شناخت عادتها و طرز فکرکارآفرینان موفق موضوعی جذاب است. دراینمیان، آگاهی از رفتار و رویکردهای موفق ترین زنان کارآفرین، جذابیت ویژهای دارد. کارآفرینان زن موفق کم نیستند. معیار انتخاب این مقاله، زنان کارآفرینی است که کسب و کار آنها در سال ۲۰۲۰ بیشترین میانگین رشد سهساله را داشته است. این شما و این راز موفقیت ۱۰ زن کارآفرین برتر از زبان خودشان؛ رازهایی که از عادتهای صبحگاهی تا ترفندهای بهره وری و طرز فکر را در بر میگیرد.
لورین کارسن (Lauren Carson) بنیانگذار و مدیرعامل کینکت سولار (Kinect Solar) است. این شرکت کوچک فعال در حوزه انرژی، فروشنده و توزیعکننده تجهیزات انرژیهای تجدیدپذیر است. درآمد کینکت سولار طی ۳ سال ۲۸۱۲ درصد رشد کرده است. کارسن چنین میگوید:
وقتی با فردی تحسینبرانگیز آشنا میشوم یا کسانی که کار با آنها برایم راحت است، ارتباطم را با آنها حفظ میکنم؛ بسیار پیش آمده که سالها بعد با آنها همکاری کردهام.
من زیاد سؤال میپرسم. دوست دارم با مشتریانمان صحبت کنم و از کسبوکارشان بپرسم؛ بدانم در چه زمینهای خبرهاند، چه فرصتهایی را شناسایی میکنند و در چه زمینهای نیازمند کمک هستند. سپس از این اطلاعات برای ادامه کارمان، ایجاد تغییرات لازم یا ارائه راهحلی نو به بازار استفاده میکنم.
دنیلا براگا (Daniela Braga) بنیانگذار و مدیرعامل دیفایندکرود (Defined Crowd)، کسبوکار فعال در حوزه آیتی است. این شرکت ارائهدهنده خدمات در زمینه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی است. درآمد دیفایندکرود در ۳ سال گذشته ۲۸۵۵ درصد رشد داشته است. او به تأثیر هوای آزاد و فضای باز معتقد است:
وقتگذرانی در هوای آزاد به من انگیزه میدهد و برایم الهامبخش است. ترفند من برای افزایش بهره وری این است که دستکم روزی ۱ ساعت در فضای باز کار میکنم؛ ۵ نوبت پیاده روی در هفته را هم به آن اضافه کنید. این کار نهتنها ذهنم را آزاد میکند بلکه به حفظ نیرو و افزایش تمرکز و نوآوری کمک میکند.
میشل هندی (Michelle Hendy) همبنیانگذار و مدیرعامل تراستک (Trustech) است. این شرکت ارائهدهنده خدمات تخصصی و مشاوره در زمینه استخدام و مدیریت کارکنان بخش آیتی است. تراستک از نظر درآمد در ۳ سال گذشته ۲۸۱۲ درصد رشد داشته است. هندی اینچنین از تجربیاتش میگوید:
فعالیت در صنعت آیتی بهعنوان یک زن، مانند این است که این روزها بدون ماسک وارد فروشگاهی شوید. بهسرعت توجه دیگران را جلب میکنید اما نه به دلایل درست! من به قضاوت های دیگران عادت کردهام. شکایت نمیکنم و در عوض از آن به عنوان نیروی قدرتمند و پیشران بهره میگیرم. باور دارم که همین کشمکشها من را به زنی که امروز هستم، تبدیل کرده است. پایداری کنید، سرتان را بالا بگیرید و عمیقا باور داشته باشید که میتوانید تفاوت ایجاد کنید.
جین دیوید (Jeanne David) بنیانگذار و مدیرعامل اوتر آیل (Outer Aisle) است. اوتر آیل عرضهکننده ساندویچها و پیتزاهای نیمهآمادۀ تهیهشده از مواد گیاهی است. درآمد این شرکت طی ۳ سال ۵۰۰۶ درصد افزایش داشته است. دیوید درباره عادات صبحگاهی چنین میگوید:
من بهشدت باور دارم که داشتن روتین صبحگاهی ساده، برای همه سودمند است و به حفظ توازن حتی در روزهای شلوغ و پرکار کمک میکند. من صبح زود بیدار میشوم و برای خودم فنجانی چای آماده میکنم یا اینکه تا کافه موردعلاقهام میدوم (البته با حفظ فاصله اجتماعی). این کار تبدیل به عادتی شده است که برای بیدار شدن از خواب به من نیرو و انگیزه میبخشد.
هر صبح ۱ ساعت را به تمرین ذهن آگاهی سپری میکنم و ۳ چیزی که را قدردانشان هستم یادداشت میکنم. اختصاص بخشی از روز به سپاسگذاری کمک میکند که موهبتها و داشتههایم را به یاد بیاورم و نگاهی جامع به رویدادها داشته باشم. بعد از آن است که به سراغ ایمیلهایم میروم و نگاهی به موارد مهم میاندازم.
اشلی مریل (Ashley Merrill) بنیانگذار و مدیرعامل لونیا (Lunya)، فروشنده آنلاین لباس خواب به زنان مدرن امروزی است. این شرکت کوچک حوزه خردهفروشی، طی ۳ سال رشد درآمد ۲۸۷۶ درصدی داشته است. مریل سرلوحه زندگیاش را چنین معرفی میکند:
ایکیگای شعاری است من سرمشق خودم و همکارانم قرار میدهم. ایکیگای در فرهنگ ژاپنی بر این تأکید دارد که باید از هر کاری که انجام میدهید، کاری که در آن مهارت دارید، کاری که بهخاطرش دستمزد میگیرید، کاری که مردم به آن نیاز دارند و هر کاری که دوست دارید، لذت ببرید. این توصیه را دوست دارم؛ چون برخلاف شادی که اغلب گذرا است، این نوع از لذت ماندگارتر است و به آدم این حس را میدهد که اختیار آن در دست خودش است.
ریچل کارلسن (Rachel Carlson) همبنیانگذار و مدیرعامل مؤسسه آموزشی گیلد (Guild) است. این مؤسسه در همکاری با کسبوکارهای برتر و دانشگاههای غیرانتفاعی، به کارکنان شرکتها خدمات آموزشی ارائه میکند. درآمد گیلد در طول ۳ سال، ۹۹۶۹ درصد رشد کرده است. این یافتهٔ کارلسن میتواند برای خیلیها سودمند باشد:
من دریافتم که برقراری ارتباط با افراد پیش از اینکه آنها بهعنوان همکار، مدیر یا عضو هیئتمدیره به تیم بپیوندند بهشدت سودمند است. با این کار همیشه آدمهای باهوش، باانگیزه و هدفمند را گرد خودم خواهم داشت.
آماندا ترس (Amanda Tress) بنیانگذار و مدیرعامل فستر وی تو فت لاس (FASTer Way to Fat Loss)، ارائهدهنده برنامههای ورزشی و رژیمهای غذایی آنلاین به مشتریان است. این شرکت در طول ۳ سال ۵۵۷۸ درصد افزایش درآمد داشته است. گویا ترس اعتقادی به خوردن صبحانه ندارد:
من صبحانه نمیخورم تا بتوانم صبحها تمرکز و انرژیام را حفظ کنم! در کنار تمرین روزه منقطع، سعی میکنم همه غذایی را که میخورم بسوزانم و در یکی از انواع ورزشهای روزانه شرکت کنم. این کار باعث میشود بدنم به بهترین شکل کار کند، ذهنم سرزنده و شفاف باشد و اضطراب خود را مدیریت کنم.
برندا فریمن (Brenda Freeman) مدیرعامل آرتزا (Arteza) است. این شرکت فروشنده مواد اولیه و ملزومات نقاشی به قیمت اقتصادی و ارائهدهنده محتوا و تجربه کاربری باکیفیت به افراد و سازمانهایی است که علاقهمند به هنر هستند. آرتزا طی دورهای ۳ ساله، رشد درآمدی ۷۵۵۱ درصدی را به خود دیده است. فریمن معتقد است باید برای مشتری اهمیت بسیاری قائل شد:
روی تحقیق درباره مشتری سرمایه گذاری کنید. نمایندهای از مشتریان در هیئتمدیره یا کارگروهتان داشته باشید. مهمتر از همه مشتری را انسانی واقعی و از پوست و گوشت بدانید. برای سازمان مشخص کنید که نهتنها باید از دادههای دقیق جمعیتشناختی بلکه باید از انگیزههای عاطفی مشتری آگاه باشند. شما باید بدانید محصولتان چه نقشی در زندگی مشتریان دارد.
نوشین بهرویان (Nooshin Behroyan) بنیانگذار و مدیرعامل صنایع پکسن، ارئهدهنده خدمات مدیریت پروژه در حوزه نفت، گاز و انرژی است. درآمد پکسن به رهبری بهرویان، طی ۳ سال گذشته ۱۵۰۷۲ درصد افزایش داشته است. او از تجربیاتش چنین میگوید:
من پکسن را با تحقیق درباره این سه موضوع راهاندازی کردم:
اینها تبدیل به فرهنگ سازمانی ما شد. من اغلب این پیام را به کارکنان میدهم که ما تیم کاری هستیم و نه خانواده. به فرهنگی در سازمان باور دارم که در آن افراد خودشان تصمیم میگیرند کنار همکارانشان تلاش کنند چون میدانند آنها در کارشان بهتریناند.
دایانا لی (DIANA LEE) همبنیانگذار و مدیرعامل بنگاه کانستلیشن (Constellation Agency) است که در زمینه تبلیغات و بازاریابی فعالیت میکند. کانستلیشن ارائهدهنده خدمات بازاریابی و تبلیغاتی به شرکتهای خودروسازی است. این شرکت با خودروسازهای بزرگی مانند بی.ام.و، جگوار، لندرور و آئودی کار میکند. درآمد شرکت طی ۳ سال گذشته ۴۸۶۶ درصد رشد کرده است. لی معتقد است در مذاکره باید به دنبال بیشترینها بود:
در مذاکره برای رسیدن به بیشترین چانهزنی کنید بدون اینکه از خط قرمزها عبور کنید. مهم است که آدم ارزش خودش را بداند. تقاضای امتیاز بیشتر نشان میدهد فرد برای خودش و آنچه ارائه میکند، ارزش قائل است. بیشتر خواستن میتواند به عادت تبدیل شود. وقتی این کار برایتان ساده شود، تبدیل به رویکرد ذهنیتان میشود و بنابراین انجام آن سادهتر هم میشود.
شما کدامیک از زنان یا مردان کارآفرینان موفق دنیا یا ایران را میشناسید؟ کدامیک از رویکردها یا عادتهای آنها را میپسندید؟ خود شما اگر در جایگاه کارآفرین یا مدیر هستید، چه عواملی را در موفقیتتان مؤثر میدانید؟
پاسخ ها