فضانوردان اسپیسایکس در سفر بازگشت به کرهی زمین متوجه شدند آیپد آنها بهیکباره دچار باگ شده و تلاش کرده است به اینترنت متصل شود.
اسپیسایکس و ناسا مدتی پیش رابرت بنکن و داگلاس هرلی را ازطریق کپسول کرو دراگون به ایسگاه فضایی بینالمللی فرستادند و طبق برنامهریزی قبلی، شب گذشته مجددا به زمین برگرداندند. این سفر اهداف مختلفی داشت که طبق گفتهی کارشناسان، دستیابی به آنها برای اسپیسایکس محقق شده است. این مأموریت قصد داشت نشان دهد که اسپیسایکس میتواند فضانوردان را بهسلامت به ایستگاه فضایی بینالمللی بفرستد و برگرداند. البته حین بازگشت فضانوردان به زمین، اتفاق جالبی رخ داد.
پس از اینکه فضانوردان از ایستگاه فضایی بینالمللی جدا شدند، با تیم کنترل مأموریت در هیوستون و هاوتورن ارتباط برقرار کردند تا فرایند بازگشت به زمین را آغاز کنند. فضانوردان ازطریق تیم کنترل مأموریت تایملاین خود را بهروزرسانی میکردند تا اقدامات مختلف لازم برای بازگشت فضاپیما به زمین را در زمان درست انجام دهند. فضانوردان برای بازگشتن به زمین از تجهیزات مختلفی استفاده میکردند که در بین آنها آیپد اپل هم دیده میشد. در این مأموریت، آیپد اپل که مشغول کمکرسانی به فضانوردان برای مدیریت تایملاین بود، بهیکباره دچار باگ شد و تلاش کرد به اینترنت متصل شود.
تقریبا یکونیم ساعت پس از جدایی رابرت بنکن و داگلاس هرلی از ایستگاه فضایی بینالمللی و آغاز سفر بازگشت به زمین، آنا منون، یکی از مهندسان اسپیسایکس، از بنکن خواست تایملاین خود را برای مراحل باقیمانده از مأموریت بهروز کند. در این مواقع، مهندسان اسپیسایکس درخواستهای مختلفی مطرح میکنند و از فضانوردان میخواهند با دقت کارهای لازم را انجام دهند تا مشکلی پیش نیاید و درخواست آنا منون هم بخشی از این مجموعهدرخواستها بود. همچنین، منون از خدمهی کرو دراگون خواست اطلاعات مختلفی دربارهی مصرف آب و غذا و فعالیتهایشان پس از خوردن وعدهی غذایی دراختیار او بگذارند و جزئیاتی نیز دربارهی نحوهی خوابشان به اسپیسایکس ارائه دهند.
درحالیکه بنکن مشغول گزارشدهی به مهندس اسپیسایکس بود، ناگهانی متوجه بروز مشکلی عجیب شد. بنکن روند گزارش مشکل در یکی از تجهیزات را آغاز کرد؛ اما در همین حین، ارتباط بین کرو دراگون و مرکز کنترل مأموریت در هاوتورن برای مدتی قطع شد. هنگام قطعشدن ارتباط، بنکن مضطربانه بهسمت چپ خود، یعنی محل استقرار نمایشگرها و تجهیزات اصلی، نگاه کرد تا اینکه اتصال با مرکز کنترل مجددا برقرار شد. بنکن پس از برقراری ارتباط به مرکز کنترل گفت اپلیکیشن تعیین تایملاین در تبلتش پیغام خطایی با این عنوان نشان میدهد: «سافاری نمیتواند این صفحه را باز کند؛ زیرا آیپد شما به اینترنت متصل نیست.»
پس از اینکه مشخص شد مشکل مذکور مشکلی جزئی است، آنا منون از بنکن خواست تأیید کند حالت هواپیما روی تبلتش فعال و وایفای غیرفعال است و بنکن نیز این موضوع را تأیید کرد. بنکن سپس تصویری از مشکل آیپدش را برای تیم کنترل مأموریت فرستاد تا آنها مشکل را بهدقت بررسی کنند.
فعلا مشخص نیست اپلیکیشنی که روی آیپد اجرا میشده و به بنکن برای تعیین تایملاین کمک میکرده، اپل توسعه داده یا خود اسپیسایکس یا توسعهدهندهای دیگر. البته بررسیها نشان میدهد اسپیسایکس بهطورکلی تمایل دارد اطلاعات مهم را محرمانه نگه دارد؛ بنابراین، بهاحتمال بسیار زیاد خود اسپیسایکس آن اپلیکیشن را توسعه داده است. بنکن در توضیحات بیشتر گفت در ابتدا تبلتش هیچ مشکلی نداشت و مشغول تنظیمکردن تایملاین بود؛ ولی همینکه روند اعمال برخی تغییرات گفتهشدهی مرکز کنترل را آغاز کرده، بهیکباره به صفحهی جدید منتقل شده و گفته است آیپد به اینترنت متصل نیست.
اگر این اپلیکیشن را خود اپل توسعه نداده باشد، احتمالا در آن لحظه دچار باگی خارجی شده که این شرکت نمیتوانسته برای رفع آن کاری کند. برای مأموریتی فضایی که شامل صدها متغیر پیچیده و فناوریهای روز دنیا است، چنین خطایی معمولا مشکل خاصی ایجاد نمیکند و در دستهی خطاهای جزئی قرار میگیرد. مدتی بعد از این اتفاق، فضانوردان با موفقیت به زمین بازگشتند و فضاپیمای حامل فضانوردان ساعت ۲۳:۱۸ شب گذشته به وقت تهران در نزدیکی ساحل پنساکولا فلوریدا در خلیج مکزیک به آب افتاد.
پاسخ ها