یکی از بزرگترین دغدغهها در زندگی بشر امروزی زمان است و البته برنامهریزی دقیق برای رسیدن به همه آنچه در طول یک شبانهروز باید انجام داد، شبانهروزی که تنها ۲۴ ساعت است. زندگی ماشینی، انسان پرمشغله و شهرهای شلوغ و پرازدحام، باعث شده تا شرایط زندگی تحت تأثیر زمانبندی متفاوت امروزی تغییرات چشمگیری داشته باشد. انسانها در کشورهای پیشرفته و درحال پیشرفت بهدنبال راهی برای انجام سریع امور روزانه و واجب خود هستند. در همین راستا هر پیشنهادی برای انجام آنلاین و غیرحضوری این امور در اولویت انتخاب قرار دارد. البته نباید فراموش کرد طی سال ۲۰۲۰، پاندمی ویروس کرونا نیز اهمیت این موضوع را بیشتر کرده است؛ طوریکه از نظر کارشناسان، با پایان پاندمی، احتمالا هیچگاه زندگی بشر به حالت قبل باز نخواهد گشت و انسانها به انجام بخش عمدهای از کارهای روزانه خود از راه دور عادت میکنند و روشهای غیرحضوری را برای پیشبرد کارهایشان ترجیح میدهند.
اگر روزی میشنیدیم که میتوانیم قبوض برق و آب و تلفن را از خانه و با رایانه یا حتی تلفن همراه پرداخت کنیم، باورش برایمان تقریبا غیرممکن بود، بهخصوص زمانی که ساعتها در صفهای بانک برای انجام یک کار ساده بانکی میایستادیم.
ورود خدمات بانکداری الکترونیک به ایران از حدود دو دهه پیش آغاز شد و برخلاف بسیاری از فناوریهای روز دنیا با سرعتی قابلتوجه، رشد و پیشرفت داشت؛ بهطوریکه در مدتزمان بسیار کوتاهی، استفاده از کارتهای بانکی، دستگاههای خودپرداز و کارتخوانها به امری عادی و معمول تبدیل شد. این پیشرفت با رواج استفاده از اینترنتبانک، موبایلبانک و تلفنبانک ادامه یافت تا مردم کمکم به انجام هرچه بیشتر کارهای بانکی و پولی خود از راه دور عادت کنند. در چنین شرایطی، دیگر برای انتقال وجه، پرداخت قبض یا گرفتن رسید گردش مالی، نیاز به مراجعه به دستگاه خودپرداز هم نبود.
در سالهای گذشته عادت کردهایم که فقط برای دریافت کارت بانکی، افتتاح حساب و کارهایی از این دست به شعب مراجعه کنیم. ممکن است بارها بهدلیل کمبود وقت، کارهایی مثل گرفتن کارت بانکی را با وجود نیاز مبرم به آن به تعویق انداخته باشید. در چنین مواقعی احتمالا به این فکر کردهاید که چه خوب بود اگر میشد کارت بانکی را نیز اینترنتی و غیرحضوری دریافت کرد.
یکی دیگر از مواردی که این روزها به این بیمیلی به حضور در مکانهای عمومی نظیر بانک دامن میزند، معضل ویروس کرونا و عواقب آن است. قوانین حاکم بر فضای اجتماعی که ناشی از الزامات قرنطینه کرونایی است، باعث شده تا همه مردم دنیا، سعی بر حضور کمتر در جامعه و مکانهای عمومی بهویژه فضاهای پرتردد و سرپوشیده داشته باشند. به همین دلیل، نرفتن به بانک برای هرگونه فعالیت بانکی نیز در اولویت قرار میگیرد، چراکه بانک از مراکز شلوغ و پررفتوآمد است. همه ما فکر میکنیم حتی یک مراجعه کمتر میتواند به سلامتی کارمندان بانک هم کمک کند.
اما گاهی برخی از مراجعات اجتنابناپذیر هستند؛ مثلا:
در چنین مواقعی، چارهای جز حضور در شعبه بانک و تقاضای دریافت مجدد کارت نیست. بدتر آنکه، در بعضی از بانکها درخواست صدور کارت فقط در شعبهای امکانپذیر است که حساب مربوط به کارت را در آن افتتاح کردهایم. این شعبه ممکن است در گذشته نزدیک به محل کار یا محل سکونتمان بوده باشد اما امروز رفتن به آنجا برای ما بهمثابه یک مسافرت شهری تلقی میشود! این نکته در شرایط ترافیکی موجود در شهرها که این روزها بهمنظور رعایت فاصلهگذاری اجتماعی تشدید نیز شده، معضلی بزرگ است.
نگران نباشید! چنین مشکلات و معضلاتی البته قابلحل است! خبر خوب اینکه اگر صاحب حساب در بانک سامان باشید، امکان تعویض غیر حضوری کارت بانکی و تمدید کارت بانکی برای شما فراهم شده است.
بانک سامان، با درک دقیق و بهموقع شرایط حاکم بر جامعه، امکان تعویض کارت بانکی بهصورت غیرحضوری را برای مشتریان خود فعال کرده است. همچنین این امکان جهت تمدید کارت بانکی نیز فراهم شده است؛ به این ترتیب که شما میتوانید بدون نیاز به خروج از منزل، از تمامی خدمات ذکرشده بهرهمند شوید. این خدمات که از برترین و مفیدترین خدمات بانکی حال حاضر کشور است، از طریق اپلیکیشن موبایلت بانک سامان در دسترس مشتریان این بانک قرار میگیرد.
این خدمت برای نخستین بار در ایران، از طریق بانک سامان در اختیار مشتریان قرار گرفته است. تعویض غیرحضوری کارت بانکی از آذرماه سال ۹۹ عملیاتی شده و بهدلیل کارایی و فواید قابلتوجهش، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
این خدمت فقط از طریق همراه بانک سامان (موبایلت) قابلدسترسی است؛ بنابراین باید این اپلیکیشن را نصب کنید و در آن، اکانت شخصی بسازید.
برای دانلود همراه بانک سامان میتوانید به فروشگاههای دریافت اپلیکیشن در موبایل خود مراجعه کرده یا مستقیما این اپ را از سایت بانک سامان دانلود کنید.
پس از ورود به اپلیکیشن، با فشردن آیتم سهنقطه، گزینههای مربوط به خدمات برای شما ظاهر میشوند. با انتخاب گزینه صدور مجدد کارت بانکی، وارد صفحه مربوطه خواهید شد. پس از طی مراحل مشخصشده، که به سادهترین شکل ممکن و با آسانترین کاربری طراحی شده است، کارت بانکی خود را در سریعترین زمان درِ منزل دریافت میکنید.
البته بهطور قطع، دبیت کارت دریافتی نیاز به فعالسازی و رمز دارد. این کار معمولا هنگام تعویض کارت بانکی یا تمدید کارت بانکی در شعبه انجام میشود. در روش غیرحضوری، این کار پس از دریافت کارت، از طریق اپلیکیشن صورت میگیرد. در نتیجه برای فعالسازی و دریافت رمز باید به اپلیکیشن مراجعه کرده و از بخش فعالسازی و دریافت رمز اقدام کنید.
چگونگی درخواست و ثبت سفارش دریافت غیرحضوری کارت بانک سامان را میتوانید از طریق تماس با شماره تلفنهای مربوط به روابط عمومی بانک و دریافت مشاوره تلفنی هم آموزش ببینید.
با توجه به ضروریاتی که در طول یک سال گذشته جهت حفظ فاصلهگذاری اجتماعی مطرح شده است، دقت و توجه به اصول و قوانین مربوط به قرنطینه یک وظیفه انسانی و شهروندی محسوب میشود. بسیاری حتی ممانعت از حضور در اجتماع و مکانهای عمومی، خارج نشدن از منزل تا حد امکان و انجام کلیه آموزشها، خریدها و حتی تا حد امکان کارهای اداری بهصورت غیرحضوری، دورکاری و انجام وظایف شغلی از راه دور تا جای ممکن و بهرهمندی از هرگونه خدمات ممکن به صورت غیرحضوری را نوعی واجب شرعی میدانند و رعایت نکردن این اصول را بر گردن گرفتن حقالناس.
بهطور کلی باید گفت، هر وجدان بیدار، آگاه و مسئولیتپذیری تا پایان پاندمی، غیر آنچه گفته شد عمل نمیکند. بنابراین زمانی که یک بنگاه یا مؤسسه مالی مانند بانک سامان، در راستای عمل به تعهدات اخلاقی خود، در قبال جامعه و بهویژه کادر درمان، امکان دریافت خدمات بهصورت غیرحضوری را فراهم میآورد که پیش از این در کشور وجود نداشته، نشان از مسئولیتپذیری اجتماعی مسئولان این بانک و وجدان کاری آنها است. در نتیجه بهرهبردن از این امکان، بهمعنی برداشتن قدمی دیگر در مسیر رعایت وظایف اجتماعی در دوران پاندمی کرونا از سوی ما خواهد بود.
پاسخ ها