علی دانا پور

علی دانا پور

معلم زبان، مترجم، عاشق طبیعت
توسط ۲ نفر دنبال می شود

بهترین جت های جنگنده اسرائیل و اینکه چرا هر کدام برای اسرائیل مهم هستند

بهترین جت های جنگی اسرائیل و دلیل اهمیت هر کدام برای اسرائیل

نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) یا همان ارتش رژیم اسرائیل به لطف سرمایه‌گذاری زیاد و البته حمایت همه‌جانبه آمریکا یکی از مجهزترین نیروهای نظامی در خاورمیانه است. یکی از پیشرفته‌ترین بخش ارتش اسرائیل نیروی هوایی آن است. این نیروی هوایی از غزه تا لبنان، سوریه و حتی عراق مانور می‌دهد و اهداف مورد نظر رهبران اسرائیل را هدف می‌گیرد.

در ادامه با هم نگاه به پنج جت جنگده برتر نیروی هوایی اسرائیل داریم؛ پنج سلاح یکی از برترین نیروهای هوایی جهان که انسان‌های بسیاری را به قتل رساندند.

اف-۳۵آی ادیر (F-35I Adir)

بهترین جت های جنگی اسرائیل و دلیل اهمیت هر کدام برای اسرائیل

جنگنده اف-۳۵آی ادیر اسرائیل شاید شناخته‌شده‌ترین پلتفرم در ناوگان هوایی آن باشد. این نسخه مخصوص اصلاح‌شده از اف-۳۵ لایتنینگ II ساخت آمریکا (F-35 Lightning II)، دارای الکترونیک، اویونیک و اقدامات متقابل ساخت خود اسرائیل است.

این جت قدرتمند همچنین دارای قابلیت‌های لینک داده است که به‌طور منحصربه‌فردی با نیازهای اسرائیل سازگار شده‌اند. این مدل خاص بهبودهای اضافی در قابلیت‌های جمع‌آوری و پردازش داده‌های جت را نیز دارد.

مجموعه پیشرفته EWS ادیر به عنوان ابزاری مؤثر در مقابله با دشمنان اسرائیل است.

کفیر (The Kfir)

بهترین جت های جنگی اسرائیل و دلیل اهمیت هر کدام برای اسرائیل

پلتفرم کفیر نیروی هوایی اسرائیل عمدتاً از داسو میراژ IIIC (Dassault Mirage IIIC) مشتق شده است. این جت در مقایسه با پدر مشهور فرانسوی خود، دارای بهبودهایی در پیشرانه، آیرودینامیک و اویونیک بود.

نسخه ساخت اسرائیل از موتور توربوجت جنرال الکتریک J79 (General Electric J79) استفاده می‌کند که نسبت به موتورهای موجود در آن زمان قدرتمندتر بود.

پس از معرفی این پلتفرم در اواسط دهه ۱۹۷۰، کفیر در اولین مأموریت رزمی خود در جریان حمله هوایی اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۷۷ عملیاتی شد.

اف-۱۵آی رعیم (F-15I Ra’am)

بهترین جت های جنگی اسرائیل و دلیل اهمیت هر کدام برای اسرائیل

شاید جنگنده اف-۱۵آی رعیم اصلاح‌شده و مخصوص نیروی هوایی اسرائیل قدیمی باشد، اما این پلتفرم همچنان نقش حیاتی در استراتژی هوایی این نیرو ایفا می‌کند. مانند ادیر، رعیم دارای قابلیت‌های منحصربه‌فردی از ایگل ساخت آمریکا (Eagle) است تا نیازهای امنیتی اسرائیل را برآورده کند.

این پلتفرم برای اولین بار در دوره پس از جنگ خلیج فارس معرفی شد و اویونیک پیشرفته، تسلیحات و قابلیت‌های حمله بلندمدت را به نیروی هوایی اسرائیل بخشید. جت رعیم به‌طور قابل توجهی برد بیشتری نسبت به ادیر دارد، که این ویژگی با توجه به افزایش تنش‌ها بین تل‌آویو و تهران برای اسرائیل همیشه مهم بود.

اف-۱۶آی سوفا (F-16I Sufa)

بهترین جت های جنگی اسرائیل و دلیل اهمیت هر کدام برای اسرائیل

در خارج از نیروی هوایی ایالات متحده (U.S. Air Force)، نیروی هوایی اسرائیل بزرگ‌ترین ناوگان اف-۱۶ فایتینگ فالکن (F-16 Fighting Falcon) را در اختیار دارد. با نام مستعار سوفا (به معنای طوفان در عبری)، این پلتفرم دارای چندین اصلاح ویژه اسرائیل است که اهمیت خاص آن را نشان می‌دهد.

هنگامی که سوفاها در اوایل دهه ۲۰۰۰ به اسرائیل رسیدند، دارای اویونیک، سیستم‌های پشتیبانی تسلیحات و ابزارآلات تغییر یافته بودند. علاوه بر این، سوفا با مخازن سوخت تطبیقی ساخت اسرائیل مجهز شده که برد آن را بیشتر می‌کند.

اف-۴ فانتوم (F-4 Phantom)

بهترین جت های جنگی اسرائیل و دلیل اهمیت هر کدام برای اسرائیل

یکی از برجسته‌ترین پلتفرم‌هایی جت جنگنده که تاکنون برای نیروی هوایی اسرائیل پرواز کرده، جت مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم (McDonnell Douglas F-4 Phantom) است. بدون این جت رهگیر مافوق صوت دوربرد قدرتمند، نتیجه جنگ شش روزه ۱۹۶۷ و درگیری‌های بعدی اسرائیل کاملا عوض می‌شد. قابلیت‌های پیشرفته فانتوم به نیروی هوایی اسرائیل امکان داد تا پس از حمله مصر، در عمق این کشور به آن پاسخ دهد.

مقایسه نیروی هوایی ایران و اسرائیل

در ادامه نگاهی مقایسه‌ای بین نیروی هوایی ایران و اسرائیل به روایت Global Fire Power خواهیم داشت.

بهترین جت های جنگی اسرائیل و دلیل اهمیت هر کدام برای اسرائیل

بهترین جت های جنگی اسرائیل و دلیل اهمیت هر کدام برای اسرائیل بهترین جت های جنگی اسرائیل و دلیل اهمیت هر کدام برای اسرائیل

 

علی دانا پور
علی دانا پور معلم زبان، مترجم، عاشق طبیعت

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋