پلتفرم استریم محتوای میکسر با وجود آنکه هنوز از رقیب قدر خود یعنی توییچ بسیار عقب است؛ اما توانسته سایر رقبای خود را پشت سر بگذارد.
بهنظر میرسد با ورود مایکروسافت به عرصهی استریم ویدئوهای مرتبط با بازی، رقابت برای تسلط بر این بازار بسیار گرمتر از قبل شده است. آمارهای جدید نشان میدهند که تعداد کاربران استریمکنندهی محتوا در میکسر، پلتفرم استریمینگ مایکروسافت، از استریمرهای دو پلتفرم یوتیوب و فیسبوک گیمینگ بسیار بیشتر است.
این غول دنیای فناوری با تلاش زیاد توانسته است سرویس میکسر را با وجود رقبای قدر تا چند سال پس از راهاندازی سرپا نگه دارد. حال بهنظر میرسد زمان و سرمایهای که مایکروسافت برای این کار صرف کرده است در حال ثمره دادن است.
مایکروسافت در پلتفرم میکسر مسیری مشابه بخش ایکسباکس را طی کرده است. همانطور که در بخش ایکسباکس شاهد تصاحب استودیوهای بازیسازی متعدد بودیم، مایکروسافت سال گذشته در میکسر نیز دست به سرمایهگذاریهای متعدد زد و شماری از استریمرهای برتر توییچ را با قراردادهای انحصاری هنگفت به پلتفرم خود آورد.
توییچ که بزرگترین پلتفرم استریم بازیهای رایانهای به شمار میرود، در مدت حدود شش ماه استریمرهای معروفی چون نینجا، شراود و ایووک را درنتیجهی قراردادهای میکسر از دست داد. میزان موفقیت این راهبرد جسورانهی میکسر برای نگه داشتن بینندگان در این پلتفرم هنوز محل بحث است؛ بااینوجود افت شدید تعداد بینندگان در پلتفرم توییچ در اواخر سال ۲۰۱۹ نشان از تأثیرگذار بودن خروج برخی چهرههای مطرح دنیای استریمینگ از این پلتفرم دارد.
طبق آمار سرویس Streamlabs، توییچ همچنان بر تمامی بخشهای بازار استریم بازیها حکمرانی میکند؛ اما سرویس میکسر نیز با روند رو به رشد خود توانسته است تعداد استریمرهای خود را از مجموع استریمرهای دو پلتفرم رقیب یعنی یوتیوب و فیسبوک گیمینگ فراتر ببرد. بااینکه تعداد بینندگان میکسر از سه پلتفرم دیگر کمتر است اما این پلتفرم از نظر زمان محتوای استریم شده از ابتدای سال ۲۰۱۸ به اینسو، پس از توییچ در جایگاه دوم قرار میگیرد.
در دو سال گذشته در پلتفرم میکسر حدود ۲۶۰ میلیون ساعت محتوا استریم شده است؛ درحالیکه در دو سرویس یوتیوب و فیسبوک گیمینگ مجموعا ۱۲۸ میلیون ساعت محتوا استریم شده است که کمتر از نصف پلتفرم میکسر است. طبق انتظار، توییچ با ۹۰۰ میلیون ساعت استریم محتوا در آمار و ارقام یک سر و گردن از رقبا بالاتر است.
آمار تولید محتوا در پلتفرم میکسر از سال ۲۰۱۸ به این سو
مایکروسافت در سال ۲۰۱۷ برای به زیر کشیدن پلتفرم توییچ، سرویس استریم Beam را تصاحب و نام آن را به میکسر تغییر داده بود. باتوجه به آمار فعلی بهنظر میرسد میکسر تاکنون در رسیدن به هدفی که مایکروسافت برای آن ترسیم کرده بود ناکام مانده است.
بااینوجود، این پلتفرم در نگه داشتن خود در بازاری که تحت سلطهی کامل توییچ قرار دارد به طرز شگفتآوری موفق عمل کرده است. ممکن است میکسر در آمار تعداد بینندگان استریمها هیچوقت به رقیب اصلیاش نرسد؛ اما این بدان معنا نیست که قراردادهای چندین میلیون دلاری آن با تولیدکنندگان محتوا بیهوده بودهاند.
یوتیوب و فیسبوک گیمینگ در مقایسه با میکسر تعداد کمتری تولیدکنندهی محتوا دارند اما بهواسطهی شهرتشان از تعداد بیشتری بازدیدکننده بهره میبرند؛ بااینحال جذابیت بیشتر میکسر برای استریمرهای بازیهای ایکسباکس و رایانههای شخصی با تعداد کمتری بیننده، میتواند الگوی مشاهده را تغییر داده و آیندهی دنیای استریمینگ را به نحو دیگری ترسیم کند.
سلطهی بیچونوچرای توییچ بر بازار و فاصلهی جبرانناپذیر آن از رقبا، باعث شده است که پلتفرمهای رقیب، نبرد بیهوده و دشواری پیش روی خود ببینند؛ بااینحال این صنعت نوپا هنوز بسیار پویا بوده و احتمال دگرگونی آن در آینده وجود دارد. حرکتهای بزرگی نظیر شکار استعدادهای دنیای استریمینگ از سوی میکسر یا قرارداد انحصاری یوتیوب با اکتیویژن-بلیزارد با وجود هزینهی بالا برای شرکتها و سختیهای احتمالی برای بینندگان و استریمرها میتوانند در آینده در صورت سقوط توییچ از جایگاه فعلی برای این شرکتها بسیار پرمنفعت تمام شوند.
پاسخ ها