اپل طبق قراردادی که با سامسونگ امضا کرده، به خرید تعداد مشخصی صفحهنمایش OLED موظف است. ظاهرا اپل به قرارداد پایبند نمانده و ۹۵۰ میلیون دلار جریمه شده است.
گزارشهای جدید نشان میدهد اپل مجبور شده است بهدلیل کمبودن فروش آیفونها، مبلغی دیگر به سامسونگ پرداخت کند. براساس گزارش رسانهی Display Supply Chain Consultants، اپل بهتازگی ۹۵۰ میلیون دلار به سامسونگ پرداخت کرده است. طبق قرارداد منعقدشده بین دو شرکت، قرار بود اپل تعداد مشخصی پنل OLED بخرد؛ اما خرید پنلهای OLED کمتر باعث شده است اپل جریمه شود. خرید پنل OLED کمتر نشان میدهد میزان فروش آیفون کمتر از حد انتظار اپل بوده است.
سامسونگ اخیرا راهنمای مربوط به عملکرد مالی خود در سهماههی دوم سال ۲۰۲۰ را منتشر کرده است. در بخشی از این راهنما، میخوانیم کسب درآمد ازطریق بخش نمایشگر سود عملیاتی سامسونگ را در بازهی زمانی یادشده افزایش داده است؛ بااینحال، سامسونگ تاکنون تصمیم گرفته است مبلغ دقیق را اعلام نکند. رسانهی The Elec ماه گذشته در گزارشی اختصاصی نوشت سامسونگ ۷۴۵ میلیون دلار از اپل دریافت کرده است. باوجوداین، گزارش جدید DSCC بهنقل از منابعی آگاه، مبلغ مذکور را درحدود ۹۵۰ میلیون دلار اعلام میکند.
رسانهی DSCC در بخشی از گزارش خود مینویسد مبلغی که اپل به سامسونگ پرداخت کرده، تأثیر مهمی روی افزایش سود بخش نمایشگر گذاشته و ضررِ پیشبینیشده را به سود عملیاتی تبدیل کرده است. در راهنمای سامسونگ، خواندیم که درآمد سامسونگ دیسپلی سالانه با افت ۷ درصدی مواجه شده؛ بااینحال، سود عملیاتی آن ۲۳ درصد رشد کرده است. این عدد بسیار بیشتر از چیزی است که تحلیلگران پیشبینی کرده بودند.
اگر این شرایط برایتان آشنا بهنظر میرسد، بدیندلیل است که در سهماههی دوم سال گذشتهی میلادی نیز، اتفاق مشابهی رخ داد و اپل مشمول جریمه شد؛ زیرا تعداد نمایشگرهای OLED خریدهشدهی این شرکت، کمتر از حدی بود که در قرارداد عنوان شده بود.
همانطورکه در آن زمان اعلام کردیم، اپل به تسویهی نقدی این بدهی تمایلی نداشت و تصمیم گرفت جریمهی خود را در قالب ثبت سفارش بیشتر در سامسونگ دیسپلی پرداخت کند. درحالحاضر، نمیدانیم اپل برای پرداخت جریمهی امسال چه برنامهای در سر دارد.
اپل با بسیاری از شرکتهای تأمینکنندهی قطعه قراردادهایی امضا میکند که براساس آن، به سفارش تعداد مشخصی از قطعات موظف است. سیاست اپل برای انعقاد این قراردادها احتمالا بهمنظور کاهش قیمت تمامشده برای محصولاتش بهازای هر دستگاه است. اگر اپل نتواند به مفاد قرارداد پایبند بماند و تعداد مشخصی قطعه نخرد، معمولا جریمهی خاصی برای این شرکت در نظر گرفته میشود. امسال دنیاگیری ویروس کرونا اثر منفی بر زنجیرهی تأمین اپل و میزان تقاضا برای محصولات این شرکت گذاشت. همین موضوع میتواند توضیح دهد چرا اپل نتوانسته بهاندازهی کافی صفحهنمایش OLED از سامسونگ دیسپلی بخرد.
دیدگاه شما کاربران دیجیتال دربارهی این موضوع چیست؟
پاسخ ها