تصور کنید به تازگی جلسهای آموزشی را مدیریت کردهاید. اما متاسفانه آنطور که میخواستید نشده است. ابتدا فراموش کردید برخی از نکتههای مهم را در ارائهی خود عنوان کنید. همچنین برای پاسخ به پرسشهای مخاطبان وقت کم آوردهاید، چرا که مجبور شدید مطالبتان را فیالبداهه تغییر دهید تا نکات از قلم افتاده را پوشش دهید. در کل، مطمئن نیستید افراد آنچه مدنظر داشتید را یاد گرفتهباشند، و شما آرزو میکنید که ای کاش طرح شفافتری برای جلسه داشتید. در این مقاله، به نحوهی طراحی یک جلسهی آموزشی جامع و مؤثر نگاهی میاندازیم.
طرح جلسه آموزشی که طرح یادگیری نیز نامیده میشود، توصیفی سازمانیافته از فعالیتها و منابعی است که برای راهنمایی گروه به سوی یادگیری مسئلهای خاص استفاده خواهید کرد.
یک طرح جلسه آموزشی مسائلی چون، موضوع مورد آموزش، زمان مورد نیاز، روشهای آموزشی و درنهایت معیارهایی برای سنجش میزان یادگیری مورد نیاز هر فرد، را دربر میگیرد.
این طرح میتواند مانند یک نقشه، ساده یا پیچیده باشد؛ و شامل کلی دستنوشته، زمانبندی و فهرستی از پرسشها که قرار است بپرسید، باشد.
درست است که طراحی یک جلسه آموزشی خوب، زمانبر است. اما در نهایت شما و کسانی که قرار است آموزششان دهید، از آمادهسازی این طرح سود خواهید برد.
وقتی میخواهید طرح را آماده کنید، باید هر مرحله از این جلسه آموزشی را در ذهنتان مجسم کنید. این کار کمک میکند تا مطمئن شوید که درباره موضوع مورد بحث خود، از قبل فکر کردهاید. همچنین میتوانید اطلاعات را به ترتیبی منطقی ارائه کنید. در نهایت قادر خواهید بود نکاتی را که احتمال درکشان برای افراد سختتر است، نیز به بهترین شکل ممکن آماده نمایید. بعد از پایان جلسه نیز میتوانید از این طرح برای بررسی کیفیت جلسه استفاده کنید و از تجربیات آن برای جلسات آتی بهره بگیرید.
البته ذکر این مطلب ضروری است که در صورت عدم حضورتان در جلسه، طرح آموزشی برای مدرس جانشین هیچ ارزشی ندارد.
استفاده از طرح آموزش استاندارد، برای ایجاد یک طرح جلسه بسیار مفید است. این کار به شما کمک میکند تا مطالب را به طور مستمر در طول جلسات سازماندهی کنید و از تکرار موضوعات بپرهیزید.
گام اول ایناست که آنچه میخواهید شاگردانتان بدانند را مشخص و روش ارزیابی آنها را نیز تعیین کنید.
برای این کار به این پرسشها فکر کنید:
میتوانید از مدل اهداف یادگیری ABCD برای تعیین اهدافی آموزشی که به طور جامع به نیازهای یادگیرنده توجه دارد، استفاده کنید.
این امر به شما کمک میکند تا مخاطبتان (Audience) را بفهمید، رفتاری (Behavior) که در پایان جلسه انتظار دارید را تعریف کنید، شرایطی (Conditions) که این دانش تحت آن مورد استفاده قرار میگیرد را مشخص کنید و درجهی (Degree) دانش مورد نیاز را تعیین کنید.
برای هر جلسه، باید فقط یک یا دو هدف یادگیری داشته باشید. اگر اهداف بیشتری داشته باشید، ممکن است با اطلاعات بیش از اندازهای که منتقل میکنید شاگردان خود را در این اطلاعات غرق کنید.
کلاس شما روی چند ایده و مهارت اصلی تمرکز دارد، اما شما باید مفاهیم مربوطه را نیز شرح دهید تا به اهداف یادگیریتان دست یابید.
فهرستی از موضوعات کلیدی و مفاهیم مربوط به آن را تهیه کنید و سپس با دستهبندی آنها نحوهی ارتباطشان را با یکدیگر نشان دهید.
همین که ایدهای کلی از آنچه باید پوشش دهید به ذهنتان رسید، طرح درس را پیشنویس کنید. تمام نکاتی که باید آورده شود را به ترتیبی که میخواهید لیست کنید.
از چرخهی یادگیری پنج E برای اتصال اطلاعات به مهارتها و دانش فعلی یادگیرنده استفاده کنید. این کار به آنها کمک میکند تا اطلاعات جدید را در بافت شخصی خودشان قرار دهند که در یادگیریشان تاثیر گذار است.
اکنون اطلاعات را از طرح کلیتان به قالب طرح آموزشی وارد کنید. سپس دوباره آن را با نمونه اولیهتان بررسی کنید تا مطمئن شوید همهی آنچه باید بگویید را پوشش دادهاید. قالب خود را با اهداف جلسه نیز مقایسه کنید تا مطمئن شوید که به آنها دست خواهید یافت.
اکنون در مورد نحوه تدریس این مطالب به دانشآموزان فکر کنید. بهتر است از چندین رویکرد متفاوت برای ارائه استفاده کنید تا دانشآموزان را درگیر نگه داشته و آنها را با سبکهای یادگیری متفاوت جذب کنید. (این امر بسیار مهم است زیرا سبکهای یادگیری بسیار متفاوت هستند.)
از این فعالیتها در جلسات آموزشتان استفاده کنید:
هر وقت تصمیم گرفتید که از کدام روش آموزش استفاده کنید، آنها را در قالبتان یادداشت کنید.
اکنون فکر کنید چه زمانی درک کارآموزان از نکتههای کلیدی را بررسی خواهید کرد. جلسات ارزیابی یادگیری و پرسش و پاسخ تشکیل دهید و در قالب خود نیز، یادداشت کنید.
نحوهی ارزیابی جلسه را هم در نظر بگیرید. شاید بخواهید از رویکردهای ارزیابی رسمی استفاده کنید، یا شاید بخواهید پرسشنامهی سادهی آنلاین یا آفلاینی درست کنید که به شما کمک کنند تشخیص دهید جلسات موفق بودهاند یا خیر.
در نهایت به تنظیم وقت جلسهتان فکر کنید. آموزش برخی مفاهیم و مهارتها، نسبت به بقیه وقت بیشتری میبرد. پس این موارد را از قبل شناسایی کرده و به دانشآموزان وقت بیشتری بدهید تا مطالب را درک کرده و تمرین کنند.
در طرح آموزشیتان، زمانی را که به هر مفهوم یا بخش اختصاص خواهید داد ثبت کنید و مطمئن شوید که زمان مناسبی را برای تمرکز روی مفاهیم اصلی اختصاص دادهاید. اگر زمان کافی ندارید، باید جلسات اضافی برگزار کنید یا اهداف یادگیری را محدود کرده و تعداد موضوعاتی را که میخواهید مطرح کنید، کاهش دهید.
شما میتوانید از همین مراحل برای ایجاد طرح جلسهی آموزش مجازی هم استفاده کنید. البته باید زمان اضافی به کارآموزان بدهید تا وارد پلتفرم آموزشی شوند و پرسشهای احتمالی را مطرح کنند و مشکلات فنی خود را حل کنند. شما باید زمان اضافه ای برای بررسی درک مطلب لحاظ کنید، زیرا وقتی با کارآموزان در یک اتاق نیستید، فهمیدن اینکه درس را کاملاً یاد گرفتهاند یا نه، دشوارتر است. مدام پرسشهای تشریحی مطرح کنید تا مطمئن شوید که درس را فهمیدهاند.
نمونهی پایین یک طرح کامل از یک جلسهی آموزشی را نشان میدهد.
بررسی یادگیری | زمان | ابزار آموزشی و کمک آموزشی | نکات مهم |
مقدمه | |||
مطمئن شوید که دانشآموزان متوجه قالب جلسه شدهاند. | ۱۰ دقیقه | برگههایی که ساختار جلسه را نشان میدهند. | جلسه را آغاز کنید: مربی را معرفی کنید، ساختار را تعیین کنید، مدیریت جلسه را شرح دهید. |
بررسی کنید که هر کارآموز، به هر دو فعالیت پاسخ داده باشد. | ۳۰ دقیقه | صدای ضبطشده از تماسهای مثبت و منفی مشتریان. فعالیت دورهمی: از هر کارآموزی بخواهید دیدگاه خود را دربارهی صداهای ضبطشده بیان کند. چه کلماتی به ذهنشان میآیند؟ کارپردازانی که صدایشان ضبط شده، تا چه حد توانستهاند از پس تماسهایشان بر بیایند؟ فعالیت دورهمی: از هر کارآموزی بخواهید یک تماس منفی که در جایگاه یک مشتری تجربه کردهاند را به اشتراک بگذارند و توضیح بدهند که چه احساسی نسبت به آن داشتهاند. | کارمندان باید بتوانند با اطمینان، از پس مشتریان سرسخت بر بیایند. وقتی مشتریها احساس میکنند که تعامل مثبتی نداشتهاند، احتمال بیشتری دارد که خدماتدهنده خود را عوض کنند. |
بخش اصلی جلسه | |||
بررسی کنید که کارآموزان به چندین پاسخ واقعگرایانه دست یافتهباشند. مطمئن شوید که هر کارآموزی، یک واکنش موفق را به نمایش گذاشته است. | ۶۰ دقیقه | فعالیت گروهی: کارآموزها در مورد نحوه فهمیدن خواسته های مشتریان در حین تماس ها، بحث میکنند. فعالیت دو نفره: از ایفای نقش برای تمرین تماسهای دشوار استفاده کنید. | فرآیند کامل یک تماس را اجرا کنید: · تماس را پاسخ داده و درخواستهای مشتری را تشخیص دهید. · اطلاعات مشتری را جمعآوری کنید. · احساسات مشتری را تحلیل کنید. · بر اساس نیازهای مشتری، راهحلهایی ارائه کنید. |
نتیجهگیری | |||
بررسی کنید که هر گروهی حداقل سه پاسخ در دفتر یادداشتهایش نوشته باشد. | ۳۰ دقیقه | فعالیت گروهی برای خلاصهسازی: کارآموزان راهحلهایی که موثرتر یافتهاند و دلیل مؤثربودن آن را روی یک تخته وایت برد فهرست کنند. | روشهایی کاربردی از سروکارداشتن با تماسهای دشوار را خلاصهبرداری کنید. |
پرسش ها را بررسی کنید. | ۱۰ دقیقه | بخش پرسش را آغاز کنید | پاسخ به پرسش های ایجاد شده |
از هر کارآموزی یک فرم نظرسنجی بگیرید. | ۱۰ دقیقه | نظرسنجی ها را برای ارزیابی تاثیر این جلسه پخش کنید. | ارزیابی نهایی |
پاسخ ها