اختلاف ۵ برابری بین قیمت بنزین و گاز CNG، توجه مردم به خودروهای دوگانهسوز را افزایش داده است. برای پاسخ به این نیاز، باید تولید محصولات گازسوز، قطعات فنی و جایگاههای سوختگیری CNG جدی گرفته شود.
حسن قلیپور، سرپرست مدیریت طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در گفتوگو با خبرنگاران، ضمن اشاره به طرح تخصیص ۶/۵ هزار میلیارد تومان برای دوگانهسوز کردن رایگان CNG گفت:
فعلا بین قیمت بنزین و گاز پنج برابر اختلاف است و امیدواریم این اختلاف قیمت باقی بماند تا به توسعه صنعت CNG کمک کند. در این راستا برای ساخت مخازن با اتحادیه سوختهای جایگزین هم هماهنگی صورت گرفته است.
بعد از اعلام دو نرخی شدن قیمت بنزین و سهمیهبندی آن، هیات دولت، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد گزارشی توجیهی درباره مصرف و توسعه صنعت CNG ارائه کند. ظرف یک ماه این گزارش آماده و برای شورای اقتصاد فرستاده شد تا برای توسعه این صنعت تصمیماتی اخذ شود.
بر این اساس شورای اقتصاد مصوب کرد که انواع و اقسام وانتهای سنگین و تاکسیها با اولویت اول و همچنین مسافربرهای شخصی دوگانهسوز شوند. طبق این مصوبه قرار است یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو با بودجهای که از محل صرفهجویی دوگانهسوز کردن خودروها به دست میآید، یعنی از محل نصف شدن سهمیه بنزینشان تأمین شود. مبلغ بودجه مصوب برای دوگانهسوزی رایگان، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. این مبلغ بلاعوض داده میشود یعنی تا سقفی که شورای اقتصاد برای ما اعلام کرده ما پول این را بلاعوض برای دوگانهسوزی خودروها تخصیص میدهیم. پیشبینی ما این است که این مبلغ کفاف کار را میدهد. الان هم با یکی از بانکها مذاکره کردیم تا این مبلغ را تخصیص دهد و بعد ما این پول را به بانک برمیگردانیم؛ زیرا طبق ماده ۱۲ قانون صرفهجویی باید اول کار انجام شود بعد ما هزینه کنیم. با یک بانک قرارداد ما نهایی است. منوط شده برای شروع، بانک پول را پرداخت کند و بعد ما اصل و سود پول را به بانک پرداخت خواهیم کرد.
سرپرست مدیریت طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، ضمن اشاره به تخصیص سهمیه به خودروسازان برای افزایش تولید مدلهای دوگانهسوز گفت:
اتمام این طرح و دوگانهسوز کردن این تعداد خودرو بستگی به روند ساخت مخزنها دارد. ما ۶-۷ تا کارخانه سازنده مخزن داریم. کسی که میخواهد مخزن را بسازد، اگر ورق بسازند ماده اولیهاش در داخل هست ولی مابقی باید مواد اولیه را وارد کنند. حالا این فرایند اگر با شرایط ارزی مشکلی برایش پیش نیاید امیدواریم این طرح تا پایان ۱۴۰۱ اجرایی شود.
برای ساخت مخازن با اتحادیه سوختهای جایگزین هم هماهنگی صورت گرفته است. اما چون کار شروع نشده طبیعی هست که استقبال صورت نگیرد؛ چون هنوز مردم انتظاراتشان آن طور که باید شکل نگرفته است. این مصوبه به محض اینکه آغاز شود قطعا با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. چون متقاضی بدون پرداخت پولی ماشینش دوگانهسوز میشود و حداقل اینکه روی قیمت ماشین اضافه میشود.
هدف طرح این است که خودروهای جدید و خودروهای در حال تردد دوگانهسوز شود. هر دو شرکت خودروساز در قرارداد یک بند اضافه از بقیه دارند که ما این اجازه را به آنها دادیم هم تبدیل کارخانهای و هم تبدیل کارگاهی را انجام دهند. برای دوگانهسوز کردن خودروهای نو ما سهمیه دادیم. در فاز اول ۱۵۰ هزار سهمیه به ساپیا و ۲۰۰ هزار سهمیه به ایرانخودرو؛ کار که پیشرفت کرد و تعهداتشان را عمل کردند به قراردادشان اضافه میکنیم.
سرپرست مدیریت طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره ضرورت اختلاف قیمت بنزین و CNG برای توسعه این صنعت گفت:
فعلا بین قیمت بنزین و گاز پنج برابر اختلاف است و امیدواریم این اختلاف قیمت باقی بماند تا به توسعه صنعت CNG کمک کند. البته در این حوزه ما مجری قانون هستیم. الان قیمت گاز حدود ۶۰۰ تومان است و قیمت بنزین سهمیهای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳ هزار تومان. این اختلاف قیمت باعث شده استقبال خوبی بشود و فعالان بازار CNG دوباره به بازار برگردند.
ما فعلا روی اجرای طرح تخصیص ۶.۵ هزار میلیارد تومان داریم کار میکنیم. برای خودروهای سواری و موتورسیکلت هم پیشنهادهایی داریم که باید جوانب آن را بسنجیم. برای خودروهای سواری با یکی از بانکهای خصوصی مذاکره کردیم که حداقل ۵۰۰ هزار خودرو سواری بتوانند وام بگیرند. برای موتورسیکلتها با چند بانک قرض الحسنه صحبت کردیم که با سود کم وام بدهند. خلاصه تا جایی که بتوانیم پیگیری میکنیم. در مصوبه شورای اقتصاد سایتی معرفی شده که مربوط به وزارت صمت است. وزارت صمت باید پیشبینی لازم را بکند و جلساتی با اتحادیه سوختهای جایگزین داشتیم. هفته گذشته ۲۰۰ هزار نفر ثبتنام کردند. اینکه الان تعداد ثبتنام ما کم است به خاطر این است که کار شروع نشده است. تجربه نشان میدهد به محض اینکه کار شروع شود استقبال خوبی خواهد شد.
پاسخ ها