عروسک باز

عروسک باز

توسط ۱ نفر دنبال می شود

تاریخ ناگفته اسباب بازی ها

بنجامین فرانکلین در هفت‌سالگی اشتباهی مرتکب شد که در هفتادسالگی هم از یادش نرفت.

پسرک هفت‌ساله‌ای بود که سخت عاشق یک سوت اسباب بازی شده بود. اشتیاق او برای خرید سوت به‌قدری زیاد بود که یک‌راست به مغازه اسباب‌بازی‌فروشی رفت و هر چه سکه در جیبش داشت روی پیشخوان مغازه ریخت و بدون آنکه قیمت سوت را بپرسد همه سکه‌ها را به فروشنده داد. فرانکلین هفتادساله بعد برای یک دوستی نوشت: سوت را گرفتم و به خانه رفتم و آن‌قدر سوت زدم که همه کلافه شدن اما خواهر و برادرهای بزرگم متوجه شدن که برای یک سوت پول فراوان پرداخته‌ام و وحشتناک به من می‌خندیدند! اوقاتم عجیب تلخ شده بود و از ته دل گریه می‌کردم.

سال‌ها بعد که فرانکلین سفیر امریکا در فرانسه و شخصیت معروف و جهانی شد هنوز آن را فراموش نکرده بود و می‌گفت: همین‌طور که بزرگ شدم و قدم به دنیای واقعی گذاشتم و اعمال انسان‌ها را دیدم متوجه شدم بسیاری از آن‌ها بهای گزافی برای یک سوت می‌پردازند. بخش اعظم بدبختی افراد با ارزیابی غلط آن‌ها از ارزش واقعی چیزها برای پرداختن بهایی بسیار گزاف برای سوت‌هایشان فراهم آمده است. تردیدها و انتخاب ها،اختلافات خانوادگی، مشاجره‌ها، بحث و جدال بر سر مسائلی که حتی ارزش فکر کردن ندارند همه سوت‌هایی هستند که بیشتر افراد با نادانی بهای گزافی برایش می‌پردازند. به همین دلیل آموزش اصولی و درست از سنین کودکی امری بسیار بسیار مهم است. پس بهتر است با اتمسفر اسباب بازی ها بیشتر آشنا شوید.

 

تاریخچه اسباب بازی ها

"زندگی اسباب بازی پر زرق و برقی است که به امانت به ما سپرده‌اند. بعضی‌ها اسباب بازی را آن قدر جدی می‌گیرند که به خاطرش می‌گریند و پریشان می‌شوند. بعضی‌ها هم همین که اسباب بازی را به دست می‌گیرند کمی با آن بازی می‌کنند و بعد می‌شکنندش و می‌اندازندش دور. یا زیاده بهایش می‌دهیم یا بهایش را نمی‌دانیم. از زیاده روی بپرهیز. صوفی نه افراط می‌کند و نه تفریط. صوفی همیشه میانه را بر می‌گزیند." الیف شافاک کتاب ملت عشق.

تصور می شود که توپ ، بادبادک و یو یو قدیمی ترین اشیایی هستند که به طور خاص به عنوان اسباب بازی طراحی شده اند. اسباب بازی ها از ساده ترین تا پیچیده ترین چیزها متفاوت است، از چوبی که کودک انتخاب کرده و تصور می کند اسب سرگرمی است گرفته تا دستگاه های پیچیده مکانیکی یک ربات.

 

اولین اسباب بازی های بشری

اشیایی با اشکال انسانی و حیوانی که احتمالاً اسباب بازی بوده اند، در رسوبات سومر باستان که مربوط به سال 2600 قبل از میلاد است، پیدا شده است. اولین دست نوشته شناخته شده تاریخی در مورد اسباب بازی مربوط به حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح در یونانی است که به یویوها ساخته شده از چوب، فلز یا تراکتا رنگ آمیزی شده می باشد. با این حال بسیار باور دارند که یویو برای اولین بار در چین به وجود آمده است. همچنین بادبادک، که هنوز هم یک بازی محبوب در چین است، حداقل در اوایل سال 1000 قبل از میلاد به عنوان یک اسباب بازی در آنجا وجود داشته است. در هند، شکل حیوانات سفالی روی چرخ ها و سایر اسباب بازی های حیوانات مربوط به حدود 2500 سال قبل از میلاد وجود داشته است. بعداً هم اسب ها و فیل های برنجی و برنزی از بازی های رایج کودکان هندی از خانواده های ثروتمند ساخته شد.

 

اسباب بازی های قرون وسطی

بازی با اسباب بازی ها از دو جهت اصلی پیروی می کند: تقلیدی و آموزنده. ابتدایی ترین نوع بازی ها احتمالاً از غریزه انسان شکل گرفته اند. در بسیاری از فرهنگ های بشری یکی از اولین چیزهایی که به جوانان یاد داده شد، استفاده از اسلحه بود و چوب نمونه اولیه وسایل بازی بعدی مانند شمشیر و اسلحه بود. بیشتر بازی ها و ورزش هایی که نیاز به فعالیت بدنی دارند، ناشی از تمرین و کسب مهارت های مورد استفاده در جنگ و شکار است. با این حال، ابزارهای بازی یا ورزش، مانند تیر و کمان کوچکی که در روم باستان برای پسری برای آموزش به پسری داده شده بود، نه به عنوان اسباب بازی پسرانه بلکه به عنوان اسلحه در نظر گرفته می شد. با این حال ، در قرون وسطی، اشیای مربوط به جنگ مانند سربازان مینیاتوری و اسلحه به عنوان اسباب بازی در نظر گرفته می شدند. در دوران مدرن، آخرین تحولات جنگی مانند اسباب بازی ها و ماشین های جنگی که در داستان های علمی و تصاویر متحرک تخیل شده اند، در میان اسباب بازی های معاصر کاملاً وارد شده اند.

 

اسباب بازی های با ریشه مذهبی

یکی از قدیمی ترین اسباب بازی های بزرگسالان و کودکان توپ است که هم در بازی های مقدس و هم در بازی های سکولار مورد استفاده قرار می گرفت. اشکال دیگر اسباب بازی ها نیز احتمالاً از مصنوعات جادویی حاصل می شد که سهم برجسته ای در ادیان بدوی داشتند. حتی امروز، در طول جشنواره روز مردگان در مکزیک، به جمجمه ، مقبره و فرشتگان به طور استادانه و زیبایی تبدیل می شود. بسیاری از این اشکال اساساً نمادهای مذهبی هستند، اما در دست کودکان به عروسک دخترانه و اسباب بازی هایی تبدیل می شوند که با آنها بازی می شود و در نهایت پوسیده و بی مصرف می شوند. تزئینات درخت کریسمس، تخم مرغ های عید پاک که با دارا بودن تعداد زیادی شخصیت مجلل که نمایانگر تولد عیسی است ، از دیگر نمونه های بارز اسباب بازی های با منشأ مذهبی است.

 

اسباب بازی های روز مردگان

یک یادگار مدرن از فرهنگ اولیه ، عروسک کاچینای سرخپوستان پوئبلو، اگرچه در اصل یک شی مقدس مقدس است، اما کودکان به عنوان وسیله ای برای یادگیری اسطوره های فرهنگ خود با آنها بازی می کنند. در حقیقت این عروسک شاید قدیمی ترین و اساسی ترین اسباب بازی موجود باشد. هر دوره و فرهنگی نسخه های مینیاتوری از انسانها را در اختیار فرزندان خود قرار داده است. عروسک های مربوط به اوایل دوران روم و از روم مسیحی در گورهای صاحبان جوان آنها حفظ شده است. مجموعه موزه بریتانیا و موزه سلطنتی انتاریو در تورنتو هر دو حاوی عروسک های اولیه رومی است. این عروسک ها از پارچه کتانی ساخته شده و پر از پاپیروس هستند

عروسک باز
عروسک باز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋