آژانس تبلیغاتی مشکات

آژانس تبلیغاتی مشکات

انواع دستکش های لاتکس و پزشکی

دستکش لاتکس چیست؟

دستکش لاتکس، یکی از انواع دستکش‌های یکبار مصرف است که در حوزه های پزشکی و آزمایشگاهی استفاده می شود. دستکش لاتکس و انواع دستکش های پزشکی از ماده‌ای به نام لاتکس تولید می‌شوند که در ادامه راجب این ماده توضیحات دقیق‌تری ارائه دادیم. قیمت دستکش لاتکس به عوامل متعددی بستگی دارد. این دستکش ها در انواع و ابعاد مختلفی تولید می شوند که هر یک برای موارد استفاده متفاوتی دارد.

قیمت و خرید دستکش لاتکس

قیمت دستکش لاتکس بستگی به سایز آن، نوع پودری یا بدون پودر بودن و تعداد آن دارد و در هنگام خرید دستکش های پزشکی باید به این موارد (سایز، تعداد و..) توجه داشته باشید. این دستکش‌ها به منظور جلوگیری از انتقال بیماری و عفونت به پوست به کار می‌رود.

قیمت دستکش لاتکس به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت دستکش لاتکس همواره به نوع آن، جنس آن و کاربرد دستکش بستگی دارد البته عوامل دیگری نیز در قیمت دستکش لاتکس تاثیرگذار هستند. بیشتر نوع و کاربرد آن در قیمت تاثیر می گذارند و اندازه آن تاثیر کمتری در قیمت این دستکش ها دارد.

لاتکس چه نوع ماده ای است؟

لاتکس ماده‌ای لاستیکی است و مواد اولیه آن از درخت صمغ که در آفریقا می‌روید تولید می‌شود. از نوع مصنوعی این ماده برای مصارف بهداشتی و پزشکی استفاده می‌شود. لاتکس یک ماده حساسیت زا است و استفاده زیاد از این ماده باعث بروز حساسیت‌های پوستی و.. می‌شود.

این دستکش ها با توجه به جنسی که دارد انعطاف خوبی برای کاربر دارد و کار را برای مصرف کننده راحت‌تر می‌کند. دستکش لاتکس در آزمایشگاه ها، مراکز معایناتی، محیط های آشپزی و تمامی مکان هایی که بهداشت اولویت اول کار است استفاده می‌شود.

تا پیش از بروز ویروس کرونا دستکش لاتکس بیشتر مورد استفاده در حوزه پزشکی قرار می گرفت اما امروزه دستکش های یکبار مصرف و دستکش لاتکس در هر حوزه و هر قشری که بهداشت برای آنها مهم است مورد استفاده قرار می گیرد.

دستکش ها بسیار متنوع اند چون هر کدام برای استفاده مشخصی خریداری می شوند و کاربرد مشخصی دارند و بنا بر کاربرد آنها جنس‌ها و مدل‌های مختلفی از دستکش تولید و در بازار توزیع می شود. دستکش‌ها به شکل‌های مختلف از دستان ما در برابر عوامل مختلف آسیب‌رسان، محافظت به عمل می‌آورند. اشخاصی که در مراکزی مثل آزمایشگاه‌ها شاغل هستند، پزشکان و کادر درمان، آشپزها، آرایشگران و… باید از دستکش های پزشکی و یکبار مصرف استفاده کنند تا از دستان خود در برابر تماس مستقیم با شی آلوده محافظت کنند.

همانطور که گفتیم لاتکس ماده‌ای طبیعی به شمار می‌رود و در بعضی از گیاهان وجود دارد. مایع شیری‌رنگ موسوم به لاتکس از گیاهان استخراج و برای درست‌کردن دستکش، کاندوم و وسایلی از این دست روانه کارخانه‌ها می‌شود. البته لاتکس‌های مصنوعی هم در کارخانه‌ها تولید می‌شود. یعنی دستکش‌های لاتکس یا از ماده طبیعی درست می‌شوند یا از ماده‌ای مصنوعی و آزمایشگاهی.

کاربردهای دستکش لاتکس

دستکش های لاتکس به خاطر جنس نازک، منعطف و در عین حال مقاومی که دارند، برای کارهایی مهم و حساس مانند جراحی بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. دستکش‌ لاتکس خاصیت کشسانی بالایی دارند و پوشیدن

و استفاده از آن بسیار راحت است. همانطور که می‌دانید در زمان اپیدمی ویروس کرونا این دستکش ها و دیگر دستکش های یکبار مصرف از مهمترین ابزار برای جلوگیری از انتقال ویروس بودند.

از دستکش های یکبار مصرف و لاتکس در آشپزخانه ها، آرایشگاه ها و گروه های امدادی نیز استفاده می کنند. در مواقعی که می‌خواهید از دستان خود در برابر آلودگی محافظت کنید استفاده از دستکش لاتکس بهترین پیشنهاد است.

به طور کلی دستکش های یکبار مصرف برای موارد زیر استفاده می‌شود:

دستکش های نازک لاتکس برای استفاده در جراحی ها و معاینات پزشکی
دستکش های ضخیم برای استفاده از مواد شوینده قوی
استفاده در آزمایشگاه ها
استفاده در انواع کارگاه ها
استفاده در رستوران ها
آرایشگاهها
کار به مواد اسیدی
مورد استفاده در فروشگاههای پروتئینی به هنگام پاک کردن مرغ یا ماهی
مورد استفاده خانگی برای جلوگیری از آلودگی پوستی هنگام آشپزی

وجود پودر در دستکش لاتکس

حتما شما هم این سوال برایتان پیش آمده است که چرا برخی از دستکش های لاتکس با پودر تولید می شوند. وجود پودر در دستکش لاتکس به این دلیل است که دستکش به هم نچسبد و بتوان راحت آن را پوشید.جنس پودر‌هایی که در دستکش‌های لاتکس به کار می رود از نشاسته ذرت در ترکیب با پودر لیکاپدیم، تالک یا هاگ هستند. وجود پودر در دستکش باعث راحت تر شدن پوشیدن آن است اما برخی افراد به پودر موجود در دستکش لاتکس حساسیت دارند.

اگر شما دچار مشکلات آلرژیگ هستید، بهتر است در انتخاب دستکش دقت بیشتری به خرج بدهید. چون اگر به دستکش حساسیت داشته باشید و ساعاتی طولانی آن را به دست کنید، واکنش‌های آلرژیک باعث بروز خارش، کهیر و مشکلاتی از این قبیل می شوید. ناگفته نماند که قیمت دستکش لاتکس بدون پودر با قیمت دستکش پودری متفاوت است و هنگام خرید دستکش لاتکس باید به این موضوع توجه کنیم.

عوارض حساسیت به لاتکس

علاوه بر اینکه پودر درون دستکش لاتکس می تواند باعث بروز حساسیت شود، برخی افراد به خود ماده لاتکس نیز حساسیت دارند. مثلا امکان دارد که یکی از دو حالت زیر را برای مصرف‌کنندگان به وجود بیاورد:

لاتکس طبیعی خارش، قرمزی و کهیر به وجود بیاورد و پوست دست را تحریک کند؛
لاتکس طبیعی در برخورد با غشای مخاطی یعنی لایه‌های سلولی دهان و بینی، داخل پلک‌ها و…، شوکی مرگ‌آور به وجود بیاورد.

اگر شما نیز سابقه بروز حساسیت را دارید یا به میوه‌هایی مانند موز یا کیوی حساسیت دارید احتمال بروز حساسیت به لاتکس در شما وجود دارد و نیاز به استفاده از دستکش لاتکس دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم از لاتکس مصنوعی استفاده کنید. فروشگاه آنلاین وی اس پی هر دو نوع دستکش های لاتکس چه طبیعی و چه مصنوعی را به مشتریان ارائه می دهد.

لاتکس طبیعی و مصنوعی در دستکش‌ها

همانطور که گفتیم جنس دستکش‌های لاتکس از دو نوع مصنوعی و طبیعی است. دستکش لاتکس مصنوعی طی مراحلی در کارخانه‌ها ساخته می شود و تفاوت آن با لاتکس طبیعی این است که لاتکس طبیعی مقاومت بیشتری دارد. مثلا در حرارت و رطوبت مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا فاسد شود.

مشخصات و ویژگی‌های دستکش لاتکس

مزایا و ویژگی‌های دستکش لاتکس را در ادامه می‌خوانیم:

  • کیفیت بالا و کاربرد زیاد
  • تهیه شده از لاتکس طبیعی با احتمال بروز آلرژی پایین
  •  غیر استریل
  •  پ
  • پوشیدن راحت دستکش ( Easy Donning )
  •  استفاده از حداقل مواد شیمیایی و مرغوب ترین آنها در تولید دستکش
  • سایز بندی متفاوت و متنوع
  •  انعطاف پذيري، كشساني بالا
  •  مناسب برای استفاده در معاینات- اورژانس- جراحیهای کوچک ……
  •  کنترل مناسب انگشتان دست برای کارهایی با حساسیت بالا

انواع دستکش پزشکی و یکبار مصرف

1.دستکش لاتکس

توضیحات کامل و جامعی در مورد این دستکش ارائه شد و کاربرد، مزایا و معایب این نوع دستکش ها را خدمت شما عرض کردیم.

دستکش های لاتکس به دو نوع پودری و بدون پودر و در برخی مواقع کم پودر تقسیم می شوند که در ادامه خصوصیات این انواع دستکش ها را برای شما شرح می‌دهیم.

دستکش لاتکس کم پودر 

دستکش پزشکی کم پودر به خاطر موادی که در تولید آن به کار رفته است خاصیت و قدرت کشسانی بالایی دارد و انعطاف پذیری آن زیاد است و جنس آن از لاتکس طبیعی و سفيد رنگ مي باشد. این دستکش بر روی مچ دست سفت می شود و از سر خوردن آن به پایین جلوگیری می کند.پودری که در تولید این دستکش از آن استفاده شده است مقدار کمی دارد و فقط تا حدودی باعث کاهش حساسیت و سهولت در پوشیدن دستکش می شود. قیمت دستکش لاتکس کم پودر تفاوت زیادی با انواع دیگر آن ندارد و علاوه بر مصارف پزشکی در حوزه های دیگری مانند صنایع غذایی و بهداشتی و آرایشی همینطور مصارف خانگی کاربرد بسیاری دارد.

2.دستکش وینیل

جنس دستکش‌های وینیل پلی وینیل کلرید یا همان پی وی سی است که بر خلاف لاتکس هیچ حساسیتی برای مصرف کننده ایجاد نمی‌کند. این دستکش ها هم برای مصارف پزشکی و استفاده در کلینیک ها و مطب ها کاربرد دارند، و هم می توانند برای مصارفی مانند محیط های آزمایشگاهی، آشپزی، رنگ کاری و… استفاده شوند.

مزایای دستکش وینیل
  • عدم حساسیت
  • قابلیت کشسانی بالا
  • قیمت مناسب
معایب دستکش وینیل
  • غیر استریل هستند
  • کاملا به دست نمی چسبند
  • نامناسب برای مصارف طولانی 

3 – دستکش نیتریل

دستکش نیتریل از پلیمر سه گانه مصنوعی ساخته شده و همین امر دلیل منعطف و مقاوم بودن این دستکش است. در واقع جنس این دستکش به گونه ای است که هم در برابر حلال های چربی و مواد شیمیایی مقاومت دارد.

مقاومت دستکش های نیتریل از لاتکس ها سه برابر بیشتر است اما انعطاف پذیری کمتری دارد و این دستکش ها نیز در دو نوع پودری و بدون پودر ساخته شده است و شما می توانید هر مورد که استفاده راحت تری برای شما دارد را انتخاب کنید.

دستکش های نیتریل چسبندگی خوبی به دست دارند اما نه به اندازه لاتکس ها. به طور کلی دستکش های نیتریل مشکلی در حرکات کلی دست بوجود نمی‌آورند اما ممکن است در حرکات جزئی مشکلات کوچکی بوجود آورند.

مزایای دستکش نیتریل

  • عدم ایجاد حساسیت
  • مقاومت بالا در برابر پارگی و مواد شیمیایی
  • قابل استفاده در موقعیت های پرخطر
  • مناسب برای استفاده طولانی مدت
  • استفاده راحت
  • طول عمر طولانی
  • ساخته شده در رنگ ها و سایزهای متنوع

معایب دستکش نیتریل

  • به طور کامل به دست نمی چسبد.

انواع رنگبندی دستکش های پزشکی

دستکش های یکبار مصرف دارای سه طیف رنگی است که هر یک از این موارد ضخامت و مقاومت جنس دستکش را مشخص می کند و هرچه دستکش ضخامت بیشتری داشته باشد قطعا مقاومت بیشتری دارد :

دستکش های آبی رنگ ضخامت کمتری دارند و برای کار های حساس مانند عمل های جراحی استفاده می‌شوند.
دستکش های صورتی رنگ ضخامت متوسطی دارند.
دستکش به رنگ سبز دارای ضخامت بالا

سایز‌های مختلف دستکش لاتکس

دستکش‌های پزشکی و یکبار مصرف در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ تولید می‌شوند. سایز‌بندی دستکش‌های پزشکی لاتکس طبق اندازه کف دست استاندارد انجام می‌شود. یعنی طبق اندازه کف دست افراد با سایز‌های مختلف، استانداردهایی برای تعیین اندازه دستکش‌های لاتکس تعریف می‌شود. در نتیجه هنگام خرید دستکش‌های لاتکس به سایز دستکش نیز توجه داشته باشید و چون یکی از وظایف دستکش از بین نبردن حس لامسه است به سایز آن توجه زیادی داشته باشید.

نکات مهم در استفاده از دستکش‌های لاتکس و جراحی

دستکش های لاتکس علی رغم اینکه برای استفاده طولانی ساخته شده‌اند اما در صورتی که دستتان دچار طعریق شد و داخل دستکش مرطوب شد آنها را تعویض نمایید. دلیل این امر این است که اگر رطوبت و گرما در زیر دستکش باشد به خودی خود باعث ایجاد آلودگی و عوامل بیماری زا می شود.

نکته بعدی این است که طبق گفته های پیشین اگر دچار حساسیت های آلرژیک هستید در انتخاب نوع دستکش حتما دقت کنید تا دچار مشکل نشوید.

اگر امکان پارگی دستکش وجود دارد حتما از دو دستکش استفاده کنید تا از ورود میکروب‌ها و آلودگی جلوگیری شود.

شرایط نگهداری دستکش های لاتکس

این دستکش ها را باید در محیطی خشک و به دور از رطوبت نگه داری کرد چون این دستکش ها در مقابل رطوبت و گرما فاسد می شوند و دچار پارگی و چسبندگی می شوند و مقاومت خود را از دست می دهند. لاتکس در مقابل نور مستقیم آفتاب هم نباید قرار بگیرد و مناسب ترین دما برای نگه داری از این محصول بین دمای 15 تا 35 درجه است.

احتیاط در استفاده ازدستکش های پزشکی

از آنجایی که دستکش های پزشکی زودتر دچار احتراق می‌شود در صورتی که از این دستکش در مجاورت آتش استفاده می‌کنید حتما اصول ایمنی را رعایت فرمایید.

پس از استفاده و تماس دست با آلودگی حتما دستکش ها را در سطل زباله بیاندازید.

دستکش‌های پزشکیدر تماس با الکل و مواد ضدعفونی‌کننده خاصیت خودرا از دست می دهند پس از ضد‌عفونی مداوم دستکش‌ها پرهیز کنید.​

آژانس تبلیغاتی مشکات
آژانس تبلیغاتی مشکات

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋