بیتا هاشمیان

شاعر و نویسنده... اهل ایران... زندگی هندسه ساده ی تکرار نفست هاست.

سیاره جنگ ستارگان را در کهکشان کشف کنید

گروهی از ستاره شناسان سیاره ای فراخورشیدی در ابعاد سیاره زمین را کشف کرده اند که به نظر می رسد به طور کامل پوششی آتشفشانی دارد. طبق یافته ستاره شناسان این پوشش آتشفشانی به قدری شدید است که می تواند با فعال ترین جرم آسمانی آتشفشانی در منظومه شمسی یعنی آیو قمر مشتری رقابت کند.

فرارو: در واقع، می توان گفت که این سیاره معادل "دارث ویدر" شخصیت فیلم "جنگ ستارگان" در کهکشان ها می باشد: یک منظره آتشفشانی جهنمی که می تواند پس زمینه خوبی برای رویارویی حماسی بین "اوبی وان کنوبی" با "دارث ویدر" در فیلم جنگ ستارگان انتقام سیت باشد.

کشف سیاره جنگ ستارگان در کهکشان

به گزراش فرارو به نقل از فیوچریسم، این یافته از طریق پژوهش تیمی از دانشمندان ناسا با استفاده از داده های  (TESS) (ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی) و تلسکوپ فضایی اسپیتزر امکان پذیر شد. در آنجا تنها احتمال کمی وجود دارد که سیاره ای با نام LP 791-18 d که دور یک ستاره کوتوله قرمز کوچک در مداری در فاصله 90 سال نوری از ما قرار دارد بتواند میزبان هرگونه آب مایعی باشد.

"بیورن بنکه" ستاره شناس دانشگاه مونترال و از نویسندگان مقاله مرتبط با این یافته تازه در نشریه "نیچر" می گوید: "روز احتمال زمانی به شدت گرم برای وجود آب مایع بر روی سطح سیاره است. با این وجود، میزان فعالیت آتشفشانی ای که ما گمان می کنیم در سرتاسر آن سیاره در حال وقوع است می تواند اتمسفر را حفظ کند و این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان و رسیدن به هنگام شب آب متراکم شود".

این سومین سیاره فراخورشیدی است که در منظومه ستاره ای دور کشف شده است. علیرغم آن که برنامه ریزی برای رصد LP 791-18 c سیاره خواهر 2.5 برابر بزرگتر از LP 791-18 d از طریق تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا صورت گرفته ستاره شناسان استدلال می کنند که احتمال ان وجود دارد که سیاره LP 791-18 d خود هدف جالبی برای بررسی باشد.

"جسی کریستینسن" سرپرست علمی آرشیو و دانشمند پژوهشی موسسه علوم سیارات فراخورشیدی ناسا در موسسه فناوری کالیفرنیا می گوید:"یک پرسش بزرگ در اختر زیست شناسی رشته ای که به طور گسترده به ارزیابی منشاء حیات روی زمین و فراتر از آن می پردازد آن است که آیا فعالیت زمین ساختی یا آتشفشانی برای حیات ضروری می باشد یا خیر".

بیتا هاشمیان
بیتا هاشمیان شاعر و نویسنده... اهل ایران... زندگی هندسه ساده ی تکرار نفست هاست.