بیتا هاشمیان

بیتا هاشمیان

شاعر و نویسنده... اهل ایران... زندگی هندسه ساده ی تکرار نفست هاست.
توسط ۱ نفر دنبال می شود

جراحی اختلال مفصل گیجگاهی فکی چگونه انجام می شود؟

اختلال مفصل گیجگاهی یکی از شایع‌ترین بیماریها محسوب می‌شود. برای کنترل اختلال مفصل گیجگاهی می‌بایست درک صحیحی از علائم این عارضه داشته و در صورت لزوم از درمان‌های پزشکی مؤثر نظیر جراحی اختلال مفصل گیجگاهی فکی بهره‌جویی صورت گیرد.

اختلال مفصل گیجگاهی یکی از شایع­ترین بیماری­ها محسوب می­شود. برای کنترل اختلال مفصل گیجگاهی می­بایست درک صحیحی از علائم این عارضه داشته و در صورت لزوم از درمان­های پزشکی مؤثر نظیر جراحی اختلال مفصل گیجگاهی فکی بهره­جویی صورت گیرد. هنگامی که روش­های خانگی (استفاده از کمپرس یخ، خوردن غذاهای سبک و ...) و همچنین استفاده از محافظ دندان تأثیر مطلوبی بر درمان این اختلال نداشته باشند، روش­های جراحی توصیه شده و مراحل مربوط به آن­ها دنبال می­شوند.

جراحی اختلال مفصل گیجگاهی فکی چگونه انجام می شود؟

اختلال مفصل گیجگاهی فکی چیست؟

مفصل گیجگاهی زیرواره­ای، درست مانند یک لولای لغزشی عمل کرده و استخوان فک هر شخص را به جمجمه وی متصل می­کند. در هر طرف از فک یکی از این مفاصل وجود دارد. چنانچه این مفاصل دچار اختلال شوند، فرد دردهای شدیدی را در ناحیه فک احساس می­کند. این دردها نیز معمولا در هنگام جویدن غذا و در هنگام اعمال فشار به فک­ها افزایش می­یابند.

در اغلب شرایط تشخیص اختلال مفصل گیجگاهی فکی امری دشوار بوده و تنها با مراجعه به متخصصین باتجربه می­توان ابتلا یا عدم ابتلا به این عارضه را تشخیص داد؛ لذا توصیه می­شود در صورت مشاهده علائم این عارضه به متخصصین دارای سابقه مراجعه کرده و مراحل درمانی دنبال شوند.

هدف از جراحی اختلال مفصل گیجگاهی فکی

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی می­توانند در میزان حرکت مفاصل فک محدودیت ایجاد کرده یا دردهای مزمن را پدیدار سازند. همچنین این اختلالات می­توانند سبب شوند تا در هنگام باز و بسته کردن دهان با تولید صدا مواجه شوید. در چنین شرایطی پزشک ابتدا روش­های خانگی را توصیه می­کند؛ چنانچه روش­های خانگی نتیجه مطلوبی را ارائه ندهند، یکی از روش­های کم تهاجمی یا عمل جراحی باز تجویز می­شوند.

هدف اصلی روش­های جراحی اختلال مفصل گیجگاهی فکی کمک به حرکت طبیعی فک و کاهش درد آن است. این روش­­ها در صورتی تجویز می­شوند که:

  • بر اثر التهاب مفصلی، مفصل فک آسیب دیده باشد.
  • در ناحیه کندیل (که در انتهای استخوان فک پایین قرار دارد) اختلال وجود داشته باشد.
  • انحراف فک یا جابجایی دیسک دهان وجود داشته باشد.

انواع روش های جراحی اختلال مفصل گیجگاهی فکی

جراحی اختلال مفصل گیجگاهی فکی شامل روش­های مختلفی می­شود. برخی از این روش­ها از میزان تهاجم کمی برخوردار بوده و برخی دیگر شامل جراحی­های پیچیده باز مفصلی می­شوند. جراحی­های TMJ به 2 گروه کلی تقسیم می­شوند که عبارتند از:

  1. روش­های بسته: شامل آرتروسنتز مفصل گیجگاهی فکی و آرتروسکوپی
  2. روش­های باز: شامل آرتروپلاستی و جراحی جایگزینی کامل مفصل

جراحی اختلال مفصل گیجگاهی فکی چگونه انجام می شود؟

آرتروسنتز

آرتروسنتز یکی از کم تهاجم­ترین جراحی­های مفصل گیجگاهی به شمار می­آید. این تکنیک پزشکی شامل تزریق کردن مایعی می­شود که اصطکاک فک را کاهش داده و حرکت مفصل فک را تسهیل می­بخشد. ازجمله مزایای روش آرتروسنتز می­توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • میزان تهاجم کم
  • پروسه درمان کوتاه
  • بدون نیاز به اعمال برش در ناحیه درمان

آرتروسکوپی

آرتروسکوپی نیز در دسته درمان­های کم تهاجمی قرار می­گیرد؛ اما میزان تهاجم این روش کمی بیشتر از روش آرتروسنتز است. در این روش جهت صیقل دادن استخوان فک یا برای جابجا کردن دیسک دهانی از آرتروسکوپ استفاده می­شود. مزایای روش آرتروسکوپی عبارتند از:

  • میزان تهاجم کم
  • عدم نیاز به برش
  • امکان جابجایی دیسک دهانی

آرتروتومی یا آرتروپلاستی

آرتروتومی یا آرتروپلاستی نوعی جراحی باز محسوب می­گردد. این روش پزشکی با استفاده از برش دادن فک و جراحی آن صورت گرفته و از میزان تهاجم بیشتری برخوردار است؛ به همین دلیل، پس از اتمام پروسه درمان، نیاز خواهد بود تا فرد مدتی بستری شود.

جایگزینی مفصل

در شرایطی که بیمار با اختلالات شدید مفصل گیجگاهی فکی مواجه بوده و از سایر روش­های پزشکی نتایج مطلوبی دریافت نکرده باشد، می­توان از ایمپلنت­ها جهت جایگزینی مفصل فک یا بخشی از آن بهره­جویی کرد. توجه داشته باشید که این روش از حساسیت بالایی برخوردار بوده و به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارد؛ لذا برای تجویز و انجام آن می­بایست به متخصصین باتجربه در زمینه TMJ مراجعه صورت گیرد.

جراحی اختلال مفصل گیجگاهی فکی چگونه انجام می شود؟

کاندیدای مناسب برای جراحی اختلال مفصل گیجگاهی فکی

انجام تمامی روش­های جراحی اختلال مفصل گیجگاهی فکی به دانش، مهارت و تجربه بالایی نیاز داشته و روش­های جراحی باز نیز می­توانند شامل برخی از عوارض جانبی باشند؛ به همین دلیل، پزشک متخصص تنها در صورتی این روش­ها را تجویز می­کند که فرد نتواند از روش­های خانگی نتایج مطلوبی را دریافت کند. همچنین در شرایطی که اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی، بر روی عضلات اطراف فک تأثیری نداشته باشد یا این عارضه دردهای مزمن را ایجاد نسازد، لزومی برای عمل جراحی وجود نخواهد داشت.

چگونه برای عمل جراحی TMJ آماده شویم؟

پیش از آغاز پروسه جراحی، لازم است تمامی سوالات و دغدغه­های خود را با پزشک معالج مطرح سازید. وی می­تواند در مورد پروسه درمان و عوارض پس از عمل اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار داده و شما را برای روز عمل آماده سازد. در این هنگام برخی از دستورالعمل­ها و نکات مراقبتی نیز به شما توصیه می­شوند که برخی از آن­ها عبارتند از:

  • عدم مصرف نوشیدنی­های الکلی و استعمال دخانیات در روزهای اولیه درمان
  • آماده­سازی و مصرف غذاهای سبک و نوشیدنی­های انرژی­زا
  • تهیه کمپرس یخ
  • تهیه داروهای تجویزی (پیش از آغاز فرآیند درمان)

جراحی اختلال مفصل گیجگاهی فکی چگونه انجام می شود؟

عوارض احتمالی جراحی اختلال مفصل گیجگاهی فکی

عوارض جانبی جراحی اختلال مفصل گیجگاهی فکی ارتباط مستقیمی با میزان تهاجم آن داشته و هرچه میزان تهاجم روش درمانی بیشتر باشد، ریسک­ بروز عوارض جانبی بیشتر خواهد بود. به همین جهت بهتر است در صورت تجویز هریک از روش­های باز، ابتدا مزایا و معایب این روش­ها را مورد بررسی قرار دهید. برخی از ریسک­ها و عوارض جراحی این اختلال به شرح زیر هستند:

  1. به هم خوردن تراز دندان­های موجود در فک­های بالا و پایین
  2. بروز دردهای مزمن در ناحیه درمان
  3. تشدید محدودیت حرکت مفصل­ها
  4. آسیب عصبی به صورت
  5. ناشنوایی

کلام آخر

روش­های جراحی اختلال مفصل گیجگاهی فکی تکنیک­هایی هستند که به منظور بهبود عملکرد مفاصل فک و کاهش دردهای این ناحیه تجویز می­شوند. این شیوه­های درمانی هنگامی تجویز می­شوند که نتایج ایده‌آلی از روش­های خانگی دریافت نشود. در این صورت، بسته به نوع عارضه یکی از روش­های کم تهاجمی (آرتروسنتز یا آرتروسکوپی) یا روش­های جراحی باز تجویز شده و مراحل درمان دنبال می­شوند. با مراجعه به متخصصین باتجربه حوزه TMJ قادر خواهید بود تا اختلال مفصل گیجگاهی فک را مورد درمان قرار داده و نتایج مطلوبی را کسب کنید. 

 

بیتا هاشمیان
بیتا هاشمیان شاعر و نویسنده... اهل ایران... زندگی هندسه ساده ی تکرار نفست هاست.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋