سرنوشت استارتاپ خبرساز و مشهور دههی ۱۹۹۰ به فروش ختم شد. استارتاپ MelodyVR با پرداخت ۷۰ میلیون دلار، نپستر افسانهای را تصاحب کرد.
یک استارتاپ بریتانیایی فعال در حوزهی فناوری موسیقی، در قراردادی شوکهکننده با پرداخت ۷۰ میلیون دلار، سرویس نپستر را خریداری کرد. نپستر یکی از پیشگامان انقلاب استریم در دنیای موسیقی بود.
استارتاپ MelodyVR که در لندن فعالیت میکند، خدمات استریم موسیقی و برنامههای موسیقیمحور ویدیویی را با بهرهگیری از هدستهای واقعیت مجازی ارائه میکند. خرید جدید، شرکت Rhapsody International را به زیرمجموعهی MelodyVR منتقل میکند. Rhapsody International که تحت مالکیت RealNetworks بود، با برند Napster فعالیت میکرد.
نپستر فعالیت خود را در دههی ۱۹۹۰ شروع کرد و ابتدا بهعنوان یک پلتفرم دانلود غیرقانونی شناخته میشد. MelodyVR با خرید نپستر تصمیم دارد تا قابلیتها و خدمات آن را با سرویس استریم زندهی خود ترکیب کند. نپستر اکنون با بیش از سه میلیون کاربر، کتابخانهای شامل ۹۰ میلیون قطعهی موسیقی مجوزدار را دراختیار دارد که قطعا به توسعهی خدمات استارتاپ لندنی کمک میکند.
شرکت MelodyVR در سابقهی فعالیت دو سالهی خود، موفق به جذب کاربران بسیار زیادی شد. آنها با هنرمندان و گروههای مشهوری همچون Emeli Sandé, The Chainsmokers و Cypress Hill همکاری کردند و در دوران شیوع همهگیری ویروس کرونا هم موفق به جذب کاربران بسیار زیادی شدند. بههرحال در دوران همهگیری، صنعت موسیقی زنده با چالشهایی روبهرو شد و خبری از کنسرتهای حضوری نبود. دراینمیان، سرویسهایی همچون MelodyVR که پخش زنده را با کیفیت و تجربهای نزدیک به واقعیت ارائه میکردند، با استقبال بالایی روبهرو شدند.
استارتاپ بریتانیایی در ماههای اخیر استودیوهایی را در لندن و لسآنجلس راهاندازی کرد تا هنرمندان در محیطی مناسب برنامههای زنده را برای مخاطبان اجرا کنند. کاربران نیز با پرداخت هزینه، کنسرتهای مجازی را ازطریق اپلیکیشن مشاهده میکردند. تاکنون بیش از ۱۰۰ هنرمند از ابزارهای MelodyVR برای اجرای زنده استفاده کردهاند.
آنتونی ماچت، مدیرعامل MelodyVR دربارهی فعالیتهای اخیر شرکتش میگوید: «اضافه شدن نپستر به زیرمجموعهی ما، منجر به توسعهی اولین پلتفرم سرگرمی موسیقی در جهان میشود که محتوای عمیق بصری را با استریم موسیقی ترکیب میکند. خرید نپستر، یکی از پیشگامان انقلاب در صنعت موسیقی، در شرکت ما با این هدف ایدهپردازی شد که نسل جدیدی از سرویسهای موسیقی را ارائه کنیم».
استارتاپ بریتانیایی که در منطقهی سوهو لندن فعالیت میکند، سال گذشته ضرر مالی ۱۵ میلیون پوندی را گزارش کرد و اکنون ۷۶ میلیون پوند ارزشگذاری میشود. آنها مدتی پیش مرحلهی جذب سرمایهی جدیدی را پیاده کردند که منجر به جذب ۱۵ میلیون دلار سرمایه شد. خرید نپستر بهصورت ترکیبی از پرداخت نقد و سهام انجام شد. شرکت مالک نپستر، ریلنتورکس، در مجموع ۲۶/۳ میلیون دلار دریافت میکند که ۱۵ میلیون دلار بهصورت نقد و مابقی بهصورت ۲۰۰ میلیون سهم MelodyVR پرداخت میشود. درنتیجه آنها ۱۱/۵ درصد از سهام شرکت مالک را نیز دراختیار میگیرند. مابقی قرارداد ۷۰ میلیون دلاری، تعهد ۴۴ میلیون دلاری MelodyVR برای پرداخت بدهیهای آتی نپستر به شرکتهای طرف قرارداد است.
نپستر سال گذشته ۱۰/۸ میلیارد استریم به مصرفکنندهها و شرکای تجاری ارائه کرد. آنها درآمد ۱۱۳ میلیون دلاری را ثبت کردند که ۱/۸ میلیون دلار آن بهصورت سود پیش از پرداخت مالیات محاسبه شد.
فروش نپستر به استارتاپ بریتانیایی، آخرین نقطهی مهم این استارتاپ تاریخساز بود. شان پارکر و شان فنینگ، نپستر را در سال ۱۹۹۹ راهاندازی کردند. سرویسی که به کاربران دنیای موسیقی امکان میداد تا فایلهای موسیقی را بدون دور زدن کسبوکارهای سنتی صنعت به اشتراک بگذارند. بسیاری کارشناسان، تولد نپستر را یکی از دلایل مهم سقوط دنیای CD میدانند.
فعالیت نپستر از همان ابتدا با چالشها و بحرانهای بزرگی همراه بود. هنرمندان مشهوری همچون دکتر دره و متالیکا از این استارتاپ شکایت کردند که منجر به ورشکستگی در سال ۲۰۰۲ شد. اولین مالک جدید، Roxio بود که نپستر را مجددا و اینبار بهصورت یک کسبوکار قانونی راهاندازی کرد. سپس Best Buy با پرداخت ۱۲۱ میلیون دلار، شرکت را دراختیار گرفت. خریدار بعدی، سرویس استریم زندهی Rhapsody بود که در سال ۲۰۱۱ بهعنوان مالک جدید معرفی شد و برند را نیز در سال ۲۰۱۶ تحت مالکیت گرفت. سرنوشت نپستر اکنون در دستان یک استارتاپ بریتانیایی است و نمیدانیم تا چه مدت در این وضعیت باقی خواهد ماند.
پاسخ ها