کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر
توسط ۶۵ نفر دنبال می شود
 ۱۴ نفر را دنبال می کند

ایلان ماسک وعده رونمایی دستگاه کاربردی نورالینک را در بامداد شنبه داد

نورالینک، شرکت تازه‌تأسیس ایلان ماسک، قصد دارد فناوری رابط‌های مغز رایانه را ارتقا دهد؛ ازاین‌رو به‌زودی دستگاهی کاربردی را رونمایی خواهد کرد.

ایلان ماسک به‌تازگی اعلام کرد که نورالینک (Neuralink)، شرکت نوروفناوری اسرارآمیز او، فردا جمعه در ساعت ۱۸ به وقت محلی (۲:۳۰ بامداد شنبه به وقت ایران) دستگاهی کاربردی و احتمالا رابط مغز رایانه را رونمایی خواهد کرد. ماسک بارها درباره‌ی اعتقادش مبنی بر این موضوع صحبت کرده است که انسان‌ها برای عقب‌نماندن از هوش مصنوعی به دستگاه‌های رابط مغز رایانه (BMI) به‌عنوان مکملی برای نیروی مغز خود نیاز دارند؛ اما درحال‌حاضر هدف او بسیار ساده‌تر است. ماسک می‌خواهد دستگاهی کاشتنی بسازد که به افراد امکان می‌دهد تا با ذهن خود گوشی‌های همراه یا رایانه‌ها را کنترل کنند.

ماسک به‌روزرسانی پیشرفت نورالینک را ابتدا در ماه جولای اعلام کرد و اکنون جزئیات بیشتری درباره‌ی دستاورد تازه‌ی شرکتش ارائه داده است. او می‌گوید به‌روزرسانی جدید شامل رونمایی نسل دوم رباتی خواهد بود که به‌منظور اتصال فناوری نورالینک به مغز طراحی شده است. همچنین، ماسک به پیش‌نمایشی از «شلیک بی‌درنگ نورون‌ها» اشاره کرد؛ اما هنوز به‌طور واضح معنای آن مشخص نیست.

نورالینک حتی درمقایسه‌با دیگر سرمایه‌گذاری‌های ماسک نظیر تسلا و اسپیس‌ایکس، پروژه‌ای جاه‌طلبانه محسوب می‌شود. این شرکت می‌خواهد با استفاده از رشته‌های الکترود انعطاف‌پذیر نازک‌تر از مو، به مغز انسان متصل شود. دستگاه‌های رابط مغز رایانه‌ی کنونی به‌منظور انجام این کار از الکترودهای سفت و ضخیمی استفاده می‌کنند که می‌توانند به مغز آسیب برسانند. بااین‌حال، واردکردن الکترودهای انعطاف‌پذیر، کاری بسیار حساس‌تر و دشوارتر خواهد بود؛ ازاین‌رو برای تسهیل کاشت الکترودها در مغز، توجه نورالینک به ساخت رباتی جراح معطوف بوده است.

  • چرا ایلان ماسک پروژه نورالینک را توسعه می‌دهد؟
  • Neuralink، شرکت مرموز ایلان ماسک، به‌زودی دستاوردهایش را رونمایی خواهد کرد

درنهایت، نورالینک امیدوار است فرایند نصب نورون‌ها برای دستگاه‌های رابط مغز رایانه به‌اندازه‌ی عمل جراحی لیزیک چشم غیرتهاجمی و حتی بی‌نیاز از بیهوشی عمومی باشد. ماسک پیش‌تر برای غلبه بر محدودیت‌ها و هزینه‌های ناشی از به‌کارگیری جراحان اعصاب فوق‌متخصص، درباره‌ی نیاز به فرایندی لیزیک‌مانند برای دستگاه‌های رابط مغز رایانه صحبت کرده بود. باوجوداین به‌گفته‌ی او، چنین دستگاهی هنوز آماده‌ی رونمایی نیست. بااین‌حال، ماسک به‌تازگی در پاسخ به یکی از کاربران در توییتر نوشت: «هنوز با لیزیک فاصله‌ی بسیار دارد؛ اما در مدت چند سال می‌تواند نزدیک شود.»

بسیاری از دانشمندان از مشارکت ماسک در این رشته از پزشکی استقبال کرده‌اند؛ زیرا دستگاه‌های رابط مغز رایانه برای کمک به اشخاص معلول و افراد مبتلا به اختلالات عصبی، قابلیت بسیار زیادی دارند. باوجوداین، سایر کارشناسان هشدار داده‌اند ادعاهای ماسک مبنی‌بر سودمندی این دستگاه‌ها در آینده، هنوز فاصله‌ی زیادی با واقعیت دارند و زمان‌بندی‌های او برای پیشرفت این امر بیش‌ازحد خوش‌بینانه است. نورالینک سال گذشته اعلام کرد تا پایان ۲۰۲۰ کارآزمایی‌های بالینی را آغاز خواهد کرد؛ اما هنوز درباره‌ی هدف خود به‌روزرسانی‌های بیشتری ارائه نداده است.

نورالینک هنوز نحوه‌ی تماشای رویداد روز شنبه‌ی خود را رسما اعلام نکرده است؛ اما این مراسم احتمالا از کانال یوتیوب این شرکت پخش خواهد شد.


اینستاگرام دیجیتال

تلگرام دیجیتال

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید
کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋