choobin

choobin

چوب نراد را بهتر بشناسید

نراد درختی بزرگ از خانواده کاج است که در مناطق سردسیر نیم کره شمالی عموماً کشت صنعتی می شود. ارتفاع آن عموماً بسیار بلند است و در برخی مناطق به 80 متر نیز می رسد. برخی از انواع خانواده کاج می توانند بیش از 1500 سال سن داشته باشند. چوب نراد به دلیل استحکامی که دارد برای ساختمان سازی و ساخت و ساز استفاده می شود و یکی از مرغوب ترین الوارها برای مصارف سازه ای سنگین از جمله تیرهای گلولام و خرپاهای سقفی است. در ایران خرید چوب نراد روسی یکی از پرکاربردترین چوب‌های بازار کشور است.

ویژگی های قابل شناسایی چوب نراد

درخت نراد معمولاً حداقل 500 سال عمر می کنند، پیرترین درختان می توانند بیش از 1500 سال سن داشته باشند. درختان مسن دارای یک تنه بلند و بدون شاخه و یک تاج استوانه ای کوتاه با بالای صاف هستند. پوست درخت نراد جوان صاف و قهوه ای مایل به خاکستری با تاول های صمغی پر از رزین است. پوست با افزایش سن بسیار ضخیم و شیاردار می شود و برآمدگی های قهوه ای مایل به قرمز تیره ایجاد می کند.

سوزن ها صاف با نوک تیز هستند. سطح بالایی به رنگ سبز مایل به زرد روشن با یک شیار در مرکز است. سطح پایینی رنگ پریده تر است. به نظر می رسد سوزن ها در اطراف شاخه برجسته هستند. مخروط ها 5 تا 11 سانتی متر طول دارند و با بلوغ از سبز به خاکستری تبدیل می شوند. بین هر فلس گل های سه شاخه قابل مشاهده است. دانه ها در نوک بال هستند.

کاربردهای چوب نراد روسی

با توجه به استحکام خود، چوب نراد روسی در درجه اول برای ساخت و ساز استفاده می شود. سخت و مقاوم در برابر سایش است، بنابراین برای استفاده هایی که عامل سایش است، مانند اسکله ها، پایه ها، قطعات پل، خانه های چوبی و ساختمان های تجاری مناسب است. این یکی از بهترین الوارها برای اهداف ساختاری سنگین، از جمله تیرهای گلولام و خرپاهای سقف است.

نراد روسی چوبی مرغوب برای ساخت ارسی، در و پنجره است. همچنین برای تولید طیف گسترده ای از محصولات از جمله آسیاب کاری عمومی، کفپوش، مبلمان، کابینت، روکش، خمره، کشتی و قایق، تیرهای انتقال و شمع های دریایی استفاده می شود. مردم بومی استفاده های زیادی از نراد روسی دارند، از جمله سوخت پخت و پز، قلاب ماهیگیری و دسته. آنها همچنین از شاخه های آن برای پوشش کف استفاده می کنند.

استفاده های تجاری

تخته نراد دارای خواص مقاومتی عالی است و به دلیل کارایی آن به خوبی شناخته شده است. چوب به سرعت با حرکت ابعاد کوچک و تمایل کمی به بررسی خشک می شود. کار با آن نسبتاً آسان است، با کیفیت ماشینکاری خوب. به خوبی می چرخد، صاف می شود و به خوبی شکل می گیرد و می توان آن را با سنباده صاف کرد. چوب نسبتاً راحت چسب می‌زند، میخ متوسطی دارد و قابلیت نگه‌داشتن پیچ خوبی دارد و روکش خوبی دارد. همچنین قیمت نراد متری نسبتا مناسب است.

چوب نراد دارای عرض باریک و رنگ روشن است. چوب قلب از مایل به زرد تا قهوه ای مایل به قرمز متغیر است. چوب اولیه و لات‌وود تفاوت‌های قابل‌توجهی در رنگ دارند - لات‌وود دارای نوارهای تیره‌تر و واضح‌تر است. این تفاوت رنگ منجر به یک الگوی دانه متمایز در هنگام اره کردن صاف می شود. این چوب دارای بافت ریز تا متوسط و دانه صاف و غیر متخلخل است.

صنوبر ساحلی داگلاس درختی بسیار بزرگتر از گونه داخلی است و به طور کلی رنگ روشن تر و بافت یکنواخت تری دارد. هر دو دارای خواص چوبی یکسانی هستند، اگرچه داگلاس صنوبر داخلی کمتر به درمان های نگهدارنده نفوذپذیر است.

در دسترس بودن نراد

طبق قوانین سازمان ملی درجه بندی چوب (NLGA) برای الوار ابعادی ، نراد عمدتاً در گریدهای ساختاری به فروش می رسد. ساختاری، شماره 2 و بهتر را انتخاب کنید و نمرات گل میخ رایج ترین هستند. نمرات تخصصی داخلی و نمرات صادراتی نیز موجود است. گریدهای ظاهری نیز طبق قوانین NLGA تولید می شوند. پاک کننده ها، چوب های فروشگاهی و مواد قالب گیری رایج ترین هستند، اگرچه نمرات ظاهری بالقوه زیادی وجود دارد که می توان تولید کرد.

الوار نراد مطابق با مصرف نهایی و مشخصات مشتری خشک می شود. خشک کردن در کوره مانع از لکه گیری طبیعی چوب می شود، استحکام و سفتی آن را بهبود می بخشد، ظاهر آن را افزایش می دهد و مقاومت آن را در برابر پوسیدگی و حمله حشرات افزایش می دهد.

choobin
choobin

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋