cctv master

cctv master

بهترین نوع دوربین مداربسته کدام است؟

در این عصر مدرن، با افزایش جرایم و فعالیت های ضد اجتماعی، امنیت افراد و کسب وکارها از اهمیت بالایی برخوردار شده است. دوربین‌های امنیتی می‌توانند به کمک ما بیایند و با در نظر داشتن این امید که دوربینی در حال ضبط است دلگرمی به ما میدهد. از طرفی کسب و کارهای زیادی به سیستم های نظارتی و امنیتی نیاز دارند تا از بروز مشکلات احتمالی آنها را ایمن نگه دارد. پس اگر شما هم صاحب کسب و کاری فیزیکی هستید و یا میخواهید برای خانه یا محل کار خود یک دوربین مداربسته بخرید حتما این سوال را دارید که کدام دوربین را باید انتخاب کنیم؟ کدام نوع دوربین مداربسته نیازهای شما را برطرف میکند؟ نگران نباشید در این مطلب به بررسی انواع دوربین مداربسته موجود در بازار میپردازیم و میگوییم که کدام دوربین مناسب کار شماست.

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که دوربین های مداربسته در انواع پیکربندی ها و فرم فکتور (شکل ظاهری) مختلف تولید میشوند که هر کدام مزایا و کارکردهای خاص خودشان را دارند. انتخاب آنها بسته به منطقه تحت نظارت، وسعت محیط، میزان نور و موارد دیگر میتواند متفاوت باشد.

اما بیاییم با مدل های مختلف دوربین مداربسته آشنا شویم:

 

1- دوربین Dome

مقرون به صرفه ترین دوربین در میان سایر دوربین ها، همین دوربین مداربسته دام یا گنبدی است. از آنها برای نصب داخل ساختمان استفاده می شود. از مزایای این دوربین میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 

۱- عدم تشخیص مسیر تحت نظارت دوربین

۲- قابلیت نصب آسان

۳- داشتن ظاهر جمع و جور و شکیل (برای هتل ها و مکان های مجلل گزینه خوبی است)

۴- استاندارد مقاومتی بالا در برابر ضربه، گرد و غبار و رطوبت

 

 

2- دوربین های بولت یا گلوله ای

این دوربین ها که به دوربین گلوله ای یا بولت معروف هستند، ظاهری شبیه گلوله دارند. فرم فکتور استوانه ای که دوربین و اجزای تشکیل دهنده آن در یک قاب پلاستیکی ای فلزی قرار گرفته است. از آنها برای نظارت بر مکان های ثابت استفاده میشود. به دلیل فرم خاص آنها معمولا در محیط های بیرونی ساختمان از آنها استفاده میشود.

از مزایای این دوربین میتوان به برد مادون قرمز بیشتر و همچنین ظاهر آشکار تر آن اشاره کرد. برد مادون قرمز بیشتر کمک میکند تا در نور کم محدوده بیشتری را با دقت و کیفیت بالاتر تحت نظر داشته باشد. همینطور ظاهر آشکار آنها باعث میشود تا سارقان و مهاجمان از ارتکاب به جرم دوری کنند.

 

 


3- دوربین مداربسته روز/شب 

دوربین های مداربسته روز/شب دارای مزیت عملکرد در هر نوع محیطی از معمولی تا کم نور هستند. این سیستم دوربین امنیتی نیازی به نورپردازی مادون قرمز ندارد، زیرا می‌تواند در هر دو شرایط نور و تاریکی فیلم‌های واضح بگیرد.

برای نظارت در فضای باز که در آن دوربین های مداربسته مادون قرمز نمی توانند عملکرد مطلوبی داشته باشند، از دوربین های مداربسته روز/شب استفاده می شود. این دوربین ها محدوده دینامیکی (Dynamic range) گسترده ای برای عملکرد در شرایط مختلف مانند تابش خیره کننده، نور مستقیم خورشید، بازتاب نور و نور پس زمینه بسیار روشن دارند.

 

4- دوربین مداربسته مادون قرمز/دید در شب

این دوربین های مداربسته مادون قرمز/دید در شب توانایی دیدن شرایط سیاه و سفید را با استفاده از LED های مادون قرمز دارند. این دوربین ها برای استفاده در بیرون و در شب که نور تقریبا صفر است ایده آل هستند. استفاده در جاده هایی بدون روشنایی و مکان های باز و تاریک و همچنین مراکز نظامی دور افتاده، جاهایی است که این دوربین به کار برده می‌شود.

 

5- دوربین های متغیر یا Varifocal

این دوربین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون از دست دادن فوکوس روی تصویر، بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی می‌کنند. این دوربین‌ها که معمولا در سینما و ورزش از آنها استفاده میشود. این دوربین ها تصاویر با کیفیتی را حتی پس از زوم شدن ارائه میدهند. از آنها میتوان در میدان های بزرگ،‌ چهار راه ها و آزادراه ها استفاده کرد.

 

6- دوربین های بی سیم

دوربین بی سیم میتواند به اینترنت متصل باشد یا نباشد. شاید فکر کنید که همه دوربین های بی سیم، تحت شبکه یا آی پی هستند. اما اینگونه نیست، همه دوربین های مداربسته بی سیم مبتنی بر IP نیستند. برخی از دوربین های بی سیم می توانند از حالت های جایگزین انتقال بی سیم استفاده کنند. اما مهم نیست که روش انتقال چیست، مزیت اصلی این واحدها همچنان یکسان است: انعطاف پذیری شدید در نصب.

 

خب حالا که با ۶ تا از انواع دوربین های امنیتی آشنا شدیم باید بدانیم که با توجه به نیاز خودمان یکی از آنها را انتخاب کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع و اقسام دوربین مداربسته و کاربردهای آنها میتوانید این مقاله را بخوانید.

اما سوالات مهمی که میتواند به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک کند، موارد زیر است:

۱- نور محیطی که قرار است نظارت شود چه میزان است؟ (برای نور کم،‌ دوربین های night/day مناسب است)

۲- وسعت محیط تحت نظارت چقدر است؟

۳- محیط تحت نظارت جزو فضای داخلی ساختمان است یا خارجی؟ (برای محیط های داخلی دام و برای محیط های خارجی بولت مناسب است)

۴- برای محیط های خارجی: شرایط آب و هوایی که دوربین قرار است نصب شود چقدر متغیر است؟

۵- محل نصب دوربین کجاست؟

۶- آیا میخواهید دوربین توسط افراد قابل دیدن باشد؟

۷- زیبایی محیط تحت نظارت چقدر مهم است؟ (اگر مهم است، دام بهترین گزینه است)

۸- آیا دوربین های نیاز به زوم دارند یا خیر؟ (اگر نیاز به زوم دارید، دوربین های وریفوکال گزینه خوبی هستند.)

cctv master
cctv master

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋