آیا شما هم تاکنون به کارآفرین شدن فکر کردهاید؟ آیا میدانید که کارآفرینی یک روند کاملا پیچیده و درعینحال واضح دارد؟ اگر شما هم دوست دارید کارآفرین باشید، بهترین راهکار مطالعه است: مطالعه راههایی که دیگران رفتهاند و بهرهگیری از تجربهها و مهارت های کارآفرینی که کارآفرینان دیگر کسب کردهاند. برای اینکه شما هم کارآفرین موفقی باشید، پیشنهاد میکنیم معرفی کتاب امروز را از دست ندهید. کتاب شما هم میتوانید کارآفرین باشید اثر راشل بریج با هدف تضمین موفقیت شما بهعنوان یک کارآفرین نوشته شده است. در ادامه، با این معرفی کتاب همراه ما باشید. اگر تجربهای در این زمینه دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
راشل بریج (Rachel Bridge) نویسنده سابق مقالات کسب و کار در نشریه ساندی تایمز (The Sunday Times) در لندن بوده است. او در حوزه کارآفرینی فعالیت میکند و در کنفرانسها و سخنرانیهای زیادی شرکت کرده است. راشل مدرک ارشد خود را از دانشگاه کمبریج در رشته اقتصاد دریافت کرده است. او پس از فارغالتحصیلی، بهعنوان نویسنده و روزنامهنگار شروع به فعالیت کرد و همچنین بهعنوان خبرنگار خارجی برای مجله تایمز در کشورهای فرانسه، سیدنی و استرالیا فعالیت میکرده است.
کتاب دیگری که از این نویسنده به فارسی ترجمه و منتشر شده، کتاب «چگونه موفق شدم» است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خانم راشل بریج، میتوانید به وبسایت شخصی ایشان مراجعه کنید.
بهترین جملات در وصف کتاب شما هم میتوانید کارآفرین باشید را میتوان از مقدمه نویسنده نقل کرد. راشل بریج درباره کتابش اینچنین توضیح میدهد:
«راه انداختنِ کسبوکار یکی از هیجانانگیزترین، رضایتبخشترین و تأثیرگذارترین کارهایی است که میتوانید در طول زندگی خود انجام دهید. درصورت درست عملکردن، این کار شما را به سرنوشت مطلوبتان میرساند و حس زیبای موفقیت را برایتان به ارمغان میآورد. ولی از طرف دیگر، شروع کسبوکار ازجمله کارهایی است که بهخاطر غیرقابلپیشبینی بودن، احتمال شکست در آن بسیار بیشتر از موفقیت است.
حال باید دانست چگونه میتوان در این راه شانس را با خود همراه کرد؟ جواب این سؤال استفاده بهموقع از تجربه افرادی است که قبل از شما به این کار دست زدهاند. شما بهعنوان یک کارآفرین تازهکار در شرف گامنهادن به دنیایی هستید که اطلاعات کمی درباره آن در اختیار دارید. این شرایط میتواند برای شما بسیار خطرناک باشد. بنابراین این کتاب با مجهزکردن شما به ابزار دانش، اعتماد به نفس لازم برای گامنهادن به دنیای کارآفرینی را فراهم میآورد و به شما ثابت میکند که شما هم میتوانید.»
راشل بریج ۲۰ نکته کلیدی را انتخاب کرده است: نکاتی که شما را از گام اول ـ که جرقهزدن ایده است ـ تا رسیدن به هدف نهایی همراهی میکند. برای همین میتوان گفت کتاب کاملی است. یکی از مهمترین نکات درباره این کتاب این است که نویسنده هر بحثی را که مطرح میکند با تجربه یک کارآفرین واقعی مستند کرده است. این کار باعث جذب اعتماد مخاطب میشود.
ازطرفی، شما یک کتاب میخوانید؛ اما با ۲۰ کارآفرین موفق و تجربههایشان آشنا میشوید، از نوع کارشان ایده میگیرید و از همه مهمتر، احساس میکنید در نقاط مختلف دنیا، آدمهایی همفکر با شما وجود دارند. این مسئله باعث ایجاد حس اعتمادبهنفس در مخاطب میشود.
کتاب شما هم میتوانید کارآفرین باشید دارای ساختاری بسیار منظم و اثرگذار است. راشل بریج همه بخشها را با وسواس خاصی نامگذاری کرده و هر بخش دارای مستندات قوی است. همین مسئله بر گیرایی کتاب اضافه کرده است. در ادامه، فهرست مطالب این کتاب را مرور میکنیم:
خواندن کتاب شما هم میتوانید کارآفرین باشید را به کسانی پیشنهاد میکنیم که میخواهند در راه اندازی کسب و کار جدیدی قدم بگذارند. اگر شما هم چنین فردی در اطراف خود میشناسید، میتوانید این کتاب را ببه آنها توصیه کنید. همچنین مطالعه این کتاب را به نوجوانهایی پیشنهاد میکنیم که بهتازگی وارد ۱۸سالگی شدهاند؛ چون میتواند دید بسیار جامعی درباره آینده و اشتغالزایی به آنها بدهد.
هنگامی که کسبوکار را آغاز میکنید، بهاحتمالزیاد در اوایل همه کارها را باید خودتان انجام دهید. این کارها شامل جوابدادن تلفن، بستهبندی محصولات یا حتی تعمیر سقف دفتر کارتان نیز میشود. ولی بالاخره زمانی فرا میرسد که نمیتوانید تمام کارها را خودتان انجام دهید؛ زمانی که نیاز میشود از دیگران کمک بگیرید و مسئولیتهای مختلف را به آنها واگذار کنید. درحالیکه تصویر یک کارآفرین بین مردم به شکل شخصی است که بهتنهایی مسئولیت تمام امور را بر عهده میگیرد، ولی اکثر کارآفرینان موفق افرادی هستند که از یک تیم قوی برای کمک و پشتیبانی استفاده میکنند.
برای این کار سه دلیل عمده وجود دارد. دلیل اول اینکه شبانهروز فقط ۲۴ ساعت دارد و هرقدر هم که به کار خود متعهد باشید، نمیتوانید در یکلحظه در دو مکان حضور داشته باشید. دلیل دوم این است که اگر به فکر توسعه کار خود هستید، نیاز دارید زمان زیادی را فارغ از مشغلههای جانبی برای برنامه ریزی های آینده صرف کنید. بنابراین اگر بخواهید همه کارها را خودتان انجام دهید، بههیچوجه وقت کافی برای فکرکردن پیدا نخواهید کرد. دلیل سوم نیز این است که شما نهایتا در ۳۰ درصد از کارهایی که انجام میدهید مهارت دارید. پس بهتر است از افرادی که در زمینههای مختلف از شما با تجربهتر هستند نیز کمک بگیرید. (ص ۱۴۹)
تصور اینکه بهمحض تولید یک محصول، مشتریان برای خرید آن بهسرعت بهسمت شما هجوم میآوردند، بسیار خوشایند است. ولی متأسفانه در بازار بسیار پیچیده و چندلایه کنونی، هرقدر هم که محصولتان عالی و با کیفیت باشد، احتمال اینکه مشتریان بدون تبلیغات شما را پیدا کنند، بسیار پایین است. درواقع این وظیفه شماست که آنها را هرچه سریعتر و ارزانتر پیدا کنید. این فرایند به بازاریابی معروف است. مهم نیست که این کلمه شما را نگران میکند یا خیر؛ مهم این است که شما باید آن را انجام دهید. رمز موفقیت در بازاریابی این است که بتوانید نظر مشتریان بالقوه خود را جلب کنید.
برای مثال صداهای اعصاب خردکن برخی از تبلیغات تلویزیونی را به یاد بیاورید که چگونه هرگز از ذهن شما خارج نمیشوند. تهیهکنندگان این نوع تبلیغات میدانند که تبلیغات آنها اعصاب خردکناند؛ ولی آنها این را هم میدانند دفعه بعد که شما بخواهید از بین انبوهی از محصولات گزینهای را انتخاب کنید، بهطور حتم نام آن شرکت را که در تبلیغات دیدهاید، به یاد خواهید آورد و درنتیجه آن را خریداری میکنید. اما باید بدانید بازاریابی هوشمند فقط مخصوص شرکتهای بزرگ و معتبر نیست. کارآفرینان تازهکار نیز میتوانند از این راهبردهای هوشمند استفاده کنند. (ص ۱۰۴)
پاسخ ها