در دنیای پرشتاب و رقابتی امروز، برندهایی موفق هستند که صرفا «فروشنده» نیستند؛ بلکه ارتباط سازانی حرفه ای با مشتریان خود هستند. هرچقدر محصول یا خدمات شما باکیفیت باشد، اگر نتوانید با مشتریان تان رابطه ای مؤثر، قابل اعتماد و انسانی بسازید، احتمال وفاداری آنها پایین خواهد بود. به زبان ساده، نحوه ارتباط با مشتری همان چیزی است که بین یک خرید یکباره و یک رابطه بلندمدت تمایز ایجاد می کند.
ارتباط با مشتری چیست؟
ارتباط با مشتری یعنی توانایی برقراری تعامل دوطرفه، سازنده و هدفمند با افرادی که از محصولات یا خدمات شما استفاده می کنند یا ممکن است در آینده مشتری شما شوند. در این ارتباط، هدف فقط انتقال پیام نیست، بلکه ایجاد درک متقابل و اعتماد پایدار است. نحوه ارتباط با مشتری باید سه ویژگی اصلی داشته باشد:
- وضوح و شفافیت: پیام شما باید روشن، محترمانه و بدون ابهام باشد.
- همدلی: مشتری باید احساس کند شما او را می فهمید و دغدغه اش را جدی می گیرید.
- پیوستگی: ارتباط نباید فقط در زمان فروش اتفاق بیفتد؛ بلکه باید تداوم داشته باشد.
به طور کلی نحوه ارتباط با مشتری به روش هایی اشاره دارد که یک شرکت برای تعامل با مشتریان خود و بهبود تجربه مشتری استفاده می کند.
9 روش ارتباط با مشتریان همراه با راهکار عملیاتی
در این مقاله، 9 روش برای نحوه ارتباط با مشتری را معرفی می کنیم. ما با ارائه مثال ها و نکات مفید، نحوه استفاده از این راهکارها را آموزش می دهیم:
1- بررسی کنید مشتریان برای چه چیزهایی ارزش قائل هستند
مشتریان برای یک سری از ویژگی های محصولات/خدمات شما ارزش قائل هستند. برای اینکه ارتباط خوبی با مشتریان داشته باشید، لازم است ویژگی های ارزشمند از نگاه آنان را از جنبه های کمی و کیفی درک کنید.
راهکار عملیاتی
طرح های کشف ارزش های مشتری را به اجرا بگذارید تا از اهداف کلی و جزئی مشتریان آگاه شوید. همچنین می توانید نظرسنجی را برای مشتریان ارسال کنید، و از آنها در مورد میزان رضایت شان از محصول خریداری شده سوال کنید.
2- فرهنگ مشتری مداری را پرورش دهید
مطمئن شوید فرهنگ سازمانی را به نحوی طراحی کرده باشید که برای خدمات دهی به مشتری ارزش قائل باشد و ذهنیت مشتری محور را به اجرا بگذارد. وقتی نحوه ارتباط با مشتری به صورت مناسب و استوار باشد، دستیابی به هدف اصلی که همان سودآوری است در نهایت و به دور از هرگونه دردسری میسر می شود.
راهکار عملیاتی
تیم مشاوره مشتری به شما کمک می کند بازخوردهای تجاری مورد نیاز را جمع آوری کنید. با بررسی رسانه های اجتماعی و استفاده از نظرسنجی نیز از نیازهای مشتری آگاه می شوید.
3- نقشه های سفر مشتری را تعریف کنید
این نقشه ها بیانگر وضعیت سفر مشتری هستند. برای ایجاد و تقویت نحوه ارتباط با مشتریان، باید خواسته های فردی آنان را درک کنید. پس از مشخص کردن موقعیت مشتریان در نقشه سفر مشتری با آنها ارتباط برقرار کنید.
راهکار عملیاتی
قبل از تهیه نقشه همدلی، مطمئن شوید تعداد کافی از پرسوناهای خریدار را شناسایی و ایجاد کرده اید. اکثر کسب و کارها پرسوناهای مختلف از خریداران را بر اساس بخش های مشخصی از مشتریان خود مدلسازی می کنند. هر بخش از مشتریان باید نقشه همدلی خاص خودش را داشته باشد.
4- بین تجربیات حضوری و آنلاین ارتباط برقرار کنید
در جهانی که بر اساس ذهنیت «ابتدا دیجیتال» ساخته شده است، شخصی سازی حداکثری ارتباطات با مشتری از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است. ممکن است شما هیچ ارتباط فیزیکی با مشتریان نداشته باشید، اما حتما باید چنین نکته ای را رعایت کنید.
راهکار عملیاتی
برای مثال می توانید نرم افزار پشتیبان خود را با یک نرم افزار یکپارچه یا سایر اپلیکیشن ها و وب سایت های خدمات ویدئویی آنلاین ترکیب کنید. هدف از این کار، فراهم سازی زمان کافی برای برقراری ارتباطات حضوری، و تقویت روابط فعلی است.
5- رسیدگی به دغدغه مشتریان در کوتاه ترین زمان ممکن
پاسخگویی منطقی به درخواست های مشتریان موجب جلب اعتمادشان می شود. مشتریان احساس می کنند برایشان ارزش قائل هستید. مشتریان خواهان پیگیری سریع درخواست هایشان هستند، و شما شانس برآورده سازی انتظاراتشان را بدست می آورید.
راهکار عملیاتی
بسیاری از نگرانی ها و شکایت های مشتریان از روابط ناخوشایند با شرکت ناشی می شوند. اگر دچار چنین مشکلی شوید احتمالش هست که مشتریان نظرات منفی ثبت کنند. تفاهم بین شرکت و مشتریان با رسیدگی فوری به درخواست های مشتریان ناراضی، عذرخواهی واقعی، اعطای کارت هدیه یا کد تخفیف برای خریدهای بعدی امکان پذیر می شود.
6- نیازهای مشتری را پیش بینی کنید
پیش بینی نیازهای خریداران یکی دیگر از روش های ارتباط با مشتری است. اگر نشان دهید دنبال حل مشکلات مشتریان قبل از ابراز نارضایتی آنها باشید، شانس تان برای برقراری روابط استوار بیشتر خواهد بود.
راهکار عملیاتی
برای اینکه بفهمید چه چیزی موجب کشف محصولات از سوی مشتریان می شود، و چه موانعی بر سر راه خریدشان وجود دارد به نقشه سفر مشتری نیاز خواهید داشت. برای مثال اگر تعداد زیادی از مشتریان از صفحه خرید محصول بازدید می کنند اما خرید خود را نهایی نمی کنند، احتمالش هست که به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشند.
7- روابط کاملا شخصی باشند
سیستم CRM تعاملی به محقق سازی این هدف کمک می کند. نکته مهم این است که نحوه ارتباطات با مشتری در کانال های مختلف با هم هماهنگ باشند.
راهکار عملیاتی
افراد تازه کار حتما از اسم کوچک مشتریان استفاده کنند. با این کار ارتباط اولیه خوبی با مشتری برقرار می شود، و شخصی سازی روابط آسان تر خواهد بود.
8- سهولت در برقراری ارتباط را در اولویت قرار دهید
مشتریان برای آسان بودن ارتباطات اهمیت زیادی قائل هستند. اگر کارها را برای مخاطبان آسان کنید، شانس ارتباط موفق با آنها را افزایش می دهید. به نفع تان است که با روش های ارتباط با مشتری، فشار ارتباطی را از روی دوش مشتریان بردارید.
راهکار عملیاتی
تا جایی که امکانش هست نحوه ارتباط مشتری با شرکت را ساده کنید. به مشتریان اجازه دهید از طریق پلتفرم پیام رسانی دلخواه مثل رسانه های اجتماعی، پیام متنی، چت بات، ایمیل و ... با شما مکاتبه کنند.
9- از مشتریان سپاسگزاری کنید
اگر به مشتریان ثابت کنید برای زمان و خریدشان ارزش قائل هستید، اثرات مثبت بلندمدتی را تجربه خواهید کرد. با این کار رضایت آنها را جلب می کنید و در نتیجه آنها دوباره از شما خرید می کنند.
راهکار عملیاتی
اگر بتوانید هدایایی را به صورت غیرمنتظره به آدرس مشتریان ارسال کنید، روحیه سپاسگزاری خود را نشان داده اید و از مشتریان به خاطر وفاداری شان تشکر کرده اید.
نتیجه گیری
در دنیای رقابتی امروز، کیفیت محصول یا قیمت پایین به تنهایی عامل موفقیت نیست. آنچه مشتری را حفظ می کند، نحوه ارتباط با مشتری توسط شماست. ارتباط مؤثر یعنی درک، احترام، پاسخگویی و تداوم. یعنی مشتری احساس کند برای شما مهم است، نه فقط در زمان خرید بلکه در تمام مراحل ارتباط. اگر بخواهیم این مسیر را سادهتر کنیم، باید از ابزارهایی مثل kavak.ir استفاده کنیم که اطلاعات مشتریان را متمرکز، سازماندهی و قابل پیگیری کنند.
پاسخ ها