توسعه دهنده شاد

توسعه دهنده شاد

مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید
توسط ۲ نفر دنبال می شود

آقای عصبانی شمارش معکوس

شمارش معکوس آقای خشمگین

درباره‌ی دکتر دیس‌ریسپکت و پرونده‌ی اخلاقی عجیبش در توئیچ

۱- احتمالا تا به حال ماجرا به گوشتان رسیده باشد. گای بیهم یا آن‌طور که در دنیای تولید محتوای آنلاین می‌شناسیمش، «دکتر دیس‌ریسپکت»، درگیر یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های آنلاین در زمینه سواستفاده از افراد زیر سن قانونی شده است. آن‌چه رخ داده - به‌نظر می‌رسد - تنها شامل رفت و برگشت چند پیام با فردی زیر سن قانونی بوده است؛ اما این پیام‌ها هرگز به دیدار و یا بیش از آن ختم نشده‌اند. قبل از این‌که به وضعیت امروز دکتر بپردازیم، مرور یک نکته خالی از لطف نیست: سعی در هرگونه فریب افراد زیر سن قانونی، هرجایی از دنیا محکوم است. حال تصور کنید که این اتفاق توسط یک شخص متاهل دارای فرزند و البته چندین میلیون دنبال‌کننده در بسترهای مختلف به وقوع بپیوند. دکتر دیس‌ریسپکت در آخرین بیانیه خود گفت که این پیام‌ها رد و بدل شده‌اند؛ اما در ادامه تاکید کرد که ارتباط او با این شخص از پیام‌های ویسپر توئیچ فراتر نرفته است و قصدی هم پشت آن نبوده.

۲- احتمالا سوال‌های پرشماری در ذهنتان شکل گرفته باشد. در این چند خط یادداشت هم سعی دارم تا خوانش خود از اتفاقات این مدت و احتمالا پاسخ چند سوال را با شما به اشتراک بگذارم. اولین سوال این است که چرا حالا و چرا در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای مطرح می‌شود؟ مگر نه این‌که ۷ سال از زمان ارسال پیام و ۴ سال از قطع همکاری بین توئیچ و دکتر می‌گذرد؟ مگر نه این‌که ۲ سال پیش دکتر دیس‌ریسپکت اعلام کرد که هرچه بین او و توئیچ بوده، حل شده است و او حتی غرامتی که می‌خواسته را هم از کمپانی آمریکایی گرفته. پس چرا حالا و آن هم به واسطه‌ی شخصی که از شرکت جدا شده، چنین مسئله‌ای مطرح می‌شود؟ حقیقت این است که اگر می‌خواستم چند روز قبل به شما پاسخ بدهم، احتمال دست داشتن توئیچ در ماجرا را بیش‌تر می‌دانستم؛ اما حالا که گزارش‌ها می‌گویند توئیچ همان زمان دکتر را به سازمان‌های مرتبط در آمریکا ارجاع داده است، باید بگوییم که وکلای آمازون کارشان را به بهترین شکل انجام داده‌اند. شرکت آمریکایی سکوت می‌کند، نه برای سرمایه‌های از دست رفته؛ بلکه برای سرمایه‌هایی که ممکن است از دست بروند.

دکتر دیسریسپکت - Dr. Disrespect

۳- اگر توضیحات مدیران سابق توئیچ را ملاک قرار دهیم (که تا به حال هم کاملا درست از آب درآمده‌اند و منابع خبری هم با آن‌ها در تعامل هستند)، افراد دیگری از نام‌های آشنای این بستر استریمینگ هستند که پایشان در پرونده‌های مشابه درگیر است. یعنی حداقل و در کم‌ترین سطح، به شخص یا گروهی خاص که زیر سن قانونی هستند، پیام‌های جنسی یا پیام‌های مشابه آن ارسال کرده‌اند. این‌جاست که توجیه سکوت توئیچ مشخص می‌شود. آن‌ها احتمالا نگران از دست رفتن قراردادهای چند میلیون دلاری دیگری هستند که در جریان است. اگر بخواهند با جزئیات بیش‌تر و به شکل عمومی درباره‌ی دکتر دیس‌ریسپکت صحبت کنند، نوبت به افراد دیگر هم خواهد رسید و این‌جاست که ضررهای مالی جبران‌ناپذیری متوجه‌شان خواهد شد. اگرچه دیر یا زود فشار افکار عمومی آن‌ها را به سمت فاش کردن حقایق بیش‌تر خواهد برد؛ اما تا همین‌جای کار هم به نظر نمی‌رسد که توئیچ از آن‌چه اتفاق افتاده، خوشحال باشد.

۴- چرا تصور می‌کنیم توئیچ، آن هم در شرایطی که یک دعوای حقوقی با دکتر دیس‌ریسپکت را تجربه کرده، بازهم از بازنشر این اطلاعات خوشحال نیست؟ پاسخ ساده است. توئیچ یک بستر محتوایی است که به ارائه‌دهندگان محتوا اجازه‌ی پخش زنده می‌دهد و در سوی دیگر، طیف وسیعی از مخاطبان از افرادی در طیف سنی زیر ۱۸ سال به چشم می‌خورند. در چنین شرایطی، توئیچ و از آن مهم‌تر کمپانی آمازون ترجیح می‌دهند تا به‌جای بردن دعواهای آنلاین بر سر این‌که حق با چه کسی است، بستر ارائه‌ی محتوای خود را یک فضای امن برای تمامی اقشار جلوه دهند. تصور کنید وقتی پدر و مادرها متوجه شوند که تعدادی از محتواسازان (که قطعا نماینده این قشر نیستند و به جمع معدودی از آن‌ها اشاره داریم) چنین پیام‌هایی را رد و بدل کرده‌اند. این بار توئیچ به عنوان یک ارائه‌دهنده محتوا زیر سوال خواهد بود که نتوانسته حتی بهترین محتواسازانش و افرادی که با آن‌ها قرارداد کاری مستقیم داشته را تحت نظارت قرار دهد.

۵- و اما یک سوال پایانی: چرا دکتر دیس‌ریسپکت به‌جز بیانیه‌ای که منتشر کرده، واکنش بیش‌تری به این ماجرا نشان نمی‌دهد؟ او در صحبت‌هایش گفت که پیام‌ها را رد و بدل کرده است؛ اما تاکید کرد که هیچ تصویر یا قرار حضوری بیش از آن پیام‌ها در کار نبوده. به یاد بیاورید که این اولین بار نیست که گای بیهم چنین رفتاری را می‌کند. او پیش از این هم در سال ۲۰۱۷ در جریان استریم‌هایش به مخاطبان گفت که به همسرش خیانت کرده و از این کار به شدت پشیمان است. حقیقت این است که شاید دکتر دیس‌ریسپکت شخصیت سرسخت و عصبانی به نظر بیاید؛ اما در آن پشت گای بیهم در شکننده‌ترین روزهای زندگی کاری خود قرار دارد. او باز هم همان کاری را تکرار کرده است که ۷ سال پیش هم به نفع او به پایان رسید: فرار رو به جلو و البته منتظر ماندن برای حل شدن همه چیز به مرور زمان. باید منتظر ماند و دید که زمان این بار تا چه اندازه با آقای استریمر مهربان خواهد بود و سرانجام این پرونده عظیم اخلاقی چه خواهد شد.

توسعه دهنده شاد
توسعه دهنده شاد مثلِ خیلی از برنامه نویسا، ماشین تبدیل کافئین به کد هستم، علاقمند به هوش مصنوعی و همه ابزارها، گجت ها و نوآوری های جدید

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋