choobin

choobin

چطور ام دی اف را رنگ کنیم؟

ام دی اف یکی از پرکاربردترین مواد مورد استفاده در ساختمان است. کابینت آشپزخانه، روشویی حمام، قفسه کتاب، قرنیز، درهای داخلی، میزهای خواب تنها بخشی از آن هستند. با تعداد بسیار زیادی از قطعات ساخته شده از ام دی اف، نتیجه این است که آنها در نهایت فرسوده می شوند و تبدیل به تراشه، کثیف یا ظاهری قدیمی می شوند. خوشبختانه می توانید ام دی اف را رنگ آمیزی کنید و این قطعات را زنده کنید. حتی می‌توانید کابینت‌ها، قفسه‌ها و مبلمان جدیدی را از ام‌دی‌اف بسازید و آنها را رنگ آمیزی کنید، که منجر به یک روکش صاف و شیشه‌ای می‌شود .

قبل از اینکه شروع کنی

با سطح متخلخل و لبه های پوسته پوسته، ام دی اف ممکن است کاندیدای خوبی برای رنگ آمیزی موفق به نظر نرسد. درست است که رنگی که مستقیماً روی MDF اعمال می شود می تواند باعث متورم شدن و انحراف سطح شود. لبه ها رنگ را سیفون می کنند، مهم نیست چقدر رنگ بزنید. اما با استفاده از MDF ابتدا با محصولات نرم کننده، می توانید ام دی اف را درست مانند سایر سطوح کم متخلخل رنگ کنید.

درزگیر سطحی

سطوح بزرگ و مسطح ورق  ام دی اف نسبت به لبه ها راحت تر رنگ آمیزی می شوند زیرا الیاف چوب فشرده پیوند محکم تری را در سراسر سطح ایجاد می کنند. به آب بندی کمتری نیاز دارد. به علاوه، شما نباید با گودال های بزرگ روی سطح مواجه شوید. برای حالت دادن به ام دی اف قبل از رنگ آمیزی از یک سیلر سنباده شفاف یک مرحله ای استفاده کنید. سیلرهای سنباده پایه روغنی به خوبی کار می کنند، اما در صورت تمایل می توانید از سیلر سنباده پایه آب نیز استفاده کنید.

بتونه کاری لبه

لبه های ام دی اف را می توان با همان سیلر سنباده ای که برای سطوح استفاده کردید، حالت داد. از آنجایی که لبه ها بسیار متخلخل هستند، همچنان باید بین هر لایه چند لایه سیلر سنباده و ماسه بمالید. یک روش بهتر این است که لبه ها را با یک پرکننده مبتنی بر پلیمر اکریلیک پر کنید. این پرکننده تنها به یک یا دو بار استفاده نیاز دارد و از گودال های بزرگی که گاهی اوقات در لبه های ام دی اف با آن مواجه می شوید مراقبت می کند.

ملاحظات ایمنی

هنگام استفاده از رنگ ها، پرکننده ها یا پوشش ها، همیشه در مکانی با تهویه مناسب کار کنید. دستکش لاتکس بپوشید. هنگام سمباده زدن، از محافظ تنفس استفاده کنید.

دستورالعمل ها

سطح و لبه های ماسه ای

با سمباده روی یک بلوک سنباده، سطح را به آرامی سنباده بزنید. اگر لبه های 90 درجه ناهموار یا پوسته پوسته هستند، آن ها را نیز با دقت سنباده بزنید. هدف شما حذف هر گونه پوشش مومی و از بین بردن هر نقطه بلند یا ناهنجاری های دیگر به جای رسیدن به سطح صاف است. سنباده زدن بیش از حد MDF بدون روکش باعث ساییدگی آن می شود و آب بندی و رنگ آمیزی آن را دشوارتر می کند.

سیلر را اعمال کنید

سیلر سنباده را هم بزنید تا مخلوط شود. محصول را در سینی رنگ آستر دار بریزید. محصول را روی سطح بغلتانید.

سنباده کردن سطح

اجازه دهید سیلر سنباده حداقل یک ساعت خشک شود. سیلر سنباده احتمالاً سطح ام دی اف را بلند کرده است. با سنباده #220 روی بلوک سنباده یا سنباده نوسانی، سطح MDF را صاف کنید. مراقب باشید از سیلر سنباده سنباده عبور نکنید.

سطح ام دی اف را تمیز کنید

سطح ام دی اف را ابتدا با جاروبرقی و سپس با یک پارچه چسبناک تمیز کنید.

لایه دوم سیلر را اعمال کنید

روی لایه دوم سیلر سنباده بغلتانید، همانطور که با لایه اول انجام دادید. پس از اینکه لایه دوم سیلر حداقل یک ساعت خشک شد، برای بار دوم سطح را سمباده بزنید. از آنجایی که سطح نباید بیش از این بلند شود، باید بتوانید به کاغذ سنباده ریزتر #320 بروید.

فیلر را روی لبه ها اعمال کنید

با چاقوی بتونه، پرکننده را به لبه های ام دی اف بزنید. پرکننده را عمیقاً در سوراخ ها و شکاف ها فشار دهید. بگذارید دو تا سه ساعت خشک شود.

نکته

یکی دیگر از راه های اعمال فیلر روی لبه های ام دی اف، مالیدن آن با انگشت است. این روش کاربردی نامرتب‌تر است، بنابراین برای از بین بردن برآمدگی‌ها باید سمباده بیشتری روی MDF انجام دهید.

سنباده بزنید و لایه پرکننده دوم را بمالید

با دست، لبه های ام دی اف را با سمباده #220 کمی سنباده بزنید. با یک پارچه خشک پاک کنید. لایه دوم پرکننده را اضافه کنید. اجازه دهید این لایه دوم پرکننده بیشتر خشک شود - حدود چهار ساعت.

سنباده نهایی

لایه دوم پرکننده لبه را با کاغذ سنباده #320 سنباده بزنید. کاغذ سنباده را دوباره روی سطح ام دی اف ببرید و آن را هم سنباده بزنید. به زاویه 90 درجه بین لبه و سطح توجه ویژه ای داشته باشید.

ام دی اف را رنگ کنید

MDF  را با یک پارچه چسبناک پاک کنید. رنگ را با غلتاندن، برس زدن یا اسپری روی ام دی اف بمالید. حدود یک ساعت در فاصله بین دو لایه باز بگذارید. در صورت نیاز دو یا سه بار مجدداً بمالید.

نکاتی برای نقاشی ام دی اف

هنگام استفاده از پرکننده لبه، در صورت تمایل می توانید لبه ها را گرد کنید. به سادگی پرکننده را به اندازه 1/4 اینچ حجیم کنید، سپس آن را با دست با کاغذ سنباده به شکل گرد درآورید. سیلر سنباده و پرکننده پلیمری رنگ را با نرخ های کمی متفاوت جذب می کنند. برای یکسان کردن، قبل از رنگ آمیزی یک لایه نازک آستر به لبه ها بمالید. از استفاده از ترکیب دیوار خشک به عنوان پرکننده لبه خودداری کنید. برای استحکام بیشتر فقط از یک محصول تقویت شده با پلیمر استفاده کنید. ام دی اف مهر و موم شده و پر شده را نمی توان لکه دار کرد. فقط می توان آن را رنگ کرد.

منبع: تهران چوب

choobin
choobin

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋