با وجود شیوع ویروس کرونا و تأثیرش بر بازارهای مالی در سراسر جهان، گروه خودروسازی PSA (پژو سیتروئن سابق) اعلام کرد به بیشترین رکورد سودآوری در سال ۲۰۱۹ رسیده است.
گروه PSA (پژو سیتروئن سابق) و مالک برند پژو اعلام کرد سودآوری این گروه در سال ۲۰۱۹ به رکورد جدیدی رسیده است؛ اما پیشبینی میکند امسال باتوجهبه ادغام با گروه فیات کرایسلر، فروش در اروپا کاهش پیدا میکند. گروه PSA هزینههای خود در زمینههایی از جمله تهیهی قطعات خودرو را کاهش داده است؛ زیرا شرکتهای زیرمجموعهاش، یعنی اوپل و واکسال را ادغام کرده و حاشیهی سود عملیاتی را در سال گذشته به ۸/۵ درصد افزایش داده است.
گروه خودروسازی فرانسوی PSA که خودروهایی با برندهای سیتروئن و DS نیز تولید میکند، با فروش مدلهای شاسیبلند گرانقیمت و عرضهی خودروهایی مانند سیتروئن C5 ایرکراس رکود فروش خودرو را جبران میکند. فروش چنین محصولاتی باعث شد افزایش درآمد با ۱ درصد بیشتر از حد انتظار، به ۸۱/۲ میلیارد دلار ( ۷۴/۷ میلیارد یورو) برسد. چنین شرایطی به ایستادگی گروه PSA در بازار خودرو کمک میکند؛ جاییکه برخی رقبا ازجمله رنو فرانسه برای افزایش درآمد و سود بهدلیل رکود گسترده در تقاضا، با مشکلات زیادی دستوپنجه نرم میکنند.
سود خالص گروه PSA با ۱۳/۲ درصد افزایش به رکورد ۳/۲ میلیارد یورو رسیده و این شرکت سود سهام خود را به ۱/۲۳ یورو در هر سهم افزایش داده است که درمقایسهبا سال ۲۰۱۸، افزایش ۵۸ درصدی را نشان میدهد. تحلیلگران Oddo-BHF در یادداشتی اعلام کردند گروه خودروساز فرانسوی باردیگر بسیار قدرتمند و محکم بود و چنین نتایجی تأییدکننده وضعیت مناسب آن است.
بااینحال، PSA پیشبینی کرده است امسال بزرگترین بازارش در اروپا حدود ۳ درصد کاهش پیدا کند. پیوند با فیات کرایسلر به شرکت یادشده کمک میکند در بازار خودرو آمریکایشمالی آشکارا حضور یابد که با برندهایی مانند جیپ عملکرد مناسبی در این منطقه داشته است. دو شرکت مذکور ماه دسامبر چهارمین گروه خودروساز بزرگ جهان را تشکیل دادند و فیات نیز درمقایسهبا بیشتر رقبا، امسال فروش بیشتری تجربه کرده است.
کارلوس تاوارس، مدیرعامل PSA، در کنفرانس خبری گفت PSA و فیات کرایلر هر دو وضعیت مناسبی دارند و بهخوبی نیز برای کنارآمدن با مشکلات بازار کنار هم بودند. تاوارس اعلام کرد انتظار مشکل قانونی مهمی برای این ادغام را ندارد. بهگفتهی وی، PSA تاکنون ۱۴ درخواست تصویب از ۲۴ درخواست موردنیاز خود را به مقامها ارائه کرده بود.
تاوارس افزود برنامهای فوری برای تغییر در سبد بزرگ محصولات در برندهای گروه ادغامی وجود ندارد. بااینحال، شرکتهای زیرمجموعه هنوزهم امسال با مشکلاتی روبهرو هستند؛ ازجمله شیوع ویروس کرونا که تولید در چین را فلج کرده و به زنجیرهی تأمین خودروسازان ضربه زده است. مدیرعامل PSA گفت هنوز ارزیابی تأثیرات ویروس کرونا دشوار است. کارخانههای PSA در ووهان، مرکز شیوع این بیماری، قرار است هفتهی دوم مارس بازگشایی شوند. سال گذشته، این خودروساز فرانسوی ۷۰۰ میلیون یورو زیان در چین متحمل شد؛ جاییکه فروش خودروهای این شرکت با کاهش روبهرو شده و در حال خروج از سرمایهگذاری مشترک با خودروساز چینی چانگان است.
تاوارس اعتقاد دارد چانگان هنوز نتوانسته در آسیا موفقیتی کسب کند و احتمالا شیوع ویروس کرونا در ماههای اخیر، باعث کاهش پیشرفت جزئی بهدستآمده هم خواهد شد. وی بدون اعلام جزئیات گفت طرحی تهاجمی برای تولید و فروش خودروهای الکتریکی در چین برنامهریزی کرده است.
پاسخ ها