عروسک باز

عروسک باز

توسط ۱ نفر دنبال می شود

فرق فیگور، اکشن فیگور و اسباب بازی چیست؟

 

فرق فیگور، اکشن فیگور، اسباب بازی و عروسک چیست؟

احتمالاً واژه های فیگور و اکشن فیگور زیاد به گوش شما خورده است. شاید برای شما پیش آمده باشد که وقتی فروشنده ای می خواهد چیزی را به شما بفروشد می گوید اکشن فیگور است اما اگر بخواهد به یک بچه بفروشد می گوید اسباب بازی است. واقعاً تفاوت این ها چیست؟ رده بندی سنی، جنسیت و کاربری آنها تآثیری در تقسیم بندی آنها دارد؟

 

وجه تمایز

محدودیت سنی

امروزه برای هیچ یک از چهار گروه فیگور ، اکشن فیگور ، عروسک و اسباب بازی رده بندی سنی خاصی نمی توان تعیین کرد و تمام سنین از هر چهار دسته استفاده می کنند. محدودیت سنی که بر روی بسته بندی کالا ها درج می شود، فقط شامل ممنوعیت سنی می شود. یعنی گروه سنی را معرفی می کند که استفاده از آن کالا برایش می تواند خطرناک باشد. به عنوان مثال یک اکشن فیگور ممکن است دارای نقاط نوک تیزی باشد که برای بچه های زیر 3 سال خطرناک است و نباید در دسترس آنها قرار بگیرد.

جنسیت

جنسیت هم فاکتور نادرستی برای تقسیم بندی این چهار مورد است. حتی با این که برخی تصور می کنند عروسک فقط برای دخترها است، اما امروزه عروسک های پسرانه نیز ساخته می شود که پسرها هم می توانند عروسک بازی کنند.

کاربری

کاربری یکی از فاکتورهای اولیه در دسته بندی این 4 وسیله است. مهمترین و اصلی ترین کاربری عروسک و اسباب بازی جنبه سرگرمی آنها است و بیشترین مخاطبان آنها در درجه اول کودکان و در مرحله بعد نوجوانان و در مرحله سوم گروه بزرگسالان هستند. اما بیشترین مخاطبان فیگور و اکشن فیگور ها در رده سنی نوجوانان و جوانان قرار دارند. چرا که کاربری اصلی فیگور و اکشن فیگورها مخصوص دکور و کلکسیون است و مجموعه دارانی که طرفدار شخصیت های خاصی هستند اقدام به تهیه فیگور و اکشن فیگور آن شخصیت ها می کنند.

 

اسباب بازی و عروسک

اسباب بازی هر نوع وسیله سرگرم کننده برای بچه ها است که اوقات سرگرم کننده ای را با آن سپری می کنند. یک عروسک می تواند زیرمجموعه اسباب بازی ها شمار رود. با این تفاوت که اسباب بازی اشیای گوناگونی مانند ماشین، استخر توپ، سینک ظرفشویی، ربات ها و ... را شامل می شود. اما عروسک ها فقط براساس شخصیت یک نوزاد یا کودک ساخته می شود.

فیگور و اکشن فیگور

اکشن فیگور ها برای اولین بار توسط شرکت هاسبرو در سال 1964 به کار رفت. محصولاتی که با نام اکشن فیگور ساخته شده بودند، براساس شخصیت های G.I.Joe بود که مخاطبان آنها معمولاً پسر بچه ها بودند. اما چون مشتریان از واژه "عروسک پسرانه"  خوششان نمی آمد، هاسبرو برای تولیدات خود واژه اکشن فیگور را به ابداع کرد تا مشتریان در برابر این محصولات گارد نگیرند..

شباهت فیگور و اکشن فیگور

اولین و مهم ترین ویژگی فیگور ها و اکشن فیگور ها این است که براساس شخصیت های سلبریتی ساخته می شوند. این شخصیت ممکن است یک فوتبالیست مانند رونالدو و یا قهرمان فیلم سینمایی مانند هالک و حتی کارتون مانند پونی کوچولوها باشد. البته ابعاد فیگور و اکشن فیگور ها می تواند هر اندازه ای باشد و اصلاً مهم نیست.

تفاوت فیگور و اکشن فیگور

اما آنچه که فیگور ها را از اکشن فیگور متمایز می سازد، ثابت بودن آنها است. در واقع ویژگی اصلی اکشن فیگورها این است که از قابلیت حرکت مفاصل برخوردار هستند. از این رو کلکسیونر می تواند حالت های مختلفی به آن بدهد و دست، پاها و گردن را تکان دهد و با همان حالت دلخواه آن را در کلکسیون خود قرار دهد.

فیگور ها معمولاً برای شخصیت های دختر پسند استفاده می شود. پرنسس های دیزنی چون سیندرلا و آریل نمونه هایی از آنها هستند. همچنین فیگور ها از قابلیت تغییر حالت و حرکت مفاصل برخوردار نیستند و همواره یک حالت دارند. نمونه ای از این فیگور ها کیوپاسکت ها هستند. کیوپاسکت هری پاتر نمونه ای از همین فیگورها محسوب می شود که نسخه های ممتاز آنها در فروشگاه دالیدل نیز موجود اند.

اکشن فیگور دو منظوره

یک اکشن فیگور و یا فیگور نیز می تواند اسباب بازی هم باشد و دو منظوره ساخته شود. زیرا بسیاری از سازندگان با اضافه کردن قابلیت پخش نور یا موزیک به اکشن فیگورها امکان سرگرم شدن را نیز به آن اضافه می کنند. به عنوان مثال اکشن فیگور مرد آهنی در دالیدل را مشاهده کنید که هم اکشن فیگور است و هم یک اسباب بازی است، در حالی که اکشن فیگور جوکر تنها کاربری اکشن فیگور دارد.

 

مرجع: مجله تخصصی عروسک دالیپدیا

 

عروسک باز
عروسک باز

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋