companyregister

companyregister

ثبت شرکت و ثبت برند (ایران، عمان، امارات، قطر و عراق) companyregister.ir

ثبت برند + مراحل آن

نام تجاری به محصول، خدمات یا هر مفهومی اطلاق می شود که به طور عمومی از محصولات، خدمات یا مفاهیم دیگر شناسایی می شود تا به راحتی ارتباط برقرار کرده و به بازار عرضه شود. این یک محصول، خدمات یا هر نوع مفهومی متمایز است. در حالی که برندسازی فرآیند ایجاد و انتشار نام تجاری است. این برای کل هویت شرکت و همچنین نام‌های تک محصولی و خدماتی قابل اجرا است. در این مقاله راهنمای کامل ثبت برند (علامت تجاری) را در اختیار شما قرار می دهیم.

 

 

ثبت برند در ایران و خارج از کشور

هر نمادی مانند امضای کلمه، نام، دستگاه، برچسب، اعداد یا ترکیبی از رنگ‌ها که توسط مالک برند برای فروش کالا یا خدمات یا سایر کالاهای تجاری به کار می‌رود تا آن را از سایر کالاها و خدمات مشابه که منشأ کسب‌وکارهای مختلف هستند متمایز کند، لوگویی است که نشان دهنده کسب و کار شماست.   

ثبت برند می تواند شامل یک کلمه، نماد، لوگو، نام تجاری، بسته بندی، برچسب های بسته بندی، برچسب یا ترکیبی از این موارد باشد. هر چیزی که توسط تولید کنندگان یا ارائه دهندگان خدمات برای شناسایی محصولات یا خدمات خود و متمایز ساختن محصول یا خدمات مالک از محصولات یا خدمات رقبا استفاده می شود، ثبت برند است.   

این توسط کنترل کننده کل طرح های ثبت اختراع و علائم تجاری، وزارت بازرگانی و صنعت، دولت هند به ثبت رسیده است. ثبت نام تجاری تحت قانون علائم تجاری، 1999 اداره می شود و به مالک برند این حق انحصاری را می دهد که در صورت وقوع نقض علائم تجاری، برای جبران خسارت شکایت کند. در صورت مشابه بودن فریبکارانه با یک برند یا برند ثبت شده موجود که قبلاً برای آن درخواستی ارائه شده است، قابل ثبت نیست. 

جستجوی برند برای جلوگیری از چنین سردرگمی ها بسیار مفید است. متقاضی باید در مورد جستجوی برند تحقیق کند تا مطمئن شود که نام تجاری که قرار است در آینده استفاده شود قبلاً ثبت شده است یا خیر. اگر نه، پس او می تواند برای آن درخواست دهد. 

 

برخی از نمونه های ثبت نام تجاری

اگر در مورد نوشیدنی ها صحبت کنیم، دو نام اول در ذهن ما نقش بسته است: کوکاکولا و پپسی که متعلق به یک صنعت هستند و می توان آنها را به طور مشخص از بین بسیاری از نوشیدنی ها و همچنین نشان دهنده کیفیت آنها تشخیص داد. به همین ترتیب، شیر لبنی و کیت کت یک برند در همان صنعت است. 

 

چه کسانی واجد شرایط ثبت نام تجاری هستند؟

هر فردی، شرکت، مالک یا شخص حقوقی که ادعا می کند مالک برند است، واجد شرایط این درخواست برند است. طی روزهای کمی قابل ثبت است و به زودی می توانید از نماد "TM" استفاده کنید. تمام تشریفات ثبت برند تنها 18 تا 24 ماه طول می کشد. هنگامی که برند ثبت شد و گواهی ثبت صادر شد، می توانید از نماد ثبت شده "®" در کنار نام تجاری یا برند خود استفاده کنید. پس از گذشت 10 سال از تاریخ ثبت برند، نیاز به تمدید دارد. 

 

برند چه عملکردی را انجام می دهد؟   

کارکردهای ثبت برند به شرح زیر است:

1. از طریق ثبت نام، محصول یا خدمات به همراه منبع به راحتی قابل شناسایی است. 

2. کیفیت تضمین شده است. 

3. ابزار قدرتمند برای تبلیغ خدمات یا محصول.

 

انواع برند

انواع ثبت برند به شرح زیر است:

1. می تواند یک نام باشد خواه نام شخصی باشد یا نام خانوادگی یا امضای شخص. 

2. هر کلمه ابداع شده یا کلمه ساخته شده. 

3. اعداد / حروف / الفبایی یا هر نوع ترکیبی. 

4. هر تصویر / نماد / مونوگرام / اشکال سه بعدی، حروف و غیره 

5. علائم صدا در قالب صوتی.

 

 

مراحل ثبت برند

قبل از شروع اولین مرحله، راجع به هزینه های ثبت برند اطلاعات کسب کنید.

مرحله 1: گشت و گذار در اینترنت برای یک نام تجاری 

این به سادگی یک راه کوتاه و بهترین راه برای هر تازه واردی برای به دست آوردن یک نام تجاری جذاب، مد روز و جالب است. انتخاب یک نام تجاری که قبلا استفاده نشده باشد، قطعاً یک حرکت عاقلانه است، زیرا اکثر نام های عمومی از قبل در دستان شخصی هستند.

علاوه بر این، استفاده از یک نام خاص به یک فرآیند تحقیقاتی سریع نیاز دارد تا مطمئن شوید که نام تجاری را انتخاب نمی‌کنید که قبلاً استفاده می‌شود. بهترین بخش در اینجا این است که می توانید کلماتی را با ترکیبی از کلمات عمومی اختراع یا ایجاد کنید تا یک نام تجاری منحصر به فرد برای خود ایجاد کنید.

برای مثال یکی از نام های خاصی که من بین شرکت های دیجیتال مارکتینگ دیدم، دارکوب بود. این نام شاید در نگاه اول هیچ ارتباطی با دیجیتال مارکتینگ نداشته باشد اما یه انتخاب عاقلانه است.

 

مرحله 2: آماده سازی یک درخواست برند

مدارک پشتیبان زیر همراه با درخواست باید برای ثبت برند آنلاین ارائه شود:

1- مدرک ثبت کسب و کار: بر اساس کسب و کار ثبت شده شما (به عنوان مثال: مالکیت انحصاری و غیره)، مدرک هویتی مدیران شرکت و مدرک نشانی باید ارائه شود. در صورت کسب و کار مالکیت انفرادی، مدرک شناسایی مالک یعنی کارت PAN، کارت Aadhar می تواند ارسال شود. در حالی که در مورد شرکت ها باید مدرک آدرس شرکت ارائه شود.

2- کپی نام برند.

3- اثبات ادعا (که قابل اجرا است) علامت پیشنهادی می تواند در کشور دیگری استفاده شود.

4- وکالتنامه با امضای متقاضی.

 

مرحله 3: ثبت درخواست ثبت نام تجاری

بایگانی دستی و تشکیل پرونده الکترونیکی دو روش مختلف برای تشکیل پرونده ثبت نام هستند (فرم TM-A). اگر «پرونده دستی» را انتخاب کنید، باید شخصاً درخواست خود را برای ثبت به اداره ثبت علائم تجاری واقع در شهرهای بزرگ هند مانند دهلی، بمبئی، کلکته، احمدآباد و چنای انتقال دهید و تحویل دهید.

پس از آن باید حداقل 15 تا 20 روز منتظر بمانید تا رسید تاییدیه دریافت کنید. اما در مورد سیستم بایگانی الکترونیکی، رسید خود را فوراً در سایت دولت دریافت خواهید کرد. پس از دریافت تاییدیه خود، واجد شرایط استفاده از نماد برند (TM) خود در کنار نام تجاری خود هستید!

 

مرحله 4: بررسی روند درخواست نام تجاری

پس از ارسال درخواست، ثبت برند بررسی می کند که آیا شما از شرایط خاصی پیروی کرده اید و آیا نام تجاری شما با قانون موجود مطابقت دارد یا خیر. علاوه بر این، نباید هیچ شباهت یا یکسانی با برندهای موجود یا معلق برای ثبت وجود داشته باشد. به همین دلیل است که ما به شما انتخاب یک نام تجاری عجیب و غریب را پیشنهاد می کنیم.

 

مرحله 5: انتشار نام تجاری خود در مجلات برند

پس از فرآیند بررسی، ثبت برند، نام تجاری شما را در مجله برند منتشر می کند. مطمئناً این مهمترین بخش ثبت برند است و نباید ظرف 3 ماه، یعنی 90 روز (یا در برخی موارد 120 روز) از تاریخ انتشار، مخالفتی وجود داشته باشد. در صورت عدم وجود مخالفت، ثبت برند نسبت به صدور گواهی ثبت برند اقدام می کند.

 

مرحله 6: مخالفت با برند

در صورت وجود مخالفت توسط شخص ثالث در مدت 3 ماه پس از انتشار برند در مجله علائم تجاری، اداره ثبت علائم تجاری یک نسخه از اخطار مخالفت را به شما می دهد. شما باید ظرف چند ماه با ارائه یک اظهارنامه متقابل به اخطار مخالفت پاسخ دهید. اگر ظرف 2 ماه اظهارنامه متقابل را ارسال نکنید، درخواست برند رها شده و رد شده تلقی می شود.

اما در صورت عدم وجود مخالفت در مدت 3 ماه، این مرحله شامل حال شما نخواهد شد و نام برند شما به سمت پذیرش برای صدور گواهی ثبت برند پیش می رود.

 

مرحله 7: استماع مخالفت با برند

اگر مخالفت برند وجود نداشته باشد، این مرحله برای شما اعمال نخواهد شد. با این حال، اگر برند شما مورد مخالفت شخص ثالثی قرار گیرد و شما اظهارنامه متقابل خود را در مدت 2 ماه ارسال کنید، اداره ثبت علائم تجاری کپی اظهارنامه شما را برای شخص ثالث مخالف ثبت برند ارسال می کند.

مدارک باید توسط شما و شخص ثالث در حمایت از پرونده شما ارائه شود. اداره ثبت به شما و شخص ثالث فرصتی برای استماع پس از ارائه شواهد می دهد. پس از استماع هر دو طرف و بررسی شواهد، اداره ثبت دستور پذیرش یا رد درخواست برند را صادر می کند. اگر ثبت برند درخواست برند شما را بپذیرد، در این صورت مراحل ثبت را صادر می کند.

 

مرحله 8: صدور گواهی ثبت برند

اگر در بازه زمانی تعیین شده 90 روزه یا در صورت پذیرش درخواست برند شما پس از جلسه استماع مخالفت برند، اعتراضی وجود نداشته باشد، ثبت درخواست برند شما را می پذیرند و این شادترین لحظه برای شما خواهد بود، زیرا ثبت کننده گواهی ثبت را صادر می کند، "گواهی با مهر ثبت برند".
 

companyregister
companyregister ثبت شرکت و ثبت برند (ایران، عمان، امارات، قطر و عراق) companyregister.ir

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋