استارتاپ کانادایی ApplyBoard فعال در حوزهی آموزش با جذب سرمایهی جدید، ارزش خود را به ۱/۴ میلیارد دلار رساند و یونیکورن شد.
استارتاپ ApplyBoard در حوزهی آموزش بینالمللی فعالیت میکند و آن را سه برادر ایرانی، یعنی مارتین و متی و مسی بصیری، در سال ۲۰۱۵ و پس از مهاجرت به کانادا و در دانشگاه وارتلو راهاندازی کردند.
استارتاپ برادران بصیری دو هدف اصلی را دنبال میکند. در بخشی از استارتاپ پلتفرم واحدی دراختیار دانشجویان قرار میگیرد تا دانشگاههای دلخواه خود را از سرتاسر جهان بیابند و برای ادامهی تحصیل در آنها اقدام کنند. این پلتفرم بهرایگان دراختیار دانشجویان سرتاسر جهان قرار دارد. اگرچه نمونههای مشابه دیگری برای دانشآموزان علاقهمند به ادامه تحصیل در دانشگاههای گوناگون قبلا توسعه یافته بود (Common App برای دانشآموزان آمریکایی)، ApplyBoard اولین ایده با هدف قراردادن دانشجویان بینالمللی محسوب میشود.
بخش دیگری از کسبوکار ApplyBoard با دانشگاهها ارتباط دارد. استارتاپ در برنامههای متعدد اشتراک درآمد با دانشکدهها و دانشگاههای گوناگون درآمدزایی میکند. درنهایت، اگر دانشجویی ازطریق سرویس ApplyBoard در دانشکدهای ثبتنام کند، بخشی از شهریهی او به شرکت میرسد. استارتاپ برادران بصیری تاکنون گزارش دقیقی از درآمد خود منتشر نکرده است؛ اما فروش ۳۰۰ میلیون دلاری را برای سال گذشته ادعا میکند.
استارتاپ ApplyBoard پس از گذشت پنج سال از راهاندازی، به بیش از ۱۰۰ هزار دانشجو از ۱۱۰ کشور جهان کمک کرده است تا تحصیلات بینالمللی داشته باشند. اکنون این استارتاپ مقیم اونتاریو از جذب سرمایهی ۷۵ میلیون دلاری خبر میدهد که ارزش آنها را به نزدیک ۱/۵ میلیارد دلار میرساند. با چنین ارزشگذاری بیش از یکمیلیارددلاری، دیگر باید ApplyBoard را استارتاپی یونیکورن بدانیم. جذب سرمایهی جدید استارتاپ طبق ادعای مارتین بصیری در ماه مارس و بحبوحهی ویروس کرونا انجام شد؛ رخدادی که نشاندهندهی ظرفیت رشد چشمگیر استارتاپهای فناوری آموزش در دوران کنونی محسوب میشود.
همهگیری ویروس کرونا باعث شد میلیونها دانشآموز و دانشجو از کلاسهای درس محروم شوند و در خانه آموزش ببینند. در اوضاعواحوال کنونی، نقش شرکتهای حوزهی فناوری روشنتر شد که امکان تحصیل از راه دور را برای کاربران فراهم میکنند. طبق ادعای بنیانگذاران، ApplyBoard نیز رشد ۲۰۰ درصدی ماهانه را ازلحاظ تعداد دانشگاههایی تجربه کرد که از سرویسهایش استفاده میکنند. بصیری در بخشی از مصاحبه با تککرانچ میگوید:
سرمایهگذاران متعددی به اهمیت پلتفرم دیجیتال ما پی بردند که میتواند چنین کار مهمی انجام دهد.
بسیاری از استارتاپهای حوزهی فناوری آموزش از مدل کسبوکاری B2C (ارائهی خدمات از کسبوکارها به مشتریان نهایی) استفاده میکنند. از میان بزرگترین آنها میتوان به Duolingo و Udemy اشاره کرد. داستان موفقیت ApplyBoard نشان داد در حوزهی آموزش هم میتوان با ارتباط و فروش خدمات و محصولات به سازمانهای بزرگ (مدل B2B) درآمد و ارزش درخورتوجهی کسب کرد. دانشگاههای متعددی در سرتاسر جهان بهدلیل ازبینرفتن امکانات تبلیغ و تورهای سفری برای دانشجویان بینالمللی، نمیتوانند خود را به دانشجویان نشان دهند و در وضعیت کنونی، سرویسهای ApplyBoard کمک شایانی به آنها میکند.
جدیدترین دور جذب سرمایهی ApplyBoard با مدیریت Drive Capital انجام شد. از سرمایهگذاران دیگر میتوان به Fidelity Investments Canada ،Business Development Bank of Canada ،Anthos Capital ،Artiman Ventures و Plug and Play Tech Center اشاره کرد. از برنامههای آتی استارتاپ برادران بصیری پس از جذب سرمایه، میتوان به استخدام ۱۰۰ نیروی جدید اشاره کرد که به ۴۰۰ کارمند کنونی اضافه خواهند شد.
پاسخ ها