادی هستند که مسیر یادگیری خودآموز زبان انگلیسی را هموار کرده‌اند. می‌توانید با دانلود اپلیکیشن‌های آموزش زبان انگلیسی مثل دولینگو، مهارت‌های زبان انگلیسی‌تان را تقویت کنید. منتها به‌دلیل محدودیت کپی‌رایتی که اپلیکیشن‌های خارجی دارند، نمی‌توانید داخل این اپلیکیشن‌ها از منابع مختلفی بهره ببرید.

اما نگران نباشید! اپلیکیشن‌هایی بومی مثل اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی زبانشناس وجود دارند که به‌کمک آنها می‌توانید به هرچه از زبان انگلیسی نیاز دارید (مثل فیلم، کتاب، انیمیشن، موسیقی، دوره‌های آموزشی و…) دسترسی پیدا کنید.

۹. خاطرات انگلیسی بنویسید

تا جایی که می‌توانید، خاطرات‌تان را به انگلیسی بنویسید. با این کار، هم مهارت نوشتاری‌تان تقویت می‌شود و هم روند پیشرفت‌تان را مشاهده می‌کنید. شما با مقایسه خاطرات‌تان، به‌راحتی متوجه خواهید شد که مهارت انگلیسی شما نبست به هفته‌ها و ماه‌های قبل چقدر فرق کرده است.

اگر از این روش‌هایی که برای یادگیری خودآموز زبان انگلیسی گفته شد استفاده کنید، روزبه‌روز پیشرفت خواهید کرد.

عاشق زبان انگلیسی خواهید شد!

شاید شما در حال حاضر عاشق زبان انگلیسی نباشید؛ اما اگر از روش‌هایی که در داخل این مقاله گفته شد استفاده کنید، به‌مرور زمان عاشق زبان انگلیسی خواهید شد. دلیلش هم این است که شما زبان انگلیسی را همراه با چیزی که به آن علاقه دارید یاد خواهید گرفت، نه با کلاس‌ها و کتاب‌های آموزشی خسته‌کننده.

به‌طور کلی، سعی کنید هر چیزی را که به آن علاقه دارید وارد فرایند یادگیری زبان انگلیسی کنید؛ مثلا اگر به فوتبال علاقه‌مندید، فوتبال را با گزارش انگلیسی ببینید یا اگر به خواندن رمان علاقه دارید، آن را به زبان انگلیسی بخوانید. مطمئن باشید اگر شما از انجام کاری لذت ببرید و برایتان سرگرم‌کننده باشد، حتما در آن موفق خواهید شد.

شما بگویید

شما از چه روش‌هایی برای یادگیری خودآموز زبان انگلیسی استفاده می‌کنید؟ لطفا در قسمت «ارسال دیدگاه»، نظرات و تجاربتان را با ما و دیگر مخاطبان در میان بگذارید.

0

اشتراک‌گذاریWhatsAppTelegramFacebookLinkedinTwitterپرینتایمیل

دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت
دانایی؛ دانش روز، آموزش، کسب‌وکار، سلامت مجله اینترنتی دانایی؛ مقالات به روز علمی، مطالب آموزنده، کسب و کار، سلامت و سبک زندگیِ سالم، موفقیت در تحصیل، موفقیت و رشد فردی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋