کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید

اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر
توسط ۶۵ نفر دنبال می شود
 ۱۴ نفر را دنبال می کند

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران: ادعای شکست کرونا، شعاری هیجانی است

به‌گفته‌ی فرمانده‌ی ‌عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، کرونا قطعا امواج چندین‌باره خواهد داشت و برای مدیریت این وضعیت تنها باید روش‌های مدیریتی تأثیرگذار اعمال شود.

علی‌رضازالی، فرمانده‌ی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، شیوه‌ی برخورد با کرونا در ایران را واکنش سریع و هیجانی توصیف می‌کند. زالی دراین‌باره توضیح داد: «در بیماری‌های مزمن فرسایشی که نوپدید هستند، صحبت از شکست‌دادن بیماری بیشتر نوعی واکنش هیجانی زودرس است؛ بنابراین، به این پارادایم اعتقادی ندارم.»

به‌نقل از ایسنا، فرمانده‌ی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران شکست کرونا به‌عنوان بیماری مزمن و نوپدید و فرسایشی را بیشتر شعاری هیجانی می‌داند. او می‌گوید بهتر است از عبارت «ریشه‌کن‌کردن کرونا» استفاده کنیم که البته بدین‌منظور هم ابتدا باید روش‌های مدیریتی تأثیرگذار (متفاوت با روش‌های قبل) اعمال شود. زالی می‌گوید در ادبیات علمی کمتر کشوری در ماه‌های اخیر، از عبارت «شکست‌دادن کووید ۱۹» استفاده می‌شود و باور اکثر کشورها به شکست زنجیره‌ی انتقال بیماری است. او اذعان می‌کند بالابردن پرچم افتخار دربرابر کرونا به‌هیچ‌وجه گفته‌ی علمی نیست و به استفاده از ادبیات علمی نیاز داریم.

فرمانده‌ی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران موج‌های چندین‌باره‌ی کرونا در کشور را ناگزیر می‌داند و کشورها را در این زمینه به چند دسته تقسیم می‌کند:

کشورهایی که از روز اول با مدیریت منطقی و چابک دربرابر کووید ۱۹ تدابیر جدی اتخاذ کردند و البته مؤلفه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی آن‌ها با کشور ما در انطباق نیست؛ مانند تایوان، سنگاپور، کره جنوبی و بعضا در آلمان. برخی کشورها در دور اول کرونا را مدیریت کردند و البته آسیب‌هایی هم دیدند و حالا موج دوم بیماری به‌سراغشان آمده است؛ مانند ایران. تقریبا اکثر کشورهای دنیا در همین مدل هستند.

بررسی جهانی نشان می‌دهد اروپایی‌ها به کفه‌ی رو به پایین و رو به افول رسیده‌اند. مجددا در بخش‌هایی از فرانسه و مناطقی از اسپانیا و انگلیس، خوشه‌های جدید بیماری در حال شکل‌گیری است؛ اما نه به شکلی که در موج اول بود. درعین‌حال در آمریکای‌جنوبی، بخش‌هایی از آمریکای‌شمالی و کشورهای آفریقا، به‌ویژه آفریقای‌جنوبی و آسیا کشورهایی هستند که برخلاف مدل اروپایی، در حال افزایش موارد جدید ابتلا هستند. در کشوری مانند ترکیه، باتوجه‌به اینکه دیرتر از ما موج اول را تجربه کردند، طبیعتا امواج بعدی با تأخیر درخورتوجهی انجام خواهد شد.

زالی تأکید می‌کند هیچ کشوری دربرابر موج‌های بعدی کرونا ضمانت ندارد و کرونا دوباره به‌سراغ آن‌ها هم می‌رود. وی افزود: «تا زمانی‌که ۶۶ درصد افراد در جامعه دچار این بیماری نشوند یا داروی مطمئن و واکسن بیماری پیدا نشود، این سناریو در کشورهای دنیا تکرارپذیر خواهد بود.» البته زالی رسیدن به ایمنی جمعی را بسیار خطرناک توصیف و اعلام می‌کند که به‌شدت از نظر علمی با ایمنی جمعی مخالفیم؛ چراکه ایمنی جمعی با حجم بسیار زیاد بیماری و تلفات بسیار زیاد همراه خواهد بود. وی راه دیگر مقابله با کرونا را طی‌کردن مسیری مانند سارس و مرس اعلام می‌کند که خود پس از مدتی، در طبیعت دچار سقوط و زوال شدند.

برهمین‌اساس، زالی تنها راه کنونی مقابله با کرونا را شکستن زنجیره‌ی انتقال ویروس عنوان می‌کند. زالی اعتقاد دارد ایران باید در مدیریت بیماری کووید ۱۹ زرنگ باشد و با استفاده از مبانی علمی و بدون دچارشدن به غرور کاذب، توصیه‌ها و مدل‌های کشورهای موفق را در پیش بگیرد. همچنین، وی به پیگیری جدی توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی تأکید می‌کند که نقشه‌ی راه مبارزه با بیماری را ترسیم می‌کند.

وضعیت شیوع کرونا در تهران

به‌باور فرمانده‌ی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران، تهران به‌دلیل داشتن بیشترین تراکم جمعیتی در کشور، سکونت ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر، سکونت غیررسمی بین ۱۳ تا ۱۷ درصد و یک میلیون نفر جمعیت شناور روزانه وضعیت پیچیده‌ای دارد. زالی بیشترین گروه سنی جان‌باختگان ناشی از کرونا در تهران را بین سنین ۷۰ تا ۷۹ سال و بیشترین گروه سنی ازنظر ابتلا را بین سنین ۵۰ تا ۵۹ سالگی اعلام می‌کند.

همچنین به‌گفته‌ی علیرضا زالی، از روز آغازین شیوع کرونا تاکنون ۸۶/۷ درصد جان‌باختگان ناشی از کرونا در تهران، حتما یک عامل زمینه‌ای هم داشته‌اند. وی درانتها به فرسودگی جامعه‌ی پزشکی اشاره می‌کند که با وجود دریافت‌نکردن بسیاری از معوقات خود همچنان در حال تلاش هستند. این در حالی است که وضعیت نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه نیز سخت‌گیرانه نیست و تنها محدودیت‌های حداقلی در تهران و دیگر استان‌های قرمز اعمال شده است. زالی دراین‌باره‌ می‌گوید:

در همه‌ی کشورهای دنیا، رعایت‌نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده‌نکردن از وسایل پیشگیری مانند ماسک، حتما با جرایمی روبه‌رو است و ما تنها کشوری هستیم که برای این موضوع جریمه در نظر نگرفته‌ایم. البته من از مردم هم تشکر می‌کنم و مردم اصلا مقصر نیستند، نباید تمام کاسه‌و‌کوزه‌ها را بر سر مردم بشکنیم. خوشبختانه اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تهران به ۶۸ درصد رسیده است؛ درحالی‌که در هفته‌ی سوم خرداد به ۱۱ درصد رسیده بود. همچنین، در تهران به‌طور میانگین ۷۲ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند.


اینستاگرام دیجیتال

تلگرام دیجیتال

کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید
کلیک🖱️ فناوری و تکنولوژی‌های جدید اخبار کامپیوتر و سخت‌افزار، بررسی فناوری‌های جدید، خبر فناوری اطلاعات IT، گجت‌های تازه، دنیای موبایل، اینترنت و شبکه، امنیت، سیستم عامل، آموزش کامپیوتر

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋