گروه حقوقی دادارمنش

گروه حقوقی دادارمنش

گروه حقوقی دادارمنش، تیمی متشکل از وکلای پایه یک دادگستری در تهران می‌باشد که به صورت تخصصی در کلیه امور حقوقی از جمله دعاوی ملکی، خانواده، کیفری، مالی، اداری و … در شمال تهران به فعالیت می‌پردازد.

معرفی انواع مهریه

مهریه برای عقد نکاح خواه موقت و خواه دائم الزامی است. در عقد موقت میزان مهریه می بایست در زمان عقد معین و مشخص باشد و اگر مهریه تعیین نگردد عقد باطل است. اما در نکاح دائم تعیین مهریه ممکن است در زمان عقد یا پس از آن صورت گیرد. با این حال، چنانچه در نکاح شرط شده باشد که زن هیچگنه مهریه نداشته باشد، این شرط به جهت مخالفت با قانون و قاعده امری استحقاق زوجه به مهریه، نامشروع و باطل است به عبارت دیگر "مهریه" از آثار قانونی ازدواج است و توافق طرفین تنها در میزان و چگونگی آن است.

 

مهرالمسمی

 به مالی که ضمن عقد نکاح به طور مشخص و معین به عنوان مهریه تعیین می گردد مهرالمسمی می گویند.

مهرالمثل

اگر در نکاح دائم مهریه ذکر نشده باشد یا عدم مهر شرط شده باشد طرفین می توانند بعد از عقد مهریه را به تراضی معین کنند و اگر قبل از تراضی بر مهریه معین بین زوجین نزدیکی واقع گردد زوجه مستحق “مهرالمثل” خواهد بود.به عبارت دیگر زمانی به زوجه مهرالمثل تعلق می گیرد که در عقد نکاح مهریه تعیین نشود و قبل ازتعیین مهریه بین زوجین رابطه زناشویی واقع گردد در این صورت مهرالمثل با توجه به حال زن ازحیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اماثل و اقران واقارب و همچنین معمول محل  وغیره در نظر گرفته می شود.

مهرالمتعه

 هرگاه مهریه در عقد نکاح ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و قبل از تعیین مهریه، زن خود را طلاق بدهد زن مستحق “مهرالمتعه” است و اگر بعد از نزدیکی طلاق بدهد زن مستحق مهرالمثل خواهد بود. برای تعیین “مهرالمتعه” حال مرد از حیث غنا و فقر در نظر گرفته می شود.

مهرالسنه

مهریه دختر پیامبر(ص) حضرت فاطمه (س) را “مهرالسنه” است که مقدارآن پانصد درهم نقره معادل دویست و شصت و دو مثقال ونیم پول نقره مسکوک به مثقال است.

مهریه عندالمطالبه

درمهریه عندالامطالبه پرداخت مهریه زوجه مشروط به تمکن مالی زوج نیست و اوباید هرزمان که زوجه مهریه را مطالبه کند مهریه زوجه را تماما پرداخت نماید در صورتی که زوج توانایی مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد می تواند اعسار بدهد ولی می بایست عدم تمکن مالی خود را در دادگاه اثبات نماید زیرا اصل بر تمکن مالی زوج می باشد.تشخیص اعسارزوج از پرداخت مهریه و تقسیط آن با دادگاه است.

مهریه عندالاستطاعه

درمهریه عندالاستطاعه، مطالبه مهریه مشروط به تمکن مالی زوج برای پرداخت مهریه می باشد. در مهریه عندالاستطاعه نیززوجه می تواند مهریه را مطالبه نماید ولی چنانچه زوج مدعی عدم تمکن مالی برای پرداخت مهریه باشد این زن است که باید خلاف آنرا یعنی ملائت مالی  زوج را اثبات نماید و باراثبات دعوی بر دوش زوجه می باشد.

گروه حقوقی دادارمنش
گروه حقوقی دادارمنش گروه حقوقی دادارمنش، تیمی متشکل از وکلای پایه یک دادگستری در تهران می‌باشد که به صورت تخصصی در کلیه امور حقوقی از جمله دعاوی ملکی، خانواده، کیفری، مالی، اداری و … در شمال تهران به فعالیت می‌پردازد.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋