بیتا هاشمیان

بیتا هاشمیان

شاعر و نویسنده... اهل ایران... زندگی هندسه ساده ی تکرار نفست هاست.
توسط ۱ نفر دنبال می شود

مناسب ترین شغل برای پیشرفت در ایران پیدا شد!

در حالی که بانک‌ها از پرداخت تسهیلات تکلیفی مثل مسکن و ازدواج خودداری می‌کنند، پرداخت تسهیلات کلان آنها به شرکت‌های زیرمجموعه و کارکنان‌شان خشم مردم را برانگیخته است.

برترین‌ها: در حالی که بانک‌ها از پرداخت تسهیلات تکلیفی مثل مسکن و ازدواج خودداری می‌کنند، پرداخت تسهیلات کلان آنها به شرکت‌های زیرمجموعه و کارکنان‌شان خشم مردم را برانگیخته است.

مناسب‌ترین شغل برای پیشرفت در ایران پیدا شد!

از وقتی که انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها منظم شروع شد توجه به میزان تسهیلات یا همان وام‌هایی که به کارمندان خودشان می‌دهند مورد توجه قرار گرفت و بارها در مورد مبالغ کلانی که به عنوان مانده بدهی کارمندان بانک‌ها در صورت‌های مالی دیده می‌شد صحبت شد اما حالا با شروع رسمی‌فعالیت دولت پزشکیان یک بار دیگر موضوع داغ شده مخصوصا که وزیر اقتصاد از در همدردی با کارمندان بانک‌ها هم در آمده است و گفته کارمندان زحمتکش بانک‌ها هم حق دارند که از مزایای کار در بانک استفاده کنند! این در حالی است که مدتی است پرداخت وام‌های خرد مثل وام ودیعه مسکن و ازدواج از سوی بیشتر بانک‌ها متوقف شده است.

 آمارها می‌گویند که فقط در سال ۱۴۰۲بیش از ۹۱هزار و ۵۹۸میلیارد تومان از منابع بانک‌ها صرف پرداخت وام به ۲۱۰هزار و ۶۸۰پرسنل در ۲۹بانک کشور شده است. این ارقام به ‌معنای آن است که بانک‌ها در سال قبل به هر کارمند بانک به ‌طور میانگین ۴۳۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان وام داده‌اند که البته این رقم میانگین و سهم هر بانک متفاوت است. با آنکه میانگین وام پرداختی به هر یک از کارمندان بانک‌های ایران در حدود ۴۳۵میلیون تومان است، اما برخی بانک‌ها ارقامی‌فراتر از این میزان به کارکنان خود پرداخت کرده‌اند و میزان پرداختی دست‌کم ۴بانک در حدود یک میلیارد تومان است.

طبق این اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت با پرداخت یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون تومان وام به هر یک از کارمندان خود در صدر همه بانک‌ها قرار دارد. این بانک در سال گذشته به ‌طور میانگین به کل پرسنل خود جمعا هزار و ۳۴۳میلیارد تومان وام پرداخت کرده است. بعد از رسالت، بانک قرض‌الحسنه مهر با پرداخت یک میلیارد و ۱۹۴میلیون تومان وام به کارکنان خود دومین بانکی است که بیشترین وام را به کارمندان خود پرداخت کرده است. جمع منابعی که این بانک برای پرداخت وام به ۳هزار نفر پرداخت کرده بیش از ۳هزار و ۶۹۶میلیارد تومان است.بانک ملت و بانک ایران و ونزوئلا هم به‌ترتیب با پرداخت ۹۷۸و ۹۲۲میلیون تومان وام در رده‌های بعدی قرار دارند که نزدیک به یک میلیارد تومان وام به کارمندان پرداخت کرده‌اند.

از وام‌های یک میلیارد تومانی که بگذریم به دسته دوم بانک‌ها می‌رسیم که میزان پرداختی آنها به پرسنل‌شان بیش از ۵۰۰میلیون تومان بوده است. در صدر همه این بانک‌ها بانک آینده است که به هر یک از پرسنلش ۵۲۲میلیون تومان وام پرداخت کرده است.

این رقم‌ها در چند روز گذشته نقل محافل بود تا اینکه عبدالناصر همتی وزیر تازه اقتصاد در برنامه تلویزیونی در مورد این وام‌ها موضع دفاعی نگرفت و نگفت که جلوی این حاتم بخشی‌ها گرفته خواهد شد بلکه گفت: «اولا که این تسهیلاتی که الان منتشر شده تجمیع شده است اینطور نیست که یک جا داده شده باشد. ضمن اینکه اینطور نیست که این وام‌ها قرض‌الحسنه داده شده باشد بلکه سود داشته‌اند فکر کنم چیزی در حد ۱۰ درصد. ضمن اینکه بالاخره کارمندان زحمتکش بانک‌ها هم حق و حقوقی دارند از جایی که کار می‌کنند، ساعت ۶ صبح می‌آیند سر کار، وقتی خیلی از ادارات تعطیل هستند آنها باید به سر کار بروند، حقوقشان هم که بیشتر نبوده و مثل بقیه کارمندان حقوقشان افزایش می‌داشته و در تورم ۴۰ درصدی حدود ۲۰ درصد بوده است.»

مناسب‌ترین شغل برای پیشرفت در ایران پیدا شد!

مردم سرگردان و ناامید از پرداخت وام ضروری!

محسن که حدود یک سال است ازدواج کرده هنوز موفق به دریافت وام ازدواج نشده و می‌گوید:  6 ماه است در نوبت دریافت وام هستم اما هر بار بانک به بهانه‌ای از پرداخت وام شانه خالی می‌کند. یک بار بهانه نبود بودجه، یک بار به اسم بسته بودم سیستم نوبت دهی وام ازدواج! هیچ کس هم نیست جوابگو باشد.

شراره، خانم 50 ساله‌ای است که به امید دریافت وام ودیعه مسکن حدود یک سال است که در چند بانک سرگردان است و ماجرا را اینگونه روایت می‌کند: در تهران مستاجرم و توان پرداخت اجاره سنگین را ندارم برای دریافت وام ودیعه مسکن بیشتر از یک سال است که اقدام کرده‌ام اما تنها یک جواب می‌شنونم: به دلیل عدم اعتبار کافی از پرداخت وام معذوریم!

چند نمونه از اعتراض کاربران به پرداخت وام کلان به کارمندان بانک را بخوانید:

* هادی: ۱۱ بانک کشور سال ۱۴۰۲ به کارمندان خودشون ۱۲۴ هزار میلیارد وام دادن که بیشترین وام پرداختی برای بانک صادرات با بیش از ۲ میلیارد تومن به ازای هر کارمند و بیشترین افزایش برای بانک رسالت با ۳۶۱٪ افزایشه، اکثر این وام‌ها بلند مدت و با بهره کمه، تقریبا با تورم ایران بلاعوض محسوب میشه

* رزیتا: همتی از وام غیرقانونی و غیرشرعی کارمندان بانک دفاع میکنه بعد گیر داده به اون چند ده ملیون وام ازدواج زوج‌های جوان که باید به یه مقدارش غیرنقدی باشه بجاش از کارخونه‌های بنجل فروش دوستان کالا بخرن.

* اکانت «همیشه معترض»: دلم برای کارمندان بانک خون شد. طرف تو برف و بوران روزی شیش ساعت میاد سر کار. داداش وام چیه ما زندگیمونو مدیون شماییم.

* خشایار: همتی از وام های پرداخت شده به کارمندان بانک دفاع کرد!! این درحالیه که مردم عادی نمی تونن به راحتی وام ودیعه مسکن، ازدواج و… بگیرن و اگر وامی هم می گیرن عموما با بهره‌های بالاست. شرم بر شما.

* مشکات: بانک ها در کل به هریک از کارمندان خود ۴۰۰ میلیون تومان وام داده اند و این درحالیست که مردم برای یک وام ازدواج مسکن کار و یا حتی ۵ میلیون تومان وام خرید با در بسته بانک مواجه اند!

بیتا هاشمیان
بیتا هاشمیان شاعر و نویسنده... اهل ایران... زندگی هندسه ساده ی تکرار نفست هاست.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋