فیسبوک تصمیم دارد تا ابزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزودهی خود را هرچه بیشتر برای فضاهای کاری بهینهسازی و تبلیغ کند.
فیسبوک همیشه اعتقاد داشته است که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کاربردهایی فراتر از سرگرمی دارند. با نگاهی به برنامههای اخیر شرکت بهخوبی میتوان آیندهی مورد انتظار آنها را پیشبینی کرد و همهگیری ویروس کرونا نیز به این حرکت کمک کرد. اکنون شرکتها دیدگاه و چشمانداز جدیدی نسبت به دورکاری پیدا کردهاند و شاید ابزارهای جدید کمک بهتری در مسیر رویکرد جدید باشند.
اندرو بازورث، مدیر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی فیسبوک میگوید شرکتش تصمیم دارد تا با استفاده از فناوریهای مذکور، سبک دورکاری را بیشازپیش تقویت کند. او پیشنمایشی از چگونگی کار کردن با ابزارهای واقعیت مجازی و افزوده را هم منتشر کرد که با استفاده از سختافزار و نرمافزار ابتدایی فیسبوک انجام شده است. اگرچه پیشنمایش اخیر آنچنان بلند و با جزئیات نیست، اما آیندهی مدنظر بازورث و دیگر مدیران اجرایی فیسبوک را برای دورکاری نشان میدهد. در پیشنمایش منتشرشده، تعدادی پنجرهی شناور را میبینیم که توسط کاربر و بهکمک دستورهای حرکتی شبیه به لمسی، جابهجا و کوچک و بزرگ میشوند.
پنجرههایی که در پیشنمایش ابزار فیسبوک میبینیم، مجازی هستند، اما بهکمک ابزار واقعیت افزودهای شرکت، محیط واقعی اطراف هم دیده میشود. آکیولس از عبارت Passthrough برای توضیح امکان مشاهدهی محیط واقعی اطراف در هدستها استفاده میکند. طبق گفتهی تیم توسعه، دوربینهایی رو به بیرون در هدستهای Rift یا Quest VR استفاده میشوند که امکان مشاهدهی محیط واقعی اطراف را برای کاربر فراهم میکنند.
بازورث در پیشنمایش اخیر از ابزارهای فیسبوک، ترکیبی از واقعیت افزوده و مجازی را بهعنوان هدف شرکت مطرح میکند. واقعیت ترکیبی، اصطلاح صنعت برای این فناوری است. ترکیب واقعیتها به کاربر امکان میدهد تا از ابزارهای فیزیکی دیگر هم در ترکیب با هدست استفاده کند. بهعنوان مثال میتوان در ارتباطهای کاری از کیبورد واقعی استفاده کرد. از بخشهای دیگری که در پیشنمایش دیده شد، میتوان به یک منوی کوچک در پایین صفحهی نمایش کاربر اشاره کرد که مانند منوهای کاربری در سیستمهای عامل مرسوم کار میکند و با یک اشارهی دست، فعال میشود.
فیسبوک در پستی وبلاگی، قابلیتهای موجود و آیندهی موردنظر را برای استفاده از واقعیت ترکیبی در کسبوکار شرح میدهد:
ما در آینده میتوانیم یک محیط کار منحصربهفرد را با نمایشگرهایی با قابلیت شخصیسازی بهکمک واقعیت مجازی توسعه دهیم که از محدودیت نمایشگرهای فیزیکی فراتر خواهد رفت. این سیستم از قابلیتهایی همچون Passthrough استفاده میکند تا یک تجربهی کاربری با بهرهوری بالا را با واقعیت ترکیبی ارائه کند. کاربران در آینده میتوانند در هدست واقعیت مجازی، بهراحتی بین دنیای مجازی و واقعی جابهجا شوند. چنین رویکردی باعث میشود تا آگاهی بهتری نسبت به فضای پیرامون داشته باشند و در عین حال از قابلیتهای واقعیت مجازی و ابزارهای دیگر بهره ببرند. با بهرهگیری انعطافپذیری ابزارهای ورودی جدید همچون ردگیری دست و آشنایی کاربران با دستگاههای ورودی مرسوم مانند کیبورد و ماوس، میتوان مجموعهای از قابلیتهای کاربردی را به کاربران ارائه کرد.
برنامهها و پیشنمایش جدید فیسبوک، قابلیتهای آنچنان جدیدی نیستند. مشابه همین برنامهها را قبلا در مایکروسافت هولولنز و هدست مجیک لیپ وان مشاهده کردهایم. فیسبوک و آکیولس هم قبلا پیشنمایشهایی از ابزارهای مشابه به نمایش گذاشته بودند که با هدف ارائهی پیشنمایش آکیولس انجام شد. در رخدادهای قبلی، کاربری با هدست واقعیت مجازی دیده میشد که کاری معنادار مانند تایپ کردن با کیبورد را هم انجام میداد. پیشنمایش اخیر از داخل خود هدست ضبط شده بود و دیدگاهی نسبت به وضعیت کاربر در دنیای واقعی به ما نمیدهد.
اخبار جدید از فیسبوک نشان میدهد که این شرکت در دوران بحران کووید ۱۹ سعی در افزایش فعالیت در حوزهی واقعیت ترکیبی دارد. شرکت اکنون یک واحد کسبوکاری مستقل برای آکیولس دارد که هدستهای واقعیت مجازی را به شرکتها و سازمانهای دیگر میفروشد. همکاری فیسبوک و آکیولس در توسعهی کاربریهایی همچون ردگیری حرکت دست، آواتارهای واقعیتر، صدای فضایی و فناوریهای بیسیم قدرتمندتر نشان میدهد که شرکت در ایدهی حضور مجازی کاربران در محیطهای گوناگون، با جدیت حرکت میکند. آنها تصمیم دارند تا این قابلیتها را هرچه بیشتر قدرتمندتر و دردسترستر کنند.
شاید مهمترین حرکت و برنامهی فیسبوک در مسیر واقعیتهای ترکیبی را بتوان در صحبتهای مارک زاکربرگ جستوجو کرد. او جزئیاتی از برنامههایش برای مدیریت فعالیتهای شرکت منتشر کرد. از جزئیات مهم میتوان به امکان درخواست دورکاری دائمی توسط کارمندان اشاره کرد. آنها همچنین امکانات و موقعیتهای شغلی جدیدی را هم برای کارمندان دورکار فراهم خواهند کرد. شرکتهای دیگر فناوری هم رویکردهای مشابهی را پیادهسازی کردهاند که از میان مهمترینها میتوان به توییتر و اسکوئر اشاره کرد. فیسبوک را میتوان بزرگترین شرکتی دانست که به این مسیر تازه وارد میشود.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل توییتر، در مصاحبهای با ورج دربارهی برنامههای جدید شرکتش گفت:
ما بهدنبال این هستیم که به پیشروترین شرکت در دورکاری در ابعاد خود تبدیل شویم. ما باید این کار را در روشی منطقی و با مسئولیتپذیری بالا انجام دهیم. درنتیجه تصمیم داریم تا برنامهها را به روشی قابل اندازهگیری پیادهسازی کنیم. من تصور میکنم که در پنج تا ۱۰ سال آینده، به وضعیتی برسیم که حدود نیمی از کارمندان بهصورت دورکاری دائمی با شرکت همکاری کنند (این زمان احتمالا به ۱۰ سال نزدیکتر خواهد بود).
زاکربرگ در ادامهی صحبتهای خود اشارهای جدی به AR و VR داشت. او اعتقاد دارد این ابزارها در طولانیمدت دورکاری را منطقیتر و ملموستر میکنند. کارمندان دورکار با استفاده از چنین ابزارهایی، حس واقعی بهتری از حضور در جلسهها و برنامههای مشارکتی خواهند داشت. او میگوید: «واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، حضور از راه دور را برای مردم آسانتر میکند. اگر دیدگاه مثبتی نسبت به آیندهی واقعیتهای مجازی و افزوده داشته باشیم، یعنی به مردم کمک میکنیم تا کاری که دوست دارند را در مکان موردعلاقهی خود انجام دهند. درنهایت من تصور میکنم این رویکرد به چشمانداز جهانی منجر خواهد که به افراد بیشتری، امکان دورکاری میدهد».
همهگیری ویروس کرونا و تأثیرات آن موضوع دیگری بود که در مصاحبهی زاکربرگ به آن اشاره شد. او میگوید اقدامهای شرکتش در واکنش به تأثیرات کووید ۱۹ بر جامعه، به توسعهی فناوریهای آینده هم کمک کرده است. از همه مهمتر فناوریهای متمرکز بر دورکاری بود که با توجه بالایی توسعه یافتند. چون به گفتهی زاکربرگ، نیروی انسانی خود شرکت قطعا در آینده بیشتر از این ابزارها استفاده خواهند کرد.
زاکربرگ در پایان مصاحبهی خود میگوید سرویس ورکپلیس و ابزار چت ویدیوی پورتال، نحوهی کار در فیسبوک را هماکنون تغییر دادهاند. او میگوید AR و VR هم به همین مجموعه اضافه خواهند شد. مدیرعامل فیسبوک اعتقاد دارد باوجود اینکه سهم عمدهای از فعالیتهای شرکت به حوزهی AR و VR مربوط میشود، اما دستاوردها هنوز از کاربریهای روزمرهی کارمندان دور هستند. او میگوید بهزودی این روند هم تغییر میکند.
پاسخ ها